AUDIÈNCIES
Mèdia 01/01/2020

TV3 fa història al signar una dècada ininterrompuda com a líder

L’audiència infantil i la patacada dels canals temàtics, punts febles de la pública

àlex Gutiérrez
6 min
Leo Messi, davanter del Barça, intentant aixecar-se durant una jugada de la final de la Copa del Rei contra el València.

BarcelonaLa dècada ha marxat i ho fa havent coronat TV3 com la televisió més vista a Catalunya al llarg d’aquests deu anys. Dels 120 mesos ha sigut líder en 98 ocasions, els 29 últims de manera consecutiva. Per contra, La 1, Cuatro i 8TV són les grans perdedores d’aquest decenni.

CCMA

Primera plaça en quota de pantalla i en valoració qualitativa

TV3 compleix una dècada ininterrompuda com a televisió líder. Amb una quota de pantalla del 14,6% aquest 2019, la pública suma un any més com a canal més vist i aconsegueix enfilar deu exercicis seguits amb aquest honor. Mai abans una televisió s’havia mantingut dalt del podi a Catalunya durant tota una dècada. Però la fita té un revers amargant, la situació de mínims a què s’ha relegat els canals secundaris. Només el 3/24, a rebuf de l’actualitat política derivada del Procés, aconsegueix unes xifres raonables. En canvi, el 33/Super3 cau al mínim històric i l’Esport3 també repeteix mínim –amb unes quotes del 0,8% i 0,5%, respectivament–: se’ls pot considerar en coma.

El 14,6% de TV3, en tot cas, suposa créixer sis dècimes respecte a l’any passat i igualar la dada del 2008, quan el dial estava molt menys saturat d’oferta, ja que no s’havien atorgat les llicències de TDT per als canals temàtics (que acaparen en conjunt un 27% del pastís de les audiències) i la televisió de pagament estava menys implantada. Això sí, hi ha una franja d’edat en què TV3 punxa: la dels nens entre 4 i 12 anys. En aquest segment la televisió preferida dels catalans és Telecinco, que amb un 6,2% de quota supera en tres dècimes la pública. Si es segmenta per situació socioeconòmica, el primer canal de Mediaset també és líder a Catalunya entre els espectadors amb menys ingressos (15,1% de quota contra 9,8%).

Més enllà del volum d’audiència, TV3 tanca l’any com la televisió generalista més ben valorada, amb un 8,5 de nota segons l’empresa internacional GFK. Els informatius reben un 8,6 i també són els més valorats pels espectadors.

TV3 fa història al signar una dècada ininterrompuda com a líder

8TV

La lleugera repuntada de la tardor no evita el mínim històric

La cadena privada del grup Godó torna a signar un mal any i se situa en zona d’irrellevància. Si el 2016 aconseguia un 3,4% de share, en només tres anys ha perdut el 82,3% del seguiment per situar-se en el 0,6%. Això sí, una anàlisi mes a mes permet comprovar que el canal ha millorat lleugerament les seves dades des de l’estiu, tot i que encara no hi hagut cap mes en què arribés al mínim psicològic de l’1%.

La quota del català, que resulta de sumar 8TV als canals de la Corporació, es manté estable dins la gravetat. Baixa només una dècima i queda establerta enguany en el 18,7%: el bon resultat de TV3 no ha pogut compensar la caiguda dels canals petits.

Mediaset

Resultat notable de Telecinco mentre Cuatro s’ensorra

El domini de Telecinco a Espanya topa tradicionalment amb la pedra a la sabata de Catalunya: el primer canal de Mediaset creix 1,4 punts i aconsegueix un 11,1%, però tot i això es queda a tres punts i mig del liderat. És una plata, tanmateix, amb bon regust: des del 2010 que el canal no aconseguia un resultat tan bo a Catalunya, en un exercici molt marcat per la invasió de Gran Hermano VIP i els seus múltiples derivats a la graella. Ara bé, si Telecinco és la cara, Cuatro és la creu: un 4,6% de share vol dir deixar-se tot un punt en tan sols un any i registrar la dada més baixa de la cadena.

Pel que fa a les temàtiques, Mediaset col·loca dues de les seves ofertes com a més vistes: Energy (3%) i FdF (2,8%). De fet, la seva oferta diversificada permet que Mediaset sigui el primer grup televisiu. Els seus vuit canals sumen un 24,9% de l’audiència, mentre que la Corporació és tercera, amb quatre canals que sumen el 18,1% de quota.

Atresmedia

La pitjor dada anual per a Antena 3 des de la seva creació

Mínim històric per a Antena 3, amb un 9,6%, que implica caure tres dècimes respecte a l’any passat. La cadena, que havia aconseguit superar Telecinco al 2018, veu ara com la bretxa que la separa de la seva rival natural s’eixampla fins als 1,5 punts. La consolació li arriba gràcies a La Sexta, que s’eleva fins al 6,8% –avança dues dècimes– i arriba al seu màxim. També fa màxim Atresseries, amb un 1,8%. Atresmedia es converteix així en el segon grup televisiu a Catalunya, gràcies a sis canals que sumen el 23,9%.

TVE

Una dècada desastrosa en què perd la meitat del ‘share’

La cadena pública espanyola passa per una mala dècada: ha anat perdent suport fins al punt que el 6,2% obtingut aquest 2019 suposa menys de la meitat del 12,7% aconseguit el 2009 i marca un nou mínim. La patacada d’enguany, a més, ha sigut severa: tot un punt de descens. En canvi, La 2 aguanta bé la seva (modesta) quota i, amb un 2,2%, aconsegueix la millor xifra des del 2015. Clan millora una dècima fins a l’1,6%, també ho fa el 24h, en aquest cas fins al 0,8%, i Teledeporte calca el discretíssim 0,6% de l’any passat.

TV3 fa història al signar una dècada ininterrompuda com a líder

Resultats a Espanya

Mediaset s’imposa de nou i augmenta el marge respecte a la rival

Per vuitè any consecutiu, Telecinco es manté com la televisió més vista d’Espanya. No només esquiva l’erosió, sinó que puja set dècimes, fins al 14,8%, mentre que Antena 3 en baixa sis, fins al 11,7%. El bronze és per a La 1, però amb un 9,4% que és el mínim històric per a la cadena pública. La Sexta és l’altre canal generalista que puja, dues dècimes, i se situa en un share mitjà del 7,1%. Agafa així distància respecte a Cuatro, que cau sis dècimes, fins al 5,4%, que és la pitjor dada anual obtinguda mai pel segon canal de Mediaset. (El 2005 va fer un 5,0%, però només va computar dos mesos, ja que es va posar en marxa el novembre d’aquell any.) Tres televisions temàtiques, per contra, aconsegueixen les seves respectives millors audiències anuals: Energy (2,4%), Atreseries (1,4%) i Gol (1,1%).

Tot i que el lideratge de Telecinco és clar i inequívoc, se sustenta molt en el seguiment que aconsegueix entre la població femenina: un 18,7%. Si només es computen els espectadors masculins, es gira la truita i aleshores és Antena 3 qui guanya, amb un 10,8% de share. La cadena de Planeta també és primera entre el públic de classe alta o mitja alta i a les comunitats autònomes de Castella-la Manxa i Aragó. Telecinco, per contra, lidera en quasi totes les franges d’edat (menys en la de 4 a 12 anys, on triomfa Clan), i a la resta de comunitats, excepte Catalunya.

Per grups, Mediaset millora dues dècimes i ja s’emporta el 29% de l’audiència. Atresmedia cau mig punt i es queda en el 26,3%, mentre que el conjunt de canals de TVE sumen el 15,5%, un punt menys que l’any passat. Els dos grups de comunicació privats sumen, per tant, un 55,3% de l’audiència i són de nou els que més profit en treuen, ja que amb aquest percentatge acaparen el 85% de la inversió publicitària.

Programes més vistos al 2019 a Catalunya

Tendències

Consum televisiu i inversió publicitària a la baixa

El consum televisiu ha baixat per segon any consecutiu. Després de marcar un màxim el 2012 amb 246 minuts per persona, el 2019 es va quedar en 222 minuts, dotze menys que un any enrere. Són 3 hores i 42 minuts per persona, tot i que si no es divideix el consum entre el total de la població sinó entre els espectadors de televisió, aleshores la mitjana puja fins a les 5 hores i 7 minuts diaris. Les Illes Balears són les menys teleaddictes, amb 3 hores i 25 minuts de consum, seguides de Barcelona i Madrid, amb dos minuts més. La comunitat més enganxada al televisor és el País Valencià, l’única que supera –per un minut– la franja psicològica de les quatre hores.

Pel que fa a la publicitat, ha sigut un mal any: la indústria perdrà més de 100 milions respecte a l’any anterior i se situarà arran dels 2.000 milions d’euros, que són dades equivalents a les del 2015. En total, 4.253 anunciants de 21 sectors diferents. La campanya que ha aconseguit més impacte ha sigut la de Dentix/Clínica Dental, tot i que si es mira per empreses és Procter & Gamble (amb marques com Pantene, Duracell, Tampax o Boss, entre d’altres) qui lidera el rànquing d’inversió.

stats