TELEVISIÓ
Mèdia 18/12/2012

La Marató més solidària del món

Albert Castellví Roca
3 min
UN MARCADOR INESPERAT La xifra que va indicar el marcador de La Marató en el moment de l'última actualització va sorprendre a tothom:  per primera vegada la recaptació del programa solidari de TV3 superava els 10 milions d'euros. Respecte al marcador  de l'any passat, que va fregar el rècord, el creixement és de gairebé un 40%. I el resultat encara no és definitiu.

BARCELONAPassaven 20 minuts de la una de la matinada de dilluns quan Ariadna Oltra i Òscar Dalmau, acompanyats dels components de Menaix a Truà i Glaucs, van prémer per última vegada el botó que actualitzava el marcador de La Marató de TV3 . I la xifra que va aparèixer a la pantalla va sorprendre absolutament a tothom: 10.113.152 euros. "Quan va sortir el 10 vam al·lucinar tots, i més en un any tan fotut com aquest", diu Dalmau. La directora de la Fundació La Marató de TV3, Carme Basté, hi coincideix: "Personalment preveia que podia ser un bon any, però diumenge a la nit no hi donava crèdit, igual que els meus companys, el director de TV3 i Brauli Duart [el president del consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals]". I això que els dies abans ja hi havia hagut "pistes" que indicaven que la recaptació seria "important", ja que s'havien batut rècords tant en el nombre d'activitats populars organitzades com en les vendes del disc.

Mai no s'havia vist un marcador de vuit xifres, i de fet la més alta que s'havia vist fins ara al moment de tancar el programa havien estat els 7.246.114 euros del 2010 -l'any passat es va fregar aquest resultat, amb 7.231.628 euros-. Això suposa un creixement del 39,6% respecte al marcador més alt aconseguit en les 20 edicions anteriors de La Marató . Aquest salt de gegant -i l'augment de rapidesa a l'hora de validar els donatius- ha fet que la Fundació trenqués la tradició de donar una segona xifra l'endemà del programa, que incloïa els donatius d'última hora i que l'any passat va superar, per primer cop, els 7,5 milions d'euros. Respecte a aquesta dada -la que sol servir de referència a la Fundació-, l'increment respecte al rècord de l'any passat és d'un 33,5%.

La recaptació definitiva se sabrà a principis d'abril, ja que el període per fer donatius a través d'internet o de Servicaixa no es tancarà fins al 31 de març. Per experiència, Basté creu que fins llavors la xifra "creixerà bastant", però en qualsevol cas, és evident que aquesta Marató serà la més exitosa de la història: els 10,1 milions recaptats fins ara ja superen amb escreix el rècord de 8.931.418 euros del 2011.

Per davant de França

L'excel·lent resposta ciutadana a La Marató de diumenge ha tingut encara una altra conseqüència: el programa solidari de TV3 s'ha col·locat al primer lloc del rànquing mundial de les telemaratons que més diners recapten en relació amb la població del país. A falta del resultat definitiu de la primavera, a Catalunya s'han recollit, de mitjana, 1,33 euros per habitant, mentre que el Téléthon de France 2, celebrat el 7 i 8 de desembre -i amb una recaptació global, fins ara, de 81.065.239 euros-, es queda en 1,24. "Ens fa molta il·lusió", confessa Basté, que recorda: "Quan vam posar en marxa La Marató vam anar allà a aprendre'n, i ara hem passat a ser referents".

Mobilitzats pel càncer

Carme Basté atribueix part de l'èxit d'aquesta Marató al fet que tractés sobre el càncer. "És una malaltia que tothom té molt a prop, i des del punt de vista de la sensibilització és fàcil, perquè tots l'hem viscut". En aquest sentit, recorda que cada vegada que el programa s'ha dedicat al càncer el marcador ha fet "un salt endavant". Va succeir el 1994, quan per primer cop es va arribar als tres milions d'euros, i el 2004, en què el programa va entrar en una nova òrbita en passar de recaptar uns 4,5 milions a aconseguir-ne 8,7. Des de llavors, La Marató sempre s'ha mogut entre els 7 i els 9 milions d'euros, fins que diumenge va fer un nou salt qualitatiu en arribar als 10. A més, diu Basté, amb el càncer "es fa molt evident que la recerca serveix i que avança molt de pressa", la qual cosa també incentiva la participació.

A això cal afegir-hi dos elements més. D'una banda, la feina de l'equip de La Marató , que va aconseguir "un programa esplèndid, que comunicava molt bé", i el bon funcionament de les "sinergies amb Catalunya Ràdio", que van fer que l'arrencada fos molt potent pel que fa als donatius telefònics. De l'altra, Basté assenyala la "implicació ciutadana", que no para de créixer i que ha acabat convertint el programa en "un projecte de la ciutadania". "La gent parla de La Marató en primera persona", diu la directora de La Fundació. No en va, enguany ja s'han comptabilitzat 2.028 activitats, i s'espera que la xifra creixi una mica més durant els pròxims dies. Carme Basté és clara: "Hem estat superats per la resposta ciutadana".

stats