01/02/2013

La gent no som rucs

2 min

La generositat privada amb empreses periodístiques en dificultats no és res de nou. Fins ara, però, s'havia fet per motius interessats: la fama, la influència o el poder. Alguna cosa ha canviat, però, en aquest moment tan crític per a la professió. Comprometre's amb l'anomenat periodisme d'investigació -en realitat tot el periodisme és d'investigació- com un servei desinteressat a la societat té atractiu per a alguns mecenes, capaços de donar suport econòmic a causes nobles. Ara s'hi sumen donants particulars que encara veuen el periodisme com un bé públic. Amb molts pocs es financen veus independents -que no vol dir sense línia- que donen garantia que denunciaran abusos o desenterraran afers dels quals ningú no parla. És el que ha passat amb l'Anuari Mèdia.cat, un catàleg de quinze reportatges sobre afers silenciats pels grans mitjans de comunicació.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Aquesta nova filantropia també sosté projectes peculiars a Anglaterra, Rússia i els Estats Units. L'últim decenni, iniciatives com Texas Tribune i ProPublica, als Estats Units; Caucasian Knot, a Rússia, i The Bureau of Investigative Journalism, amb seu a Londres, s'han engegat, a més, amb la base diferent d'una plantilla de professionals experimentats, amb un alt concepte del periodisme i poc inclinats a sotmetre's a les pressions del poder o dels grups econòmics, i decidits a desenterrar abusos i draps bruts, o posar sobre la taula les denúncies dels que no tenen veu.

Com a mínim, és una comprovació fefaent que un grapat significatiu de persones paga pel periodisme compromès -n'hi ha algun que no ho sigui? D'altra banda, és també un recordatori que professionalitat i comportament ètic no estan renyits amb la subsistència d'un mitjà. Sobretot, és una prova concloent que la gent no som idiotes i que ens adonem de quan ens enganyen o ens volen torejar.

stats