Pablo Alborán, La Ludwig Band, Els Catarres o Manolo García, al disc de La Marató
L'edició d'aquest any se celebrarà el 14 de desembre, serà dedicada al càncer i la presentaran Ramon Pellicer a la televisió i Roger Escapa a la ràdio
BarcelonaEl Nadal del 1992 es va celebrar la primera edició de La Marató de TV3, que es va dedicar a la recerca i investigació de la leucèmia i va recaptar 1.230.128 €. I aquest 14 de desembre se celebrarà la 34a edició, centrada en la divulgació i l'impuls de la recerca en càncer, una de les principals causes de mort a Catalunya i a tot el món. Aquest any la gala televisiva la conduirà Ramon Pellicer, presentador del Telenotícies dels caps de setmana de TV3 fins al setembre d’aquest any. L'acte de presentació ha estat a la Torre Bellesguard i hi han acudit diferents personalitats del país i persones que faran possible la celebració d'aquest programa, com Lluís Bernabé, director de La Marató, que ha volgut dir que aquesta iniciativa es fa "perquè cada mitja hora mor una persona de càncer". També ha volgut agrair a totes les organitzacions, entitats, mitjans i persones que fan possible aquesta edició.
El lema escollit per a aquesta campanya és "Detectem-ho, arreglem-ho". Una manera de posar el focus en la detecció precoç d'aquesta malaltia i en la prevenció. Núria Bargas, directora de negoci i màrqueting de 3Cat, i Camil Roca, CEO de K1000 Collaborative i assessor creatiu d'aquesta campanya, han explicat quina era la funció d'aquesta campanya i on han volgut posar el focus aquest any: "Detectar-ho a temps pot marcar la diferència". Roca ha explicat que han fet un símil amb aquesta "proliferació descontrolada de cèl·lules" de manera que a les pantalles apareixeran uns píxels que dificultaran la visió, com a metàfora de les cèl·lules malignes, quan comencen a proliferar. A l'espot televisiu es pot veure una família on el pare es comença a trobar malament i li detecten un càncer. Amb el suport de la família, tanmateix, recupera la seva vida normal.
Un dels fets que fan que La Marató sigui especial és la col·laboració entre músics que es recull en el disc. L’any passat hi van participar artistes de renom com els Estopa, Mushka, Chenoa, Suu, Miki Núñez i Rozalén, entre d’altres. Aquest any entre els músics que hi han participat hi ha Pablo Alborán, Manolo García, Alfred García, Mala Rodríguez, Antonio Orozco, Ana Torroja o bandes com La Ludwig Band, Els Catarres, Blaumut i Al·lèrgiques al Pol·len. El disc es podrà comprar el 30 de novembre amb l'ARA, i també als quioscos o, digitalment, a Apple Music. Angel Lacalle –pare del disc de La Marató– ha esmentat que hi haurà un format limitat disponible a la botiga de TV3. "Aquest disc és un crit d'esperança, vol trencar silencis", ha expressat.
Com cada any, La Marató porta diferents activitats per aconseguir que els fons recaptats siguin els màxims possibles. Un d'ells és el partit de famosos que en aquesta edició es jugarà a Vic. L'encarregat de comentar i narrar l'esdeveniment serà Gerard Romero, periodista durant molts anys a RAC1 i actualment estrímer que segueix el club blaugrana i les últimes notícies del món de l'esport a la plataforma Twitch, a banda de president d'un dels equips de la Kings League, la lliga de Gerard Piqué. Durant el programa hi haurà entrevistes amb diferents personalitats, com Ricky Rubio, Pere Dalmau, Júlia Otero o el cantant malagueny que participa en el disc de La Marató, Pablo Alborán.
L’any passat van morir a causa del càncer 17.000 persones a Catalunya i se’n van diagnosticar 42.851 casos, segons dades del departament de Salut. Gràcies a la recerca i investigació d’aquesta malaltia s’ha avançat molt, però encara queda molt camí per recórrer. A Catalunya un de cada dos homes tindrà càncer, i pel que fa a les dones, una de cada tres. Aquesta malaltia continua sent una de les primeres causes de mort al món.
L’any 1994 va ser la primera edició dedicada a la investigació del càncer i es van recaptar 3.035.331 euros. Deu anys després es va tornar a fer sobre aquesta malaltia i va aconseguir duplicar la xifra de l’any anterior i es va arribar als 8.712.000 euros. El Nadal del 2012 es va escollir de nou aquesta malaltia per investigar i va ser la primera ocasió en què se superava la barrera psicològica dels deu milions, amb 12.387.634 euros. L’últim cop que es va dedicar La Marató al càncer va ser el 2018, amb una recaptació de 15.068.252 euros que va ser un rècord encara per superar.
Els diners que es recullen durant la campanya es dediquen a finançar diferents projectes i equips de recerca. Des dels seus inicis s’han fet més de 108.000 sessions divulgatives sobre les malalties, i s’han finançat 1.048 projectes i 1.762 equips de recerca. Des del 2006 la Fundació obre una convocatòria pública de malalties on les associacions de pacients, els seus familiars, les entitats de recerca, les comunitats científiques i de professionals de l’àmbit de la salut poden triar el tema del programa. Els projectes es presenten en una convocatòria on, un cop revisats, s’envien a l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQUAS), del departament de Salut, que en gestiona el procés d'avaluació.