Dígits i andròmines
Mèdia 06/07/2013

Internet poc mòbil al Camp Nou

Balanç de l'enquesta sobre la cobertura d'internet al mòbil en grans esdeveniments: exemple, el Concert per la Llibertat

3 min

Sempre que el Barça juga a casa, els culers que van al Camp Nou es queixen que no poden piular com voldrien per manca de cobertura d'internet al mòbil. Per això, dissabte passat vaig baixar al Concert per la Llibertat amb dos telèfons, tres targetes SIM d'operadores diferents i poques esperances de poder connectar-me.

Tanmateix, els meus temors van resultar sense fonament: durant les sis hores de l'acte vaig navegar, pujar fotos i piular amb normalitat; de fet, molt més ràpidament que a casa meva, a Cardedeu. El truc: una de les meves targetes SIM és de tecnologia LTE, la xarxa de quarta generació que Vodafone ja comercialitza a Barcelona, Orange començarà a oferir la setmana que ve i Movistar està provant precisament al Camp Nou. Com que encara som quatre gats els qui la fem servir, vaig disposar d'un ample de banda de connexió espectacular. En canvi, quan vaig provar d'usar les targetes 3G, vaig comprovar que les queixes per saturació estan plenament justificades: l'indicador de senyal marcava el 80%, però els tuits i les fotos no sortien. Per comprovar fins a quin punt afecta aquest problema els participants en grans concentracions, he fet entre els meus seguidors de Twitter (sóc @albertcuesta) i els lectors de l'ARA una enquesta sobre la seva experiència de connexió durant el concert del dia 29; he tingut més de 325 respostes i els resultats són força reveladors. Ampliant les imatges de l'encapçalament podeu veure les dades en detall, però aquestes són les conclusions més destacades.

Com vaig suposar, l'ús del 4G encara és molt incipient. Només el 2% dels lectors -jo inclòs- que van ser al Camp Nou asseguren que en disposen, per sota del 5% que declaren que no saben si en tenen o no. L'altre 93% s'havien de conformar amb la cobertura 3G.

Dins de l'estadi, només la meitat dels enquestats van intentar fer trucades de veu. El motiu podria ser que parlar per telèfon durant un concert no és precisament pràctic, però és que menys del 60% dels espectadors van intentar enviar missatges de correu electrònic. Sembla clar que els serveis de telecomunicacions clàssics sembla que han perdut el favor del públic. En canvi, Twitter i WhatsApp triomfen: dos terços dels participants en l'enquesta diuen que van provar de piular, i el 96% van voler fer servir algun xat al mòbil.

Una cosa completament diferent és que ho aconseguissin. Per a cadascun dels serveis, vaig demanar si l'usuari s'havia pogut connectar normalment, si havia tingut alguna dificultat, si li havia estat molt difícil o del tot impossible. L'únic que supera la prova són les trucades de veu, que van funcionar normalment per a dos terços de les persones que ho van intentar. Però el 70% dels usuaris de correu electrònic i de xat van patir dificultats serioses o totals per connectar-se. La xifra és encara pitjor entre els usuaris de Twitter i de Facebook: el 79% i el 84%, respectivament.

És possible que la situació hagi millorat quan comenci la Lliga. Didac Lee, el vicepresident del Barça encarregat dels temes tecnològics, m'assegura que el club treballa en dos sentits: pressionar les operadores per ampliar la seva capacitat al camp -una d'elles m'ha indicat que ha multiplicat per deu la quantitat d'antenes-, i instal·lar un sistema de connexió per xarxa wifi que no tingui cap cost per als socis ni per al club, a diferència del que ha passat en altres estadis: "El Barça pot fer moltes altres coses amb els quatre milions d'euros que costaria", diu Lee.

Per completar la meva enquesta, vaig demanar als assistents alguns detalls sobre el seu equipament. El primer, amb quina operadora tenen contractat el servei d'internet al mòbil: en el 44% dels casos es tracta de Movistar; el 15% tenen Vodafone, el 17% Orange, el 7% Yoigo i el 15% alguna operadora virtual. Curiosament, les xifres no sempre quadren amb les respectives quotes del mercat estatal registrades per la CMT: Movistar va estar representada al Camp Nou un 9% per sobre del que li tocaria, mentre que els clients de Vodafone van ser un 11% menys dels esperables. No tinc cap explicació sobre la qüestió, ja que les dues operadores disposen de web en català.

Pel que fa als dispositius, les preferències dels partidaris del dret a decidir es reparteixen a parts iguals entre Google i Apple: un 45% dels enquestats fan servir un terminal amb Android i el mateix percentatge tenen iPhone. Molt per sota, un 5% tenim BlackBerry i un 3% Windows Phone. Per marques, la dominant al Concert de la Libertat va ser Apple, amb gairebé la meitat dels smartphones declarats. La segueix Samsung, amb el 26% dels telèfons, i la resta de les marques, amb percentatges del 5% o inferiors.

stats