Xarxes
Mèdia 24/07/2023

Musk mata l'ocell del logo de Twitter per posar-hi una X

La CEO de la companyia ha saludat ja la nova imatge

3 min
Logotip de Twitter presentat per la seva CEO, Linda Yaccarino

BarcelonaEl barret de copa d’Elon Musk és una font inesgotable de conills. L’últim intent del magnat de desviar l’atenció de la preocupant situació econòmica de Twitter consisteix en un canvi de logo. “Aviat direm adieu a la marca Twitter i, gradualment, a tots els ocells”, explicava en una piulada aquest diumenge i, efectivament, poques hores després la directora general de la companyia, Linda Yaccarino, presentava la nova imatge. Mentrestant, tot just dimarts Musk veia com se li obria un nou front judicial perquè treballadors acomiadats –ha prescindit de tres quartes parts de la plantilla des que va comprar la xarxa social– reclamen més de 500 milions de dòlars en indemnitzacions.

Twitter, de fet, ja va experimentar un breu canvi de logotip fa alguns mesos. El tradicional ocell blau va deixar pas al gos shiba inu que protagonitza la imatge de la criptomoneda Dogecoin, que va viure gràcies a aquest moviment un moment de revalorització. De fet, des que l’empresari va adquirir l’aplicació, la companyia que la gestiona ha canviat de nom i ara es diu X Corp. I X és també la lletra que marca el seu projecte aeroespacial, Space X.

S’interpreta que aquest canvi de marca busca seguir l’exemple xinès de WeChat, que va començar com a aplicació de missatgeria instantània i ha acabat derivant cap a un sistema que inclou des de cartera digital fins a xarxa social, passant per eines de treball. En tot cas, el canvi de nom desafia un dels missatges que es pot llegir encara a la web de Twitter, quan es diu que el logotip de l’ocell blau és encara “l’actiu més reconeixible” de la xarxa. “Per això som tan protectors d’aquesta imatge”, justifica. Musk, en canvi, assegura ara que si abans de mitjanit troba una nova imatge que el convenci, l’aplicarà immediatament. Cal introduir una certa reserva a les declaracions de l’emprenedor: part dels anuncis que ha fet aquest últim any i escaig no s'han acabat concretant.

A banda de la demanda col·lectiva per les indemnitzacions no satisfetes, a Twitter se li acumulen els problemes econòmics. Des que es va fer el canvi de propietat, l’octubre del 2022, la xarxa social ha perdut dos terços del valor, segons càlculs de Fidelity, un fons d’inversió que hi manté un paquet accionarial. Segons aquestes dades, ara Twitter val 14.750 milions de dòlars. Musk en va pagar 44.000. A aquest maldecap, s'hi suma l'aparició recent de Threads, la xarxa social de l’empresa de Facebook com a alternativa menys tòxica, ara que s’ensuma la debilitat de Twitter. En menys d’un mes, l’aplicació de Mark Zuckerberg ha captat ja uns 150 milions d’usuaris, i això que no ha pogut desembarcar encara a Europa pels dubtes que genera la seva invasiva gestió de dades.

També la publicitat està fent figa, cosa alarmant si es té en compte que es tracta d’una font destacada d’ingressos de la xarxa. Ho admetia el mateix Musk fa dies, en una reunió interna en la qual declarava que l’alça de facturació prevista al juny no s’havia produït, tot i que el juliol semblava una mica més “prometedor”. L’empresari va assegurar que la publicitat havia caigut un 50%, tot i que no va aclarir des de quan. “Necessitem aconseguir una circulació de diners positiva, abans de permetre’ns el luxe de fer qualsevol altra cosa”, va piular. I, certament, amb 13.000 milions de deute que caldrà pagar o refinançar a finals d’aquest juliol, no sembla que hi hagi marge per a gaires expansions. Per sort per a ell, el canvi de logotip, si bé és una maniobra arriscada, té un cost residual. Però també un benefici incert: al capdavall, la X sempre ha estat, en equacions, la gran lletra de les incògnites.

stats