Xarxes

En marxa el judici milionari a Espanya contra Facebook per competència deslleial als mitjans

L'ús massiu de dades personals dels usuaris, al centre de la reclamació

Mark Zuckerberg, propietari de Meta.
01/10/2025
2 min

BarcelonaMés de 550 milions d’euros són els que reclamen una vuitantena de mitjans associats a l’AMI en una demanda presentada contra Meta –l’empresa propietària de Facebook i Instagram– que es jutja aquest dimecres. El jutjat mercantil de Madrid celebra una vista que ha de dilucidar quins són els perjudicis causats pel gegant tecnològic entre el 25 de maig del 2018 i el 31 de juliol del 2023 pel fet d’utilitzar les dades personals de milions d’usuaris europeus per construir el seu negoci de publicitat hipersegmentada. Aquesta demanda se suma a la presentada per les principals televisions i cadenes de ràdio –incloent-hi Mediaset i Atresmedia– pels mateixos fets; en aquest cas, amb una reclamació conjunta de 160 milions d’euros.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La legislació comunitària exigeix disposar d’una base legal legítima que l’habiliti per fer aquest perfilat publicitari, però l’AMI defensa que Meta ha ignorat aquest requisit, tal com demostren diverses resolucions de les autoritats europees en matèria de protecció de dades. En essència, es considera que el 100% dels ingressos de l’empresa s’han aconseguit gràcies a un ús massiu i no consentit de les dades de navegació dels usuaris, la qual cosa ha permès a la companyia comptar amb un avantatge competitiu obtingut de manera deslleial. Segons l’entitat, que aplega mitjans informatius d’arreu de l’Estat incloent-hi l’ARA, aquestes pràctiques han “posat en risc la seva sostenibilitat econòmica”.

El plet espanyol ha generat algunes rèpliques. A França, per exemple, s’ha seguit un model similar i 67 empreses (que representen uns 200 mitjans) han demandat també Meta per pràctiques similars. A més, l’Autoritat de Competència francesa ha encetat una investigació formal contra la companyia liderada per Mark Zuckerberg per abús de posició en el mercat publicitari digital.

Durant la sessió, han testificat tres executius de Facebook i Instagram. Un d'ells era David Sáez de la Torre, director d'Indústria a Espanya i Portugal des de 2018, qui ha assegurat que un major volum de dades no comporta necessàriament tenir més èxit a l'hora de captar publicitat, perquè tot depèn de les eines tecnològiques de què es disposi per poder gestionar aquestes dades i treure'n decisions operatives. Segons ha relatat, també es tenen en consideració aspectes relacionats amb l'experiència que té l'usuari mentre es mou dins de Facebook o Instagram.

A l’espera de veure com conclou el judici, l’Associació de Mitjans d’Informació fa una crida als anunciants públics i privats “perquè apostin per mitjans de comunicació segurs, responsables i respectuosos amb els drets dels ciutadans, i es contribueixi així a reforçar la sostenibilitat del periodisme i la qualitat democràtica d’Espanya”. El president de l’entitat, José Joly, ha explicat que “Meta ha construït la seva posició de domini en el mercat publicitari menyspreant la normativa concebuda per protegir el dret fonamental a la intimitat dels ciutadans europeus. Aquests comportaments posen en escac la supervivència dels mitjans”.

Irene Lanzaco, directora general de l’AMI, afegeix: “Aquest cas no és només una qüestió empresarial: està en joc la protecció dels drets de milions de ciutadans europeus les dades dels quals han estat explotades sense el seu consentiment. La defensa d’un mercat digital transparent i just és clau per garantir la pluralitat informativa i la viabilitat dels mitjans enfront de l’abús de les grans plataformes”.

stats