Els periodistes de la Corporació sobre el futur del 3/24: "Atureu el despropòsit"
Alerten que es vol fer ràdio per televisió i televisió per ràdio
BarcelonaLa Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) fa mesos que està immersa en la remodelació dels informatius de la casa i això inclou una convergència més gran entre la ràdio, la televisió i els mitjans digitals. Entre les mesures previstes, hi ha la unificació del canal 3/24 i Catalunya Informació en una sola marca nova, 3CatInfo, que també inclouria la presència a la web i seria el paraigua per a tota la informació en temps real. Els periodistes de l'ens públic, però, han fet un crit d'alerta pel que consideren "un despropòsit", ja que, segons indiquen, les previsions són que en algunes franges un mateix equip emeti per la finestra radiofònica i la televisiva, tot i que cadascuna necessiti un llenguatge diferent.
Així es detalla en un comunicat enviat pel Consell Professional d'Informatius de TV3 i el Consell Professional de Catalunya Ràdio. "El futur del canal 3/24 és un tema de debat i de preocupació des de fa dies, a la redacció –consignen–. Canviar i actualitzar-nos amb els nous temps és bo i no ens ha de fer por. Però no a qualsevol preu". El que neguiteja més és la idea de fer emissions conjuntes: "Fer ràdio a la tele o tele a la ràdio sense canviar el llenguatge que caracteritza cada mitjà no és la solució. La direcció està plantejant una nova estructura de funcionament del canal durant determinades franges horàries sense el vistiplau de la redacció".
Les preocupacions que expressen tenen a veure amb les diferents dinàmiques que tenen els directes radiofònics i televisius: "Què passarà quan es generin situacions no desitjades en la realització radiofònica (problemes tècnics, canvis sobrevinguts...)? Què passarà a la matinada quan hi hagi una última hora? Es dirà als butlletins de Catalunya Ràdio però no a Catalunya Informació?" Els professionals de la casa, representats pels dos consells, demanen finalment que es busqui el consens "per no malmetre la bona feina feta durant tants anys" i es conjuren per analitzar conjuntament les proves que s'estan fent: "Demanem que siguin justament això, unes proves per veure en què es poden crear sinergies i en què no".
Fonts de la CCMA defensen que el procés s'ha fet amb nombroses consultes als professionals: "El nou projecte d'informatius és fruit d'un ampli procés de participació amb els treballadors per tal d'adaptar-nos als hàbits de consum de la ciutadania i continuar sent referents en informació. I com tots els processos de transformació, implica canvis per adaptar-nos al nou model. En les darreres setmanes s'han intensificat les proves i les reunions i continuarem treballant les pròximes setmanes en la mateixa línia, amb reunions i amb diàleg amb els professionals".
A banda d'això, el rellançament d'informatius inclou també una renovació de presentadors als Telenotícies, l'estrena d'un nou plató de 400 metres quadrats amb càmeres robotitzades i una pantalla de 40 metres de llarg i la creació de diversos productes informatius creats específicament per a les xarxes, com ara una nova aplicació mòbil, una web renovada, canals específics a WhatsApp i Telegram, un butlletí informatiu setmanal i un pòdcast diari.