Mediapro es queda sense produir la Lliga els pròxims cinc anys
La competició ha adjudicat els serveis a HBS i Telefónica
BarcelonaCanvi de guió a la lliga de futbol pel que fa a les seves emissions televisades. La competició, que opera amb la marca de LaLiga, ha anunciat aquest dilluns que culmina el procés de selecció de proveïdors de producció audiovisual i que, per a les cinc pròximes temporades, treballarà amb l'empresa europea HBS i amb Telefónica (a través de la seva filial TSA). La decisió deixa fora, doncs, la productora catalana Mediapro, que és qui l'havia dut a terme en els últims anys. Els paquets que es van treure a concurs corresponen a tots els partits de Primera i Segona Divisió. També es va oferir un paquet de generació de continguts relacionats, però ha quedat desert.
Segons defensa LaLiga, HBS té àmplia experiència en les emissions de futbol, ja que és qui ha manufacturat totes les Copes del Món des del 2002, així com partits de la Champions League, l'Eurocopa i la Copa Àfrica. En el cas de Telefónica, ha rebut un dels lots a concurs centrats sobretot en la distribució internacional. La companyia ha gestionat també les produccions audiovisuals d'esdeveniments esportius com la Champions, la Copa del Rei i els Jocs Olímpics.
Des de Mediapro, en canvi, es contesta a aquest relat i no s'entén la decisió, que qualifiquen de "sorprenent". En un comunicat, anuncien que la companyia "sotmetrà a estudi la possible impugnació de la decisió". Segons defensen, la seva era l'oferta més barata per als clubs i, a més, millorava tècnicament els mateixos requeriments exigits per LaLiga. I manifesten els seus dubtes pel fet que s'hagi atorgat a HBS, "un proveïdor suís que no disposa d'un sol mitjà tècnic a Espanya ni té cap experiència en la producció televisiva d'una competició com la Lliga, que es desplega al llarg de tota una temporada".
La productora catalana que comanda Tatxo Benet també qualifica el procés d'adjudicació de llastat pel "secretisme i manca de transparència i continus canvis i retards en els terminis, sense que Mediapro rebés mai una explicació al respecte". Mediapro rebat, a més, el comunicat de LaLiga perquè, segons la seva visió, "s'exageren les virtuts dels adjudicataris, i s'arriba a difondre informació manifestament inexacta sobre les seves credencials i atribuint-los erròniament produccions de la UEFA Champions League, l'Eurocopa o la Copa Àfrica, produccions en la seva majoria realitzades per Mediapro".
La relació de Mediapro amb la Lliga es remunta a l'any 1997, quan a través de la Forta es van fer les primeres realitzacions de partits de Primera Divisió. Des d'aleshores, durant vora trenta anys han produït part o la totalitat dels partits de la Lliga. Faltarà veure, ara, si l'adjudicatari HBS subcontracta a Mediapro part de la producció d'alguns partits (i a altres productores, la resta). Fonts del grup català expliquen a l'ARA que, malgrat la sorpresa causada per la decisió, el cop als fonaments de l'empresa és relatiu, ja que el grup produeix dotze lligues arreu del món. La diversificació en les línies de negoci i l'expansió territorial, segons aquestes fonts, fan que el cop sigui més simbòlic que d'una altra mena. L'any passat el grup va produir 9.000 partits de futbol i més de 25.000 esdeveniments esportius. Segons expliquen, la bona reputació de la Lliga en l'àmbit internacional té a veure també amb la producció televisiva que en fan, on fins i tot els equips més modestos reben un estàndard alt de mitjans, només superat per la Premier britànica, que costa quatre vegades més.
Mediapro reté a Espanya, en canvi, el VAR, ja que és un contracte que va signar amb la RFEF en el seu moment i que abraça tot el període 2024-2028.