Publicitat
Publicitat

Adeu a ‘Interviú’ i ‘Tiempo’

El Grup Zeta tanca dues capçaleres emblemàtiques perquè no pot “sostenir” les seves pèrdues

Les revistes Interviú i Tiempo es deixaran de publicar pròximament. El Grup Zeta, editor de les dues capçaleres, va anunciar ahir en un comunicat la seva desaparició, una decisió que va justificar per “la impossibilitat de seguir sostenint durant més temps les importants pèrdues generades per aquestes dues publicacions en els últims anys, com a conseqüència del vertiginós descens en la difusió i en els ingressos de publicitat que han patit de manera intensa i creixent”.

De fet, segons el grup, durant els últims cinc anys Ediciones Zeta -l’empresa que agrupa aquestes dues revistes- ha tingut unes pèrdues “contínues” de set milions d’euros. Pel que fa a la difusió ordinària, s’ha reduït a l’entorn d’un 65% des del 2013, i si es té en compte l’última dècada la caiguda se situa ja en un 80%. El comunicat precisa que es tracta de davallades “similars a les que estan patint moltes capçaleres del sector de la comunicació”. Actualment, entre les vendes a quiosc i altres formes de difusió, es distribueixen uns 30.000 exemplars setmanals d’ Interviú i uns 20.000 de Tiempo, segons les dades de l’Oficina de Justificació de la Difusió (OJD).

En declaracions a Efe, fonts del Grup Zeta han explicat que la data de tancament de les dues revistes encara no s’ha fixat. Totes dues capçaleres deixaran de publicar-se tant en paper com en format digital, però l’empresa editora subratlla que la web d’ Interviú “continuarà oberta” per a tothom que hi vulgui recórrer “com un dels fons documentals periodístics més importants” d’Espanya “dels últims quaranta anys”. Així doncs, tot i que no s’hi penjaran nous continguts, sí que es podran seguir consultant els reportatges i entrevistes publicats fins ara.

Pel que fa al futur de la plantilla, el compte oficial de Twitter d’ Interviú assegurava ahir que tots els seus empleats perdran la feina arran de la desaparició de la capçalera.

Durant els pròxims dies està previst que es constitueixi la comissió negociadora entre l’empresa i els treballadors que s’ha d’encarregar de definir les condicions dels acomiadaments.

Referent de la Transició

Interviú, fundada per Antonio Asensio Pizarro, va arribar per primera vegada als quioscos el 22 de maig del 1976 -tot just mig any després de la mort de Franco-, i va ser la primera capçalera del Grup Zeta, que posteriorment incorporaria altres publicacions, entre les quals destaquen els diaris El Periódico -nascut el 1978- i Sport -que s’edita des del 1979-. Des del primer moment, la revista, que es publica cada dilluns, es va caracteritzar, d’una banda, pel fet de mostrar en portada fotografies de dones en topless -un fet inèdit fins llavors a Espanya- i, de l’altra, pels reportatges d’investigació, que omplien moltes de les seves pàgines i que la van convertir en un dels referents periodístics de la Transició.

Fins als anys 90, alguns números de la revista havien arribat a vendre més d’un milió d’exemplars. És especialment recordada la portada del número 16, publicada el setembre del 1976 i en què apareixia l’actriu i cantant Marisol, i també la que va protagonitzar, el 1991, la cantant Marta Sánchez, que va ser la més cara de la història de la revista, ja que va costar 45 milions de pessetes, és a dir, uns 270.000 euros. Sara Montiel, Lola Flores, Bibi Andersen, Madonna, Brigitte Bardot, Sabrina, Nadiuska i Claudia Schiffer són algunes de les grans figures espanyoles i estrangeres que han ocupat la portada de la revista al llarg d’aquests gairebé 42 anys. En cinc ocasions la primera pàgina ha estat reservada a un model masculí.

El 1981 Interviú va començar a incloure un suplement dedicat a la informació política, titulat Tiempo de hoy, que el 17 de maig de l’any següent va passar a publicar-se de manera independent. Centrada especialment en continguts de caràcter polític i econòmic, aquesta revista, coneguda simplement com a Tiempo, s’ha seguit publicant setmanalment cada divendres fins ara, quan Zeta ha decidit també clausurar-la.

El grup reconeix que les dues publicacions que ara desapareixeran són “emblemàtiques”, i destaca que “en el seu origen i evolució van constituir un referent en l’àmbit periodístic espanyol”. “Més enllà de les xifres -afegeix el comunicat-és obligat reconèixer, agrair i destacar el talent i la dedicació dels professionals que dia a dia han tirat endavant les dues capçaleres i han contribuït al desenvolupament d’una societat cada vegada més oberta i plural”.

Situació delicada

El Grup Zeta, presidit actualment per Antonio Asensio Mosbah, el fill del fundador, viu des de fa mesos una situació financera complicada que ha intentat mitigar amb diverses mesures. Abans de decidir-se a tancar dues revistes històriques com Interviú i Tiempo, el grup es va desprendre, l’abril de l’any passat, del seu segell editorial, Ediciones B, que va ser adquirit per Penguin Random House per 40 milions d’euros. A més, durant el 2017 Zeta també va refinançar el seu deute amb els bancs “amb l’objectiu d’optimitzar els recursos i bolcar-se a potenciar els actius periodístics de futur”, segons explica el comunicat difós ahir.

El mes passat el grup va aplicar un ERO al seu diari esportiu, Sport, que va suposar l’acomiadament de 29 treballadors (un 35% de la plantilla), i que va significar la culminació d’uns mesos de forta conflictivitat laboral en aquest mitjà. Durant el 2017 també hi va haver tensió a El Periódico a causa de la intenció de l’empresa de retallar els sous, que va rebre com a resposta una vaga de tres dies. Aquest conflicte encara no ha trobat una solució definitiva.

Entre els mitjans editats pel Grup Zeta també hi ha revistes com Cuore, Stilo i Woman, diaris d’altres punts de l’Estat, com El Periódico de Extremadura i El Periódico de Aragón, i l’esportiu La Grada.

Postveritat

Etiquetes

Més continguts de

Postveritat
PUBLICITAT
PUBLICITAT