El gran misteri de la foto de la nena del napalm

Un fotograma de la sèrie The Stringer
Periodista i crítica de televisió
2 min

Hi ha una imatge que, sens dubte, ha modelat la nostra percepció de la guerra i, malgrat el pas del temps, es manté instal·lada en la memòria visual contemporània. És la fotografia de la nena corrent nua amb la pell cremada pel napalm arran d’uns bombardejos sobre Trang Bang, a cinquanta quilòmetres de Saigon, el juny del 1972. L’any següent, el fotògraf Nick Út va rebre el premi Pulitzer i el World Press Photo per aquella instantània que va tenir un impacte profund en la societat. Va conscienciar sobre la crueltat de la guerra en la població civil, va esperonar el moviment antibèl·lic i hi ha enregistrades converses telefòniques de Nixon des del Despatx Oval preocupat pel potencial polític de la foto i el cost que podia suposar per a la narrativa oficial sobre el Vietnam. Durant cinquanta anys, Nick Út ha rebut el reconeixement públic i ha explicat els detalls de com va capturar la imatge i va portar la nena a l’hospital.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Però la història d’aquesta fotografia ha tingut un gir inesperat: és possible que la foto no la fes ell sinó un altre company que era també en aquella carretera de Trang Bang. S’explica i es demostra en un documental magnífic que trobareu a Netflix. Fotógrafo de guerra: el hombre que captó la imagen és el títol traduït al castellà, que és més explicatiu. L’original, The stringer, fa referència al nom que rebien molts fotògrafs freelance locals que com a col·laboradors externs aportaven la seva feina a canvi d’uns quants dòlars. L’agència Associated Press (AP) va atribuir a Nick Út l’autoria perquè era el seu fotògraf en plantilla. Però un dels editors de fotografia d’AP que treballava aquell dia a la delegació de Saigon recorda com es va esborrar de la història el nom de qui va prémer de veritat l’obturador de la càmera en aquell precís instant. Mig segle després, els remordiments no el deixen viure i contacta amb el fotògraf Gary Knight perquè ho investigui i busqui l’autor veritable. El documental, d’una hora i mitja, agradarà als aficionats a la fotografia, als interessats pels conflictes bèl·lics, als fans de les bones històries i als devots de les grans investigacions periodístiques. La producció, a més, permet descobrir detalls de la guerra del Vietnam des d’una perspectiva diferent. The stringer ho té tot. Fins i tot uns girs esplèndids en la trama. El documental gestiona molt bé la informació, no només per atrapar l’espectador sinó per explicar amb rigor cada detall. Les conclusions dels tècnics forenses francesos que analitzen les imatges amb la tecnologia actual et deixen astorat. El procés de recerca del misteriós fotògraf és apassionant i els protagonistes es posicionen amb valentia malgrat les pressions i les conseqüències que pot tenir qüestionar l’autoria d’una foto tan famosa i d’una agència tan prestigiosa. No us el perdeu, perquè és un d’aquells documentals que té el valor de reescriure la història amb un final compromès, contundent i fiable que acaba tenint conseqüències.

stats