Les guerres de l'estríming

L’ombra de Trump es projecta sobre l’acord per comprar Warner

Les declaracions del president americà contra l'operació plantejada per Netflix fan baixar el preu de l'acció de la plataforma

Les dues companyies estan explorant les possibilitats d'una fusió
Act. fa 12 min
3 min

BarcelonaUna de les peces de l’audiovisual americà fonamentals està en venda i té tres pretendents, dos dels quals ja han revelat quants diners estan disposats a desemborsar per fer-se amb el conglomerat Warner Bros Discovery. Però la partida no es juga només amb una subhasta econòmica: qui es vulgui endur els sucosos actius de la companyia haurà de rebre primer el vistiplau de la Federal Communications Comissions (FCC), un organisme regulador que, des que Brendan Carr el presideix, s’ha convertit en una de les palanques de pressió de Donald Trump.

Netflix és qui semblava que prenia la davantera en la cursa, perquè anunciava un acord amb Warner per quedar-se dues de les tres potes de l’empresa: la part dels estudis cinematogràfics i la plataforma HBO Max. Però el president americà ha explicat sense embuts que aquesta no és la seva opció preferida. Pocs dies després d’anunciar-se els plans de compra, Trump va dir que l’adquisició “podia ser un problema” perquè Netflix ja té “un enorme mercat”, de manera que la suma de Warner Bros crearia “una concentració massa gran de poder en poques mans”. També va explicar que s’involucraria personalment en la decisió.

Una de les dreceres de Netflix per esquivar el possible bloqueig de la FCC ha consistit en renunciar a la tercera de les potes de Warner, la de les empreses televisives, com ara la CNN o Discovery Channel. Si l’operació no involucra cap mitjà que emeti per les ones, aleshores no cal el vistiplau d’aquest organisme, tot i que encara s’hauria d’enfrontar a la Divisió Antitrust del departament de Justícia (i probablement la Unió Europea farà sentir també el seu parer).

Les declaracions de Trump van impactar en el preu de les accions de Netflix, que van caure un 3,2% aquell dia. La companyia ha signat una clàusula segons la qual si no es completa la fusió abonarà a Warner 5.000 milions de dòlars. El conjunt de l’operació està valorat en 72.000 milions. Convé recordar que Trump ha criticat històricament Netflix, com quan va titllar de “propaganda” el documental Democracy on Trial, que girava entorn del seu judici.

Pocs dies després de la presentació de l’acord entre Netflix i la junta que governa Warner Bros Discovery, el segon dels pretendents va fer aparició: Paramount Skymedia. I, en aquest cas, no ho va fer per la via de la seducció dels directius, sinó que va apel·lar directament als accionistes. Mitjançant una opa hostil, valorava l’empresa en 102.000 milions de dòlars i feia un vaitot dient que així podia comprar tota l’empresa sense haver de trossejar-la abans.

A priori podria semblar que aquesta opció encara ho tindria més magre per prosperar perquè aixecaria fins i tot més recels pel fet d'ajuntar tant poder en una sola empresa. Però diversos elements fan pensar que disposa d’un gran lubricant per aconseguir fer girar els engranatges: el favor de Trump. Tot i que no ha expressat directament que sigui la seva opció preferida, sí que va declarar que ni Netflix ni Comcast –el tercer dels pretendents, que no ha fet pública cap oferta– no eren “gaire amics” seus. Per eliminació, Paramount acaba assenyalada com a ungida.

Aquest gegant de la comunicació està presidit per David Ellison i, en els darrers temps, s’ha evidenciat que la companyia vol reorientar-se cap a la dreta per ser més a prop dels interessos de Trump i el seu públic. El nomenament de la conservadora crítica amb el wokisme Bari Weiss com a directora de la cadena CBS News, sense tenir experiència prèvia televisiva, va causar sorpresa tant al mitjà com al país. Més encara, Trump ha lloat insistentment el pare d’Ellison, Larry, cinquè home més ric del món i fundador d’Oracle. Quan ha comentat el seu pla perquè TikTok deixi de ser xinesa i passi a mans americanes –en un moviment que permetria el cobejat control de l’algoritme–, ha assenyalat directament Larry Ellison com a exemple d’executiu en qui confiaria.

I no es tracta només de bones paraules. El gendre de Trump, Jared Kushner, està directament involucrat en la proposta de Paramount per comprar Warner: presideix el fons Affinity Partners, que és un dels que posa diners perquè aquesta operació pugui arribar a bon port.

En aquest cas, com que sí que hi ha les televisions involucrades, faria falta l’aprovació de la FCC. I, en cas de tirar endavant, això voldria dir que Paramount tindria una segona cadena de notícies, a banda de CBS News, ja que la influent CNN forma part del paquet. Tradicionalment arrenglerada amb els Demòcrates, Trump ha manifestat mantes vegades la seva incomoditat amb la cadena. Un eventual canvi de mans aixeca dubtes sobre si els nous propietaris en canviarien la línia editorial, per fer-la menys hostil al president americà.

stats