Mèdia 05/03/2021

El grup Godó es ven 8TV

Nicola Pedrazzoli, creador de Canal Català, compra el múltiplex amb l'advocat Borja García-Nieto

2 min
El programa de Josep Cuní va portar a la cadena els seus millors moments d'audiència

Aquest 23 d’abril farà 20 anys que 8TV va començar a emetre, encara amb el nom de City TV. Arribarà a l’aniversari, però, amb un nou amo, l’empresari Nicola Pedrazzoli, després que el grup Godó hagi renunciat a mantenir-se en una televisió que ha representat un llast econòmic a les seves finances. De fet, després de diversos intents de consolidar-se, l’última aposta de l’editor de 'La Vanguardia' va ser reduir les despeses al mínim imprescindible i oferir només una programació enllaunada que l’ha fet caure per sota de l’1% d’audiència. El grup formalitzarà aquest dilluns l’operació davant del Consell Audiovisual de Catalunya, tot i que, segons ha pogut saber l’ARA, ja ha mantingut contactes inicials per tenir una prospectiva sobre la seva viabilitat. El grup Godó va rebre la llicència per explotar l’únic múltiplex privat de TDT a Catalunya de mans de l’últim govern Pujol.

Aquest múltiplex té quatre canals de televisió i, de fet, Pedrazzoli compra tot el 'pack', que inclou Barça TV, BOM Cine i Fibracat TV. Aquestes ofertes televisives pagaven fins ara a Godó per poder emetre a través d’aquest múltiplex que la llei catalana de l’audiovisual no permetia traspassar, però que ha quedat anul·lada perquè la llei espanyola, de rang superior, sí que admet la compravenda de llicències. A Pedrazzoli, impulsor de l'extinta cadena de televisions locals Canal Català, l’acompanya en aquesta aventura l’advocat i expresident del Círculo Ecuestre, Borja García-Nieto. El preu de l'operació ronda els 10 milions d'euros, a satisfer en diversos anys. Avui, el principal negoci del múltiplex no consisteix en la publicitat que genera la programació, sinó en el relloguer dels canals disponibles.

Un 4,4% com a màxim

Aquest setembre també es compliran 10 anys de la posada en marxa del programa de Josep Cuní, 8 al dia. Aquell va ser l’intent més reeixit de convertir el canal en una televisió generalista. El share de la cadena es va enfilar, en el seu moment de més esplendor, fins al 4,4%, impulsat també per les audiències matinals del programa Aruscitys. Però, malgrat els resultats, la publicitat mai no va arribar a quallar a 8TV, que seguia generant pèrdues. En els últims anys, abans de renunciar a tenir programes propis, la cadena generava un forat de més de 6 milions d’euros per any a les finances del grup.

Tot i que la concessió inicial preveia la posada en marxa de quatre canals amb programació pròpia i en català, a la pràctica només 8TV va poder muntar una graella sencera, i encara amb molts dels seus continguts en castellà. La relaxació de les lleis audiovisuals, però, va permetre que el grup rellogués les freqüències. Ho va fer no només a altres canals privats, sinó també a TV3: quan l’Estat va tancar un dels múltiplexs públics de Catalunya, la Corporació va decidir encabir la versió en alta definició del seu primer canal al múltiplex gestionat per Godó, a raó d’1,6 milions d’euros anuals, durant els tres anys que va durar l’operació.

stats