Mèdia 02/01/2020

El vestit de Pedroche amenaça l’hegemonia de La 1 amb les campanades

La 1 salva per poc el lideratge del canvi d'any a Espanya i TV3 s’imposa clarament a Catalunya

Albert Castellví Roca
3 min
Cristina Pedroche, amb el seu vestit daurat, i Alberto Chicote minuts abans de les campanades

BarcelonaEl vestit d’or que va lluir Cristina Pedroche el 31 de desembre a mitjanit va ser un dels grans protagonistes del Cap d’Any televisiu, però es va quedar a un pas de fer història. O, més concretament, a una dècima de share. És la distància que va separar, al conjunt d’Espanya, l’audiència de les campanades de La 1 (líder històric d’aquest moment de l’any) de les d’Antena 3. I les xifres evidencien que els grans responsables d’haver impulsat la cadena privada fins a deixar-la gairebé empatada amb la pública van ser Pedroche i el vestit-escultura amb què va donar la benvinguda al 2020.

Antena 3 va connectar amb la Puerta del Sol de Madrid a les 23.39 h, exactament el mateix moment en què ho va fer TVE. L’emissió va començar amb el canal d’Atresmedia liderant l’audiència per davant de La 1 i, a partir de llavors, se’n va anar distanciant progressivament fins a les 23.56 h, just el moment en què Pedroche, que fins llavors es tapava amb una capa negra, va mostrar el seu vestit. A aquella hora Antena 3 va arribar a concentrar un màxim de 6.336.000 persones, que li van atorgar l’anomenat minut d’or del dia, és a dir, el moment de més audiència de la jornada. Mentrestant, La 1 se situava al voltant dels 4,6 milions de seguidors. Però un cop resolta la incògnita de la indumentària de la presentadora, els espectadors van abandonar massivament Antena 3 i van sintonitzar La 1. Només quatre minuts més tard, quan van començar a sonar les campanades, la cadena pública reunia 6.154.000 persones (un 35,2% del total d’espectadors), i Antena 3 havia perdut una quarta part de l'audiència que tenia i havia caigut fins a 4.634.000 (un 26,5%).

El vestit de Pedroche amenaça l’hegemonia de La 1 amb les campanades

El resultat final, doncs, és que a La 1 Anne Igartiburu i Roberto Leal van aconseguir, de mitjana, 4.763.000 espectadors i un 28,8% de share a Espanya durant tota l’emissió des de la Puerta del Sol (que es va acabar cinc minuts després de la mitjanit), mentre que Pedroche i Alberto Chicote es van quedar amb 4.749.000 persones i un 28,7% a Antena 3 (també fins a les 0.05 h). La diferència va ser de només 14.000 espectadors, suficient perquè La 1 revalidés un lideratge que no ha perdut mai en tota la història.

En tot cas, si es té en compte només el primer minut de l’any (en què sonen les campanades), La 1 va obtenir la pitjor quota històrica, mentre que Antena 3 va batre el seu rècord. És el tercer any consecutiu que ho fa. Molt per darrere d’aquesta lluita es van situar Telecinco (amb 1.747.000 espectadors i un 10% de quota de pantalla a la mitjanit), La 2 (que va connectar amb l’emissió de La 1 i va tenir 734.000 seguidors i un 4,2%), La Sexta (501.000 i 2,9%) i Cuatro (250.000 i 1,4%)

TV3, sense rival

A Catalunya, la lluita va ser molt menys aferrissada. Les campanades de TV3 van liderar l’últim dia del 2019 amb una mitjana de 828.000 espectadors i un 33,9% de quota. A mitjanit, la televisió pública es va situar en 1.025.000 seguidors i un 39% de share, de manera que va ocupar el quart lloc en el rànquing global de l’Estat, per darrere de Telecinco. Fa un any, TV3 havia sigut el tercer canal més sintonitzat a tot Espanya per donar la benvinguda al 2019: en aquella ocasió va obtenir 1.283.000 espectadors, i Telecinco es va quedar amb 920.000

Catalunya va ser l’únic lloc de l’Estat on el canal més vist en el moment de començar el 2020 no va ser ni La 1 ni Antena 3. La cadena d’Atresmedia va ser segona, amb 532.000 espectadors i un 20,3% de share a les dotze en punt, i La 1 va ocupar la tercera plaça amb 459.000 persones i un 17,5%. Telecinco (155.000 i 5,9%), La 2 (52.000 i 2%), La Sexta (50.000 i 1,9%) i Cuatro (43.000 i 1,6%) van completar el rànquing.

TVE domina després de les campanades

La 1 no es va imposar només a l'hora de menjar el raïm, sinó que la seva llarga gala per donar la benvinguda al 2020 també va ser la preferida pels espectadors espanyols: ¡Feliz 2020!, que havia començat a les 23 h i es va allargar fins a les 5 h de la matinada, va tenir una mitjana de 4.176.000 seguidors i un 30,8% de quota fins a les 2.30 h, el moment en què es tanca el còmput d'audiències. De fet, curiosament van tenir més audiència les campanades de les Canàries (emeses a la 1 h dins aquest especial), que no pas les de la península: amb 4.828.000 espectadors i un 33,8% de quota, aquesta va ser l'emissió més vista del dia. L'explicació és que, a mitjanit, l'audiència estava molt més repartida entre les diferents cadenes, però una hora més tard els espectadors s'havien concentrat en La 1. Antena 3, que va ser la segona opció d'aquesta franja, només va reunir 1.905.000 persones (14,8%) amb Cantando al 2020. Cal destacar que el tercer programa més vist durant la matina a Espanya va ser Cachitos de hierro y plomo, de La 2, amb 1.325.000 seguidors i un 10,3% de quota. L'especial de Telecinco, en canvi, es va quedar amb un 9,6% i 1.244.000 espectadors.

A Catalunya, TV3 va liderar fins a la 1 h amb Play al 20, que va tenir 267.000 seguidors i un 15,9% de share, però a partir de llavors La 1 va passar al davant i va dominar la resta de la nit. ¡Feliz 2020! va aconseguir, de mitjana, 327.000 seguidors i un 17,9% de quota a Catalunya. Cachitos va ocupar el tercer lloc, per davant dels especials d'Antena 3 i Telecinco.

stats