BarcelonaEl mercat dels smartphones viu en constant competència entre els fabricants, que busquen noves maneres de destacar. Una tendència que està sorgint amb força és la de crear telèfons cada cop més prims. Aquesta estratègia no respon a cap demanda explícita dels consumidors, sinó que es tracta d’una tàctica deliberada per establir una identitat única en un panorama saturat.
Inscriu-te a la newsletter SèriesTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi
La primesa no és res nou en la indústria dels mòbils: els fabricants fa dècades que la persegueixen. Aquesta aposta renovada pel disseny ultrafí té més a veure amb la possibilitat d'incrementar el preu mitjà dels productes al posicionar aquests models com a opcions prèmium.
Aquesta tendència ja es va fer evident al MWC25 de Barcelona, on diversos fabricants van mostrar prototips extremadament prims. L'interès pel segment s’ha revifat aquesta setmana amb el llançament comercial del Samsung Galaxy S25 Edge, un telèfon que Samsung va deixar veure al congrés de Barcelona i ara arriba al mercat apostant pel menor gruix com a element diferenciador.
El declivi dels plegables
Durant uns anys, els telèfons plegables havien emergit com la via principal per diferenciar-se al mercat, precisament amb Samsung al capdavant. No obstant això, després d'un període inicial d'expectació, les vendes d'aquest format mostren signes d'estabilització. Els informes de mercat ofereixen perspectives diverses sobre el futur creixement d'aquest segment, amb taxes que varien significativament segons la font, cosa que subratlla la incertesa d'aquest mercat.
Diversos factors han contribuït a aquesta estabilització: els elevats costos de fabricació, la necessitat d'optimitzar les aplicacions per al format plegable i la forta competència dels smartphones convencionals. Malgrat aquests reptes, els plegables podrien rebre un nou impuls si Apple entrés en aquest mercat. La seva inefable capacitat per influir en les tendències de consum podria revitalitzar-ne l'interès i la demanda. Els rumors sobre un iPhone plegable són cada cop més freqüents, amb possibles dates de llançament entre el 2026 i el 2027.
Samsung Galaxy S25 Edge: l'aposta per la primesa
El Galaxy S25 Edge de Samsung, que ha sortit a la venda aquesta setmana, representa una aposta significativa de la marca coreana per la primesa com a element diferenciador dins de la gamma alta. Té només 5,8 mil·límetres de gruix, un 20% menys que el S25+, i amb 163 grams és també un 14% més lleuger. És el primer de la sèrie Galaxy S amb carcassa de titani, un material més robust que forma part de l'esforç per evitar que els models prims es dobleguin com passava amb els d'alumini fa uns anys. També és el primer que fa servir a la pantalla el vidre Gorilla Glass Ceramic 2 de Corning. En matèria de programari, l’S25 Edge ofereix les mateixes funcions d'intel·ligència artificial multimodal que els Galaxy S25 ja coneguts, tot i que encara limitades per als consumidors catalanoparlants.
Una visió del gruix del nou Samsung Galaxy S25 Edge.Samsung
El nou S25 Edge comparteix dotació de memòria RAM (12 gigabytes), processador (Qualcomm Snapdragon 8 Elite) i mida de pantalla (6,7 polzades) amb el Galaxy S25+. En canvi, difereixen en la configuració de càmeres: mentre que el S25+ en té tres (principal de 50 mpx, teleobjectiu de 10 mpx i ultra gran angular de 12 mpx), el S25 Edge en té només dues, l’ultra gran angular de 12 mpx i la mateixa càmera principal de 200 mpx que el S25 Ultra emblemàtic de la gamma. Un altre aspecte important és la capacitat de la bateria, que determina el temps d’autonomia: el S25+ compta amb 4.900 mAh, mentre que el S25 Edge es conforma amb 3.900 mAh, menys fins i tot que els 4.000 mAh del Galaxy S25 estàndard.
Pel que fa al preu, el Galaxy S25 Edge bàsic amb 256 GB de capacitat costa 1.259 euros, 200 més que el S25+ equivalent. Per comparar, el Galaxy S25 (6,2 polzades) té un preu de 969 euros i el S25 Ultra (6,9 polzades) es ven per 1.459 euros.
Menys gruix com a nova arma competitiva
En un mercat de smartphones cada cop més homogeni, el menor gruix està emergint com una de les estratègies preferides per diferenciar-se i apujar els preus, com a remei a l’ensopiment del segment dels plegables.
L'exemple del Samsung Galaxy S25 Edge il·lustra clarament aquesta aposta, amb un disseny ultrafí i materials prèmium que justifiquen un preu més elevat tot i contrapartides com una menor capacitat de bateria i menys versatilitat en termes fotogràfics. Aquesta estratègia de Samsung podria ser un moviment per avançar-se a un possible iPhone 17 Air. Està per veure si els consumidors estan disposats a prioritzar un disseny elegant i més car per sobre dels factors esmentats.
Els plans d'Apple: canvis en el calendari i nous productes
Paral·lelament a la tendència dels smartphones prims, el periodista Mark Gurman –el canal habitual d’Apple per filtrar informacions sense que se’ls vegi el llautó– assegura a Bloomberg que la marca de la poma es disposa a modificar el seu calendari habitual de presentacions, tradicionalment centrat al setembre per als seus iPhone. Aquest suposat canvi estaria motivat per la imminent arribada d’un primer iPhone plegable.
La idea que s'està valorant és que els models més cars d'iPhone, incloent-hi el plegable, es continuarien presentant al setembre, mentre que els models base, amb la variant E menys cara, es llançarien durant la primavera. Amb aquest canvi, Apple tindria més presència durant la primera meitat de l'any, en sincronia amb els llançaments de molts fabricants Android, i també facilitaria una estratègia de màrqueting més diferenciada per a cada segment de producte.
Respecte als nous productes que la marca prepara, l'atenció se centra especialment en el suposat iPhone plegable. Es parla d'un disseny tipus llibreta com el dels Galaxy Z Fold de Samsung, amb una pantalla interior de 7,8 polzades i una pantalla exterior de 5,5 polzades. També es menciona la possibilitat d'un disseny sense plecs visibles i l'ús de materials com el titani per a la carcassa –ja usat en els iPhone Pro– i la frontissa. Les possibles dates de llançament se situen entre finals del 2026 i principis del 2027.
A més del plegable, es parla d’altres novetats per al 2025 i per al 2026, com la sèrie iPhone 17, que podria incloure un model Air més prim en substitució de l’iPhone Plus, nous iPad amb el xip M5, renovació dels Mac amb nous processadors M5, un rellotge Apple Watch amb carcassa de plàstic i la possible presentació d'una versió més assequible del visor de realitat mixta Vision Pro. En la majoria dels casos, assegura el Wall Street Journal, apujant els preus per tal d’absorbir els efectes dels aranzels imposats per Donald Trump.