TELEVISIÓ

Els alumnes valencians de ‘Merlí’

Un 4,4% de les reproduccions a internet de la sèrie de TV3 corresponen a usuaris del País Valencià

L’apagada del senyal de TV3 al País Valencià el febrer del 2011 va limitar el mercat de la televisió pública catalana, ja que cinc milions de telespectador potencials residents al sud del Sénia es van quedar sense la possibilitat de sintonitzar els seus canals com havien fet durant els últims 28 anys a les seves televisions.

La gran majoria dels teleespectadors que conformaven l’audiència (0,5 de share de TV3, el 0,2 del canal 33 i el 0,1 del K3 en el moment de l’apagada de les emissions) no van fer el pas a les plataformes digitals que permeten veure la programació fora de Catalunya. Malgrat haver perdut gran part del públic generalista, l’interès del govern valencià a vetar les emissions de TV3 no ha pogut més que limitar la difusió dels seus continguts i en cap cas impedir, com era la seva voluntat, que la televisió pública catalana arribés a les llars valencianes.

Un bon exemple d’això és la sèrie Merlí, que tot i no poder veure’s a les televisions de la majoria de valencians compta amb una gran dada d’audiència a través de la pàgina web i l’aplicació de TV3. Segons dades de la cadena, l’última setmana la sèrie va comptabilitzar 99.870 reproduccions procedents del País Valencià, la qual cosa representa el 4,4% del total de reproduccions al món, que sumen uns 3 milions de visionats aquesta temporada, a falta de dos capítols per al final. Aquest percentatge, segons les mateixes fonts, és bastant estable cada setmana i representa, en el conjunt del país, una audiència del 2%. La sèrie sí que arriba per les ones a les Balears, però allà té un predicament residual, del 0,3% (tot i que a internet suposa el 2,1% del total de reproduccions).

Com en el seu dia va passar amb el programa Cosins germans, que emetia el canal 33, Twitter és un bon termòmetre de la incidència que té la reeixida sèrie Merlí al territori valencià. A través d’aquesta xarxa social, els seus fidels usuaris comenten els capítols. A diferència dels fans catalans o balears, els tuitaires valencians, però, comenten la trama en diferit.

Aquest handicap ha fet que molts seguidors de la sèrie reclamin la represa de les emissions -com és el cas de @nitsalvatge_, que el 12 d’agost escrivia “TV3 ja al País Valencià!!! Volem poder veure la segona temporada de Merlí en la tele i en català”- mentre es resignen amb l’opció que els ofereix internet de veure la sèrie. En aquest sentit, @luisje78 escrivia el 27 de setembre: “Gràcies a l’app de la @tv3cat puc veure #Merlí al #Sud del #PaísValencià”.

Míriam (@nitsalvatge_) explica que n’és seguidora perquè li van recomanar la sèrie i reconeix que des del primer capítol es va “enganxar moltíssim” a la trama. Aquesta jove de Santa Pola no té la sort de la gent de les comarques del nord de Castelló, que malgrat l’apagada dels repetidors d’Acció Cultural segueix sintonitzant TV3 a la tele. La jove alacantina Raquel (@Raquel_Higgs), tot i seguir la sèrie “sense problemes per la web de TV3”, reconeix que li seria molt més “còmode poder sintonitzar” el canal a la televisió. De fet, aquest és un dels motius pels quals els seus pares no han acabat d’enganxar-se a Merlí. “Vaig aconseguir enganxar la meua germana i els meus pares, però aquests últims sols han vist la primera temporada a La Sexta”.

Debat a classe

Que la sèrie ha servit per fer reflexionar milers d’adolescents és evident. De fet, la Raquel explica que aquesta ficció li ha fet replantejar-se aspectes sobre la seva “forma de viure o veure les coses”. “Conta varies històries d’adolescents paral·lelament que fan quasi impossible no identificar-te a tu mateixa o a qualsevol conegut amb el que passa”.

Però no només hi ha qui reflexiona de manera individual sinó que Merlí també ha servit per portar el debat a les aules. Així, la Míriam explica que a la seva classe de l’institut Francisco Figueras Pacheco de Santa Pola comenten molt la sèrie. “La meua professora de filosofia n’és molt seguidora i algunes companyes també i això fa que la comentem prou a classe”.

El que passa en aquest institut no és un cas aïllat, l’usuària @Paranxeta, que és professora de l’IES Faustí Barberá, a Alaquàs, explica que els seus alumnes de 4t d’ESO i ella mateixa la segueixen per poder treballar certs conceptes a classe: “Comentem el paper de la dona profe/mare/alumna o el tipus de família o els diversos sentiments que apareixen a la sèrie”. En aquest cas, la llengua no és cap impediment perquè Merlí hagi captat l’atenció d’un alumnat que, malgrat ser castellanoparlants -“La primera temporada la miraven per La Sexta”, explica @Paranxeta- , ara s’han convertit en telespectadors habituals de TV3. “Hi estan molt enganxats i malgrat la dificultat inicial la segueixen cada setmana”, explica satisfeta la seva professora.