Mèdia 28/03/2014

Catalunya Ràdio estrena ‘Clicka’t’, adreçat a nens d’entre 3 i 12 anys

El programa s’emet per internet i pretén que els infants descobreixin la ràdio

3 min

BarcelonaAcostar la ràdio als més petits. Aquest és l’objectiu de Clicka’t, el nou programa per internet que estrena avui Catalunya Ràdio. L’espai, coordinat per Rosa Gordillo i Vanessa Ferrer, oferirà cada divendres, a les cinc de la tarda, un reguitzell de continguts nous perquè els nens els puguin consumir al llarg del cap de setmana.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El popular llibre El Petit Príncep, d’Antoine de Saint-Exupéry, farà de fil conductor i lligarà la major part de continguts durant aquest 2014. Per exemple, a partir de la història de la boa que s’empassa un elefant, es pot veure un vídeo en què s’entrevista el responsable del terrari del Zoo, que explica la vida dels rèptils i els seus hàbits alimentaris.

A més, el programa recupera la multipremiada versió radiofònica que Catalunya Cultura va oferir d’ El Petit Príncep. De moment ja hi ha penjats els dos primers capítols, i cada divendres se n’hi afegirà un de nou. I també s’ha enregistrat una cantata, amb música escrita expressament per a l’ocasió, que interpreta la coral Virolets de Gràcia. Enguany se celebra el setantè aniversari de la mort de Saint-Exúpery. La intenció és que cada any un personatge treni els continguts del programa i en sigui el protagonista transversal.

Tres grups d’edat

Els continguts estan segmentats per a tres grups d’edat diferents: els micros (de 3 a 6 anys), els sòners (de 7 a 9) i els enxarxats (de 10 a 12 anys). I són multimèdia: en alguns casos són vídeos i, quan es tracta només d’àudio, sovint es proposa al nen alguna activitat que pot anar fent mentre escolta el podcast.

“La renovació de públics en la ràdio es fa de manera lenta”, reflexionava Fèlix Riera, director de Catalunya Ràdio, durant la presentació de Clicka’t. “Nosaltres detectàvem que no teníem dibuixat un projecte educatiu adreçat a un públic infantil des que Catalunya Cultura va fer, en el seu moment, el programa Patim, patam, patum. Amb aquesta aposta ens volem adreçar a un públic familiar i ampliar la base del nostre servei públic”.

Rosa Gordillo, mestra i periodista, donava més detalls sobre aquesta voluntat de fer descobrir als més petits la màgia i la capacitat evocadora del mitjà. “Volem recuperar la ràdio per als nens, que l’han perdut com a mitjà de referència. Volem reconnectar amb ells. De fet, la figura del Petit Príncep és ideal, perquè és compartida pels adults”.

Un dels avantatges que tindrà de sortida Clicka’t és que disposarà del banc d’imatges de TV3. La idea és anar aprofundint aquesta col·laboració, en el marc de convergència entre la ràdio i la televisió. A més, s’hi involucraran la resta d’emissores del grup. Per exemple, de manera coordinada amb Catalunya Informació, es portaran nens a l’emissora perquè preguntin al periodista Sergi Roca -que ha cobert la recent crisi a Ucraïna- tot el que vulguin saber del país. “Volem que s’interessin per l’actualitat, però a partir de les seves preguntes, en els seus termes”, explicava Gordillo.

Una altra faceta clau serà la participació dels infants. Si, per exemple, s’està explicant la història del dibuix del barret o el xai d’El Petit Príncep, els petits oients podran fer els seus dibuixos i enviar-los a la ràdio perquè els pengin. Una manera d’involucrar-los serà a través de les escoles. Moltes fan tallers de ràdio i se’ls oferirà una finestra perquè hi pengin els seus continguts. L’emissora vol tancar un acord també amb Ensenyament i Cultura.

Clicka’t és l’últim projecte de continguts específics d’internet de Catalunya Ràdio. En formen part també l’Arxiu Sonor (un banc de continguts agrupats per diferents temes monogràfics) i el programa Meteomauri, de meteorologia. El responsable del departament, Marc Garriga, recordava: “Ja fa temps que l’eslògan de l’emissora és «Més que ràdio». I això a la xarxa es fa molt evident, perquè no es tracta només de so. Hi ha textos o vídeos de realització pròpia”.

stats