Audiovisual

El 3Cat compleix dos anys i voreja els 500 milions de reproduccions

És la tercera plataforma més utilitzada, després de Netflix i Amazon Prime

La cúpula de la CCMA ha ofert un esmorzar informatiu per presentar els dos anys de 3Cat
02/12/2025
2 min

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ha passat balanç aquest dimarts als dos anys de funcionament del 3Cat. En aquest temps, el servei que va substituir l’antic 3 a la Carta s’ha convertit en la tercera plataforma de vídeo a demanda més popular a Catalunya, darrere de Netflix i Amazon Prime Video. Cada setmana s'hi connecten un milió de dispositius únics que, en total, acumulen ja prop de 500 milions de reproduccions d’un repositori que suma 357.000 hores de contingut.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Més enllà de les xifres a l’engròs, la direcció de l’ens públic ha volgut subratllar que el 3Cat ha complert la missió que se li va encomanar: anar a buscar els públics que han abandonat en massa la televisió tradicional i que són sobretot els que no arriben als 45 anys d’edat. En aquest sentit, un 43% dels usuaris de la plataforma pertanyen a aquest grup més jove, en clar contrast amb les dades equivalents de TV3, en què els menors de 45 anys només representen el 13%. "Ho hem fet posicionant el català en un entorn digital en el qual la presència de la nostra llengua és molt minoritària", ha remarcat Rosa Romà, presidenta de la CCMA.

A diferència de les dades de la televisió tradicional –també dita lineal–, l’audiència en l’àmbit digital no es mesura en espectadors sinó en dispositius: per al gruix del consum no hi ha manera de saber si darrere una connexió hi ha una o més persones mirant aquella pantalla. Des de la Corporació es considera que la penetració en les capes més joves de població és encara més gran que la registrada, ja que és fàcil que els nens i adolescents mirin continguts en família des d’un dispositiu que s’ha connectat des del perfil d’algun dels adults de la casa.

Durant la presentació s’ha defensat també la política de renovar amb la plataforma l’univers de cares tradicionals associades a TV3, amb l’objectiu d’incorporar professionals que dominen el llenguatge de les xarxes. L’exemple més habitual és el de Laura Escanes i el concurs d’aventures La travessa, que aconsegueix tenir un 33% d’espectadors de menys de 35 anys. Segons els directius de la casa, aquest programa, el Joc de cartes de Marc Ribas i l’espai de crònica negra Crims, presentat per Carles Porta, són els continguts que aconsegueixen més captació d’espectadors que no tenen el català com a primera llengua.

L’acte ha servit, també, per certificar encara avui l’èxit indiscutible de l’univers Bola de Drac entre els espectadors catalans. En aquests dos anys del 3Cat, les diferents sèries associades a aquesta saga han aconseguit 18 milions de reproduccions, i el detall per edats evidencia que la nostàlgia és un dels motors de consum: el 37% dels dispositius connectats estan registrats a un usuari d’entre 35 i 44 anys, i el 29% corresponen a la franja 45-54. De fet, els menors de 34 anys només representen un 20% del consum total. Però cal tenir en compte que, per protecció de dades, els menors de 14 anys no tenen usuari propi registrat, de manera que el seu consum s’imputa probablement a algun adult.

stats