El càncer torna a impulsar la recaptació d’una Marató que manté el lideratge d’audiència
La pública va ser la cadena més vista amb diferència gràcies al 15,7% de quota de pantalla aconseguit
BarcelonaLa gran cita solidària del 3Cat es va saldar amb una de les millors recaptacions aconseguides durant l’última dècada. Els 9.741.627 euros aconseguits són el tercer millor registre, només superat pels 10.715.430 euros de donatius assolits el 2018, també per a la investigació del càncer, i els 10.305.000 de l’any 2020, en aquell cas per la covid-19.
A l’espera de veure com s’enfila la xifra durant les pròximes setmanes –es poden fer donatius fins al 31 de març–, en aquelles edicions es va arribar als 15,1 i 13,9 milions, respectivament. En el rànquing de les recaptacions definitives cal comptar-hi també els 14,1 milions rebuts per a projectes de recerca sobre malalties minoritàries (que al final de la gala havien recaptat 9,4 milions). Per la cua, La Marató que va funcionar menys va ser la dedicada a les malalties sexuals i reproductives, que va recaptar 5.705.395 euros durant la nit i 8.232.366 euros en total.
TV3 lidera amb comoditat
Pel que fa a audiències, tot i la veterania del format –que va néixer el 1992–, es manté en resultats excel·lents. Va ser el programa més vist de la jornada, amb un share del 15,7% que va permetre a TV3 liderar amb comoditat pràcticament totes les franges del dia: només va cedir la primera posició en moments esparsos concrets del dia, en favor de les cadenes temàtiques de pagament. TV3 va fer, doncs, també un 15,7%, a sis punts de distància amb La 1, que va ser segona amb 9,7%. El bronze, inusualment, va ser per a Cuatro, que va treure rendiment del seu cinema i va firmar un 8,0%. Antena 3 va ser quarta amb un 6,7% de quota de pantalla i Telecinco segueix el seu viacrucis particular amb un pobre 4,3% a Catalunya.
En total, 174.000 espectadors van seguir de mitjana la cita solidària (que computava des de primera hora de la nit fins a les dues de la matinada). La xifra, però, és poc indicativa, ja que s’obté de repartir el consum en un marge molt gran d’hores, incloent-hi aquelles en què hi ha poc consum televisiu en general. Per això és interessant analitzar també l’audiència acumulada –aquells espectadors que van veure com a mínim un minut de La Marató–, que en aquest cas van ser 1.484.000.
Si es compara amb l’any passat, suposa un manteniment de les audiències, ja que només són dues dècimes menys de share que el 2024, quan l’edició sobre malalties respiratòries va obtenir un 15,9% de quota de pantalla. Això sí, aquell any anava llastat per la coincidència del Barça, que amb el seu partit contra el Leganés es va endur 358.000 espectadors (un 17% dels que a aquella hora miraven la televisió). Aleshores l’audiència acumulada va ser d’1,5 milions d’espectadors, més o menys la mateixa xifra que enguany, i la mitjana es va establir en 195.000 seguidors (21.000 menys que enguany).
Cal tenir en compte que les xifres, a més, pateixen la repercussió de l’èxode cap a les plataformes digitals. En aquest sentit, aquests 21.000 espectadors que han deixat de seguir l’emissió lineal queden compensats pels que se sumen a la digital: al 3Cat La Marató va superar el 2024 les 126.500 reproduccions en directe i enguany han augmentat fins a les 146.300. El creixement més gran es dona a les xarxes socials, on en un any s’ha passat de 3,6 milions de reproduccions d’algun dels continguts compartits a 8,8 milions de reproduccions. El 3Cat també ha donat la dada de 57.000 oients digitals acumulats que van seguir La Marató a través de Catalunya Ràdio.
La presidenta de 3Cat i del Patronat de la Fundació La Marató, Rosa Romà, ha volgut agrair el compromís col·lectiu: “La Marató és servei públic en majúscula. És un clar exemple del que som com a país, de la cohesió social que hi ha darrere i de la mobilització ciutadana”. En total, s’han registrat més de 3.000 activitats populars en més de 600 poblacions, tot i ser ja la cinquena vegada que la cita solidària es dedicava a la investigació contra el càncer.