Les mares MAHA: manipulació informativa i sexisme
Com va dir Arquimedes, doneu-me unes sigles i mouré el món (mediàtic, almenys). A rebuf del moviment trumpià MAGA (Make America Great Again) ha sortit una espècie de Sección Femenina que es fa dir MAHA, acrònim de Make America Healthy Again, és a dir, fem que Amèrica torni a ser sana. Aquesta coalició està formada per nutricionistes fora de l’ortodòxia, xamans de diferent pelatge i, en realitat, tothom qui s’hi vulgui apuntar. Una de les seves victòries més significatives és haver aconseguit que Coca-Cola als Estats Units ofereixi una versió edulcorada amb sucre de canya en comptes de l’habitual xarop de blat de moro alt en fructosa. Tot plegat, una distracció com qualsevol altra, perquè no s’ha demostrat científicament que els efectes metabòlics dels dos sucres sobre el fetge siguin substancialment diferents ni que la mica més de fructosa del xarop sigui prou significativa per generar problemes de salut afegits. Si abuses del sucre de canya, encara que sigui menys processat, tens els mateixos números d’acabar desenvolupant obesitat o diabetis, diuen els nutricionistes.
En tot cas, des del punt de vista informatiu el que resulta rellevant és que les cadenes conservadores com Fox News estan trucant ja a mares MAHA com a expertes perquè opinin sobre aquestes batalles de pa sucat amb oli (i no pas verge extra d’oliva). No fa falta que acreditin cap coneixement: només que donin en pantalla un cert tipus de perfil i tinguin la dialèctica una mica esmolada. Allà on hi hauria d’haver un científic, ara hi ha algú que branda unes sigles autoassignades. Si a això s'hi suma el discurs de fons d’aquest sinistre moviment, que és el de tornar les dones al que consideren el seu hàbitat natural –darrere dels fogons i sota els davantals–, ja tenim servida una nova deriva regressiva masclista. Amb gel i llimona i sucre de canya, això sí.