TV3 enfila sis anys de lideratge tot i marcar la seva dada més baixa

Telecinco manté a Espanya la primera plaça de les audiències en un 2015 que ensorra TVE en el seu mínim històric

A la cúspide del podi no hi ha canvis -TV3 segueix com a canal més vist- però aquest any s’ha desfet l’empat a Catalunya entre Telecinco i Antena 3, en favor dels primers. Aquest 2015 els catalans han mirat una mitjana de 3 hores i 56 minuts de televisió al dia, sense comptar-hi els consums a internet. Això suposa baixar nou minuts diaris la xifra de l’any anterior. Les dades no inclouen encara el còmput de les audiències del 31 de desembre, però es considera que el seu impacte sobre la xifra global és residual.

TV3

Es manté com a la més vista, però no atura el degoteig d’audiència

El lideratge de TV3 -per sisè any consecutiu- té el regust amarg de ser-ho amb la xifra més baixa de la història de la cadena: un 12,5%, que suposa perdre pel camí una dècima respecte a l’any passat. El prime time, els informatius i La Riera han continuat estirant les audiències, que també s’han beneficiat de la bona marxa de Merlí (la sèrie dels últims cinc anys que millor ha funcionat en una primera temporada). Però la pública encara pateix els caps de setmana, la qual cosa llasta els seus resultats globals.

TV3 lidera també en valoració: en el seguiment que fa l’empresa GFK a un grup d’espectadors, obté un 8,2 sobre 10: la seva millor dada històrica, amb la qual s’estableix com a cadena generalista més ben considerada pels catalans. Els Telenotícies obtenen un 8,3% i són també els més ben valorats, a banda de ser considerats els més imparcials.

Super3/33, Esport3 i 3/24

La intensitat informativa fa pujar el 3/24 fins a l’1,5%

Els canals petits de la Corporació segueixen aportant un 4,1% d’audiència a l’ens, però aquest any s’ha repartit diferent: el Super3/33 i Esport3 han caigut una dècima (fins a l’1,5 i l’1,1, respectivament). L’encarregat de recuperar les dues dècimes ha sigut el 3/24, que impulsat per l’alta densitat informativa d’un any amb tres convocatòries d’eleccions, ha millorat el seu registre i puja de l’1,3 fins a l’1,5%.

8TV

L’aliança amb Mediaset no es tradueix en més audiència

Aquest havia de ser un any decisiu per a la televisió privada del Grupo Godó, que va signar al maig un acord amb Mediaset pel qual li venia el 40% de les accions. A canvi, el gegant havia d’aportar-hi continguts -a través de la seva productora associada, La Fábrica de la Tele- i també gestió publicitària. El programa Trencadís de Sandra Barneda és la màxima expressió d’aquesta col·laboració en matèria de continguts. Però el magazín de tardes no ha convençut l’audiència, ja que s’ha quedat en un 2,9% de share, sense arribar a la mitjana de la cadena. Trencadís no ha sigut una locomotora per a 8TV, que ha vist com perdia dues dècimes respecte al 3,5% de l’any anterior. El canal ha superat els seus pitjors anys -va marcar un 2,7% el 2011- però segueix sense trobar el model que li permeti ser sostenible i jugar a la primera divisió de les televisions generalistes. El canal musical RAC105 TV baixa del 0,2% al 0,1%.

La quota del català -que inclou tots els canals de la Corporació i 8TV- ha baixat tres dècimes respecte al 2014 i se situa en el 19,9%, en el seu primer registre per sota de la barrera psicològica del 20%.

RTVE

Mínim històric per a La 1, que ja lluita contra els segons canals

Assetjada per múltiples polèmiques relatives a la seva credibilitat i amb un historial nodrit de programes fallits -a càrrec de velles glòries recuperades com José Luis Moreno, Los Morancos, Ramón García i Ernesto Sáenz de Buruaga- el primer canal de la televisió pública espanyola registra la seva pitjor dada històrica. El 9,8% obtingut li fa abandonar el selecte grup de les cadenes que mesuren les audiències amb dues xifres: en comptes de competir contra Telecinco i Antena 3, com feia una legislatura enrere, ara ho fa contra segons canals com Cuatro i La Sexta (tot i que encara els supera). En l’haver del canal: l’èxit sense pal·liatius del programa d’entrevistes d’un altre veterà recuperat: Bertín Osborne.

A Catalunya, La 1 encara cau a un soterrani més profund: marca només un 7,2% -una dècima menys que el 2015-, que la fa acostar-se al seu mínim històric del 7,1%, al qual va arribar el 2013.

Privades espanyoles

Telecinco és la més vista a Espanya i segona a Catalunya

Nou lideratge a Espanya de Telecinco, i ja en són tretze de consecutius, des que va empatar l’any 2002 amb Antena 3. El 14,8% obtingut, a més, suposa la millor dada des del 2009 per al primer canal de Mediaset. Antena 3, per la seva banda, es queda en el 13,5%. En canvi, Mediaset perd per tercer any la batalla dels segons canals, ja que La Sexta s’imposa a Cuatro (7,5 contra 7,2, en la millor dada històrica per a aquesta televisió). Això sí, Mediaset aconsegueix establir-se com al principal grup televisiu a Espanya: un 31,0%. Atresmedia es queda en el 26,8, per bé que aquest any ha competit amb un canal menys (i un altre que només ha emès des del juliol).

Pel que fa a Catalunya, Mediaset acapara el 27,3% de l’audiència. Aquest any ha aconseguit a més desfer l’empat de l’any passat entre Telecinco i Antena 3 al seu favor: la cadena ha perdut una dècima i baixa al 11,6% però el descens més acusat del rival li permet instal·lar-se a la segona plaça amb un avantatge de tres dècimes. A diferència del que passa a Espanya, a Catalunya és Cuatro qui supera La Sexta: puja del 6,2% al 7%, mentre que la seva rival directa signa un 6,6%. Atresmedia registra un 23,7% a Catalunya.

Canals temàtics espanyols

13TV obté la seva millor dada, amb un 2% de quota de pantalla

Factoría de Ficción (FdF) repeteix com a televisió temàtica més vista a Espanya, gràcies al seu 3,6% de quota. Un resultat que es pot destacar és el 2,0% assolit per 13TV. La televisió de la Conferència Episcopal Espanyola va veure com el 2014 li desapareixia la competència que li suposava Intereconomía i, des de llavors, ha aconseguit anar eixamplant de manera lenta però constant la seva quota de pantalla.

A Catalunya la televisió temàtica més vista va ser també, un any més, FdF. Va tancar el 2015 amb el 3,1% de share.