25/02/2016

Surt ‘The New Day’, el primer diari que neix al Regne Unit en 30 anys

3 min
Surt ‘The New Day’, el primer diari que neix al Regne Unit en 30 anys

BarcelonaMentre The Independent esgota els seus últims dies com a capçalera de paper abans d’encetar una nova etapa només com a digital, una nova redacció treballa a Londres per estrenar aquest dilluns un rotatiu imprès que, fins i tot, renuncia a tenir pàgina web. The New Day serà el primer diari d’abast estatal independent -en el sentit que no és una versió resumida de cap títol ja existent- que apareix en 30 anys amb l’abast de tot el Regne Unit. L’edita Trinity Mirror, el principal grup de premsa del país, amb una cartera de 240 mitjans (incloent-hi el Daily Mirror i People ) i una facturació de 636 milions de lliures el 2014.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El nou diari apunta al lector amb poc temps per llegir. The New Day té 40 pàgines, grapades, i està pensat per poder-se llegir en mitja hora. “La majoria de la gent, i hem parlat amb milers de lectors l’últim any o així, només volen 30 minuts, perquè només tenen 30 minuts. Tothom va curt de temps, avui dia”, explicava la directora, Alison Philips, en una entrevista a la BBC. El diari, que es vendrà als quioscos i els supermercats de dilluns a divendres, tindrà un preu de portada de 50 penics (tot i que les primeres dues setmanes s’oferirà a un preu de prova de 25 penics). Al quiosc es distingirà per la seva capçalera de color turquesa, tal com s’ha pogut veure gràcies als números zero que s’han fet circular.

Philips arriba al càrrec de directora procedent de l’edició dels diumenges del Daily Mirror, un diari en el qual treballa des del 2001. Anteriorment va ser coordinadora de reportatges, una experiència que casa amb el nou model de diari.

Des del punt de vista editorial, els editors prometen un diari neutre políticament. “Cobrirà assumptes importants de manera equilibrada, sense dir al lector què ha de pensar”, assegura una nota enviada per Trinity Mirror als mitjans. I, de fet, el diari no contindrà cap editorial. El to serà positiu: “Tindrà una aproximació fresca i optimista als temes que tracti”, expliquen, però es distanciaran del periodisme dels tabloides.

Un milió de lectors menys

El grup mediàtic calcula que aquest diari pot contrarestar el descens continuat de lectors que viu el Regne Unit (en sintonia amb la resta de països d’Europa i l’Amèrica del Nord). En els últims dos anys, un milió de persones han deixat de comprar premsa en paper al Regne Unit. “Creiem que podem recuperar-ne un nombre significatiu, si el producte és adequat”, detalla el director general de Trinity Mirror, Simon Fox. El diari, per tant, ocuparà un lloc similar al de i, la versió light de The Independent (que segueix en paper, però amb Johnston Press com a nou propietari), per bé que els editors de The New Day diuen que no intenten robar-li lectors, sinó que se centren en els desencantats. El públic al qual s’adrecen és el que té entre 35 i 55 anys.

Amb The New Day, Trinity Mirror demostra la seva confiança en la pervivència del paper en el futur digital. “Revitalitzar la premsa és una part essencial de la nostra estratègia, en paral·lel a la transformació digital, i això no ha de ser una disjuntiva: els diaris poden viure en l’era digital si han sigut dissenyats de manera que ofereixin alguna cosa diferent”, aclareix Fox. En aquesta línia, el disseny serà molt visual. I la negativa a dotar-se d’una web no vol dir que es renunciï al digital: The New Day tindrà una presència activa a les xarxes socials.

stats