Mèdia 20/05/2021

La BBC es disculpa per "l'engany" amb què va aconseguir una famosa entrevista amb Lady Di

La princesa de Gal·les va revelar al programa 'Panorama', del 1995, les infidelitats del seu marit, Carles d'Anglaterra

2 min
Una imatge de Diana de Gal·les del 1992

LondresEl fantasma de Lady Di continua recorrent els salons del Palau de Buckingham i de Clarence House, la residència oficial de Carles d'Anglaterra. Vint-i-sis anys després, la BBC ha admès la seva culpabilitat. La corporació pública s'ha disculpat aquest dijous per la manera com el periodista Martin Bashir, una estrella del reporterisme del programa Panorama als anys noranta, va aconseguir una entrevista amb Diana de Gal·les, a la fi escandalosa, en què la princesa va posar de manifest les reiterades infidelitats del seu marit, l'hereu del tron, el príncep Carles.

Una auditoria interna de l'ens, duta a terme per un prestigiós jutge retirat i membre de la casa dels lords, John Dyson, ha conclòs que en un "incompliment greu" dels estàndards de la cadena, Bashir va utilitzar un "comportament enganyós" per poder garantir-se l'entrevista. En concret, a través de la falsificació de balanços bancaris, el periodista va "enganyar i induir" Earl Spencer, germà de la princesa, a enregistrar el programa.

La conversa va suposar un veritable sotrac per a la família reial, ja que va posar de manifest: "En aquest matrimoni, som tres", en referència a l'actual dona de Carles d'Anglaterra, i aleshores amant durant molts anys, Camilla Parker Bowles. Anys després, el 2005, el príncep Carles i Parker Bowles van acabar casant-se.

Martin Bashir en una imatge d'arxiu del 2006

Tim Davie, director general de la BBC, ha assegurat en una declaració pública que la corporació accepta "íntegrament" la conclusió de l'informe de Lord Dyson. Amb tot, l'anàlisi fet pel jurista també deixa entreveure que "Diana estava interessada en la idea d'una entrevista amb la BBC". Davie, però, ha afirmat: "Lamentem molt les clares deficiències" identificades en el procés. "Tot i que la BBC actual té processos i procediments significativament millors, els que hi havia en aquell moment haurien d'haver evitat que l'entrevista s'obtingués d'aquella manera. La BBC hauria d'haver fet més esforços per arribar al fons del que va passar aleshores i ser més transparent sobre el que sabia", una crítica a l'intent d'amagar durant molts anys el que era una realitat. "Tot i que la BBC no pot tirar enrere el rellotge després d’un quart de segle, sí que podem emetre una disculpa completa i incondicional", ha reblat.

La versió del periodista

En resposta a l'informe, Bashir ha assegurat en un comunicat: "És la segona vegada que coopero amb una investigació sobre esdeveniments de fa més de 25 anys. Vaig demanar disculpes aleshores i ho torno a fer ara. Demanar la falsificació d'uns extractes bancaris [amb què pressionar Earl Spencer per influir en la princesa i concedir l'entrevista] va ser una decisió estúpida i una acció que lamento profundament. Però també reitero que els extractes no van tenir cap influència sobre l'elecció personal de la princesa Diana de participar en el programa. Les proves lliurades a la investigació amb la seva pròpia lletra [i publicades juntament amb l'informe avui] ho confirmen inequívocament". Com ja s'ha apuntat, Lord Dyson, de fet, admet que Diana probablement hauria acceptat ser entrevistada sense el que Bashir descriu com "la meva intervenció".

stats