iPhone Air: aparença a costa d'autonomia
Apple aposta que hi ha prou consumidors disposats a renunciar a bateria i càmeres perquè es noti que tenen l’iPhone més nou
Realment val la pena canviar hores de bateria per mil·límetres menys de gruix? Apple sembla convençuda que sí, i aquest dimarts ha presentat una gamma renovada de telèfons encapçalada per l'iPhone Air, de només 5,6 mil·límetres de gruix, que promet ser objecte de desig dels fans de l’estètica disposats a portar sempre una bateria externa a la bossa.
La presentació, preenregistrada exclusivament amb iPhone 17 Pro, ha començat amb una encertada cita del sant patró Steve Jobs: "El disseny no és només l'aspecte de les coses, sinó com funcionen". Una frase difícil de rebatre tractant-se d'Apple, però que cobra especial ironia quan es presenta un telèfon que sacrifica funcionalitat per aparença. L’acte ha confirmat els rumors que feia mesos que circulaven: Apple segueix els passos de Samsung, que el mes de maig va inaugurar amb el Galaxy S25 Edge aquesta tendència a l’aprimament.
El mercat prèmium creix
Les novetats d'Apple arriben en bon moment per al segment prèmium dels telèfons intel·ligents. Segons Counterpoint Research, el mercat mundial de mòbils de més de 600 dòlars va créixer un 8% interanual en el primer semestre de 2025, i va assolir un rècord històric que representa més del 60% dels ingressos globals. Apple continua dominant el segment amb un 62% de quota, tot i baixar 3 punts respecte a l'any anterior, seguida de Samsung (20%), mentre que Xiaomi i Google registren els creixements més espectaculars.
iPhone Air: protagonista amb compromisos
L'estrella de la presentació ha sigut l'iPhone Air. Amb 5,6 mil·límetres de gruix passa a ser l'iPhone més prim de la història, destronant l'iPhone 6 de 2014 i els seus 6,9 mil·límetres, i encara més prim que el Galaxy S25 Edge (5,8 mil·límetres). Aquest nou model substitueix en la gamma iPhone la variant Plus del model bàsic. Aquest disseny extrem comporta compromisos inevitables: només incorpora una càmera posterior de 48 megapíxels i la bateria és més petita que la dels seus germans. A més, és el primer iPhone que surt a tot el món sense targeta SIM física, només amb eSIM, una decisió lògica per estalviar gruix.
Malgrat això, Apple ha jugat prou bé les cartes. L'Air incorpora una pantalla ProMotion de 6,5 polzades amb freqüència de refresc de 120 Hz, i iguala en aquest aspecte els models Pro. També estrena una bateria d'alta densitat que podria compensar la reducció de capacitat, a més de nous xips de connectivitat (mòbil, Bluetooth, Wi-Fi) propis d'Apple, suposadament més eficients, que haurien de compensar en part la mida més petita de la bateria. Tot plegat, caldrà veure-ho a la pràctica.
La resta de la gamma: evolució sense revolució
L'iPhone 17 estàndard abandona la diagonal de 6,1 polzades per adoptar les 6,3 polzades dels models Pro, i homogeneïtza mides. La gran novetat és que també incorpora pantalla de 120 Hz, i trenca la barrera que Apple mantenia com a exclusiva dels Pro. Pel que fa a les càmeres, l'iPhone Air se'n surt amb una, l'iPhone 17 en té dues i els iPhone 17 Pro en tenen tres. Els iPhone 17 Pro i Pro Max presenten el canvi de disseny més visible dels últims anys. Adopten una illa horitzontal de càmeres que ocupa la part superior del darrere, i formen part d’una nova carcassa monobloc d'alumini que facilita la dissipació de calor i abandona el titani dels models Pro anteriors. La càmera telescòpica passa de 12 a 48 megapíxels i incorpora zoom òptic de 8 augments, davant els 5 augments dels iPhone 16 Pro.
Per primera vegada en un iPhone, els Pro incorporen 12 GB de RAM en lloc dels habituals 8 GB, una millora necessària per al processament d'IA. Els quatre nous iPhone fan servir diverses variants del nou processador A19 propi d'Apple. Tots surten de sèrie amb iOS 26, que estrena el que Apple anomena "llenguatge visual Liquid Glass", una reforma estètica important que unifica l'aspecte de tots els aparells d’Apple, des del Mac fins a les ulleres Vision Pro.
Rellotges i auriculars: millores incrementals
Apple ha presentat també l'Apple Watch Series 11 (des de 449 euros), que incorpora detecció de pressió arterial alta com a principal novetat sanitària. La companyia espera que el nou Watch 11 notifiqui hipertensió a un milió de persones durant el primer any. A més del detall de les fases del son, ara el rellotge proporciona cada matí una puntuació numèrica de la qualitat del son, seguint la tendència dels rivals. La variant cel·lular és la primera compatible amb xarxes 5G. L'Apple Watch Ultra 3 (des de 899 euros) estrena connectivitat satèl·lit per a situacions d'emergència en zones remotes, una funció que hereta dels iPhone més recents.
També s'ha presentat una nova versió del rellotge bàsic Watch SE (des de 249 euros) que ara permet veure l'hora sense encendre la pantalla i es carrega el doble de ràpid. Com és tradició, Apple ha mostrat testimonis d'usuaris a qui les funcions dels seus rellotges han salvat la vida, un recurs emotiu que funciona i que ja forma part del guió previsible de cada presentació.
Els AirPods Pro 3 (249 euros) arriben després de gairebé dos anys d'espera amb el nou xip H3 i sensors de salut per monitorar la freqüència cardíaca durant l'exercici. Apple presumeix d'una cancel·lació de soroll que duplica en efectivitat la del model anterior. També incorporen traducció en temps real amb IA, una funció que competeix directament amb el Gemini dels Samsung Galaxy Buds, però que, com és habitual, no inclou el català.
Pujada de preus amb matisos
Com era previsible, Apple apuja preus, però no és tant un augment generalitzat com un reposicionament de la gamma. L'iPhone 17 estàndard (de 959 a 1.209 euros) manté el preu d'entrada, però ofereix millor valor al reduir el preu màxim en 130 euros. El Pro Max també conserva el preu inicial (1.469 euros), però s’enfila fins als 2.469 euros en la nova capacitat de 2 TB, adreçada a usuaris molt específics com creadors de contingut i professionals.
Les pujades reals es concentren en dos models: l'iPhone 17 Pro (de 1.319 a 1.819 euros) costa 100 euros més que el 16 Pro en el model d'entrada, però l'increment més gran és el nou iPhone Air (entre 1.219 i 1.719 euros), que en totes les capacitats costa 130 € més que l'iPhone 16 Plus que substitueix.
El preu de ser prim
La reducció de gruix s'ha convertit en la nova excusa per apujar preus en un mercat madur en què les diferències entre generacions són cada cop menys perceptibles. Samsung ja va aplicar aquesta estratègia amb el Galaxy S25 Edge, i va incrementar el preu un 20% respecte als models equivalents. Apple només encareix un 12%, però elimina una càmera. La qüestió és si els consumidors estaran disposats a pagar més per telèfons més prims però amb menys prestacions.