RAC1 fa història al superar el milió d'oients i Catalunya Ràdio també puja
Basté lidera amb rècord i suma 73.000 seguidors mentre que Ustrell signa els seus millors resultats
BarcelonaEsclat per a la ràdio en català i dia de rècord simbòlic. Després de diversos EGM en què RAC1 acaronava el milió d'oients, finalment ha tombat aquesta barrera psicològica, ni que sigui per la mínima: 1.001.000 seguidors, que representen 137.000 més que l'abril de l'any passat. Cap emissora al país no havia obtingut mai aquest registre de set xifres. Ho assoleix, a més, sense que vagi en detriment de la seva rival directa, Catalunya Ràdio, que també millora resultats respecte d'un any enrere al passar de 626.000 a 716.000 fidels, i iguala així la seva millor dada històrica de la primera onada del 2019. La SER, mentrestant, és tercera des de lluny, ja que baixa dels 437.000 als 386.000 oïdors. El rànquing segueix amb la Cope (269.000), Onda Cero (137.000) i RNE (119.000).
Jordi Basté, i el seu El món a RAC1, és la locomotora d'aquesta xifra històrica: suma 73.000 oients als que tenia fa dotze mesos i se situa en 774.000, i bat així el seu rècord personal. Des de la pública, però, Ricard Ustrell aconsegueix retallar distàncies: l'EGM li atorga 503.000 seguidors, que són 101.000 més dels que anotava l'abril del 2024. Aquests són els millors resultats per al presentador d'El matí de Catalunya Ràdio i li permeten superar el millor registre obtingut per la seva predecessora, Laura Rosel –que havia arribat als 466.000–, però es queda encara per sota dels 574.000 aconseguits per Mònica Terribas. La distància entre matinals és de 271.000 seguidors, la qual cosa implica retallar distàncies si es compara amb fa un any (aleshores eren 299.000), però encara queden lluny dels 179.000 que van comportar la distància més curta l'última dècada entre tots dos magazins, aconseguits en època Terribas.
La resta de propostes del matí de la ràdio espanyola queden a molta distància. Àngels Barceló obté 247.000 oients des de la SER a Catalunya, mentre que Carlos Herrera tot just en fa 173.000 amb la Cope i Carlos Alsina, per a Onda Cero, 102.000. Ja a més distància, i des de RNE, Josep Cuní marca 66.000 seguidors.
Els caps de setmana, pujada també generalitzada. El Via lliure de Xavi Bundó és líder amb 603.000 i 523.000 oients en dissabte i diumenge, respectivament, mentre que un any enrere en tenia 483.000 i 484.000. Però a l'altra banda de la Diagonal hi ha motiu d'alegria, també, ja que Roger Escapa assoleix amb El suplement els seus millors registres, amb 458.000 i 428.000 seguidors, unes xifres que sumen 160.000 i 67.000 fidels nous, en dissabte i diumenge. És el millor resultat del programa des del 2018.
RAC1 firma bones dades en la majoria dels seus programes. La competència puja de 176.000 a 202.000 seguidors, un bon registre i una millora substancial respecte de l'onada anterior (el desembre del 2024), quan va ensopegar i es va quedar en 137.000 oients. Marc Giró, en canvi, pateix un petit descens: de 139.000 a 132.000 (però, de nou, millora respecte dels 90.000 que tenia al desembre). En tot cas, la dada de referència és sempre la d'un any enrere, ja que la ràdio és estacional. El 14/15 puja 18.000 adeptes fins als 96.000, però no són prou per ser líders. A les tardes Clapés manté el seu regnat, amb 365.000 oients que milloren el seu registre de l'abril passat en 75.000 persones. El Tu diràs puja de 109.000 a 134.000 i també augmenta el No ho sé d'Anna Vallhonesta, que salta de 122.000 a 132.000 oients i registra la seva millor marca històrica.
Mentrestant, a Catalunya Ràdio l'hora del Que no surti d'aquí, integrada al matinal, baixa dels 79.000 als 66.000. També baixa una mica el Catalunya migdia, dels 128.000 als 110.000, tot i que la pública reté el lideratge amb el seu informatiu. La tarda de Catalunya Ràdio es manté estable, amb un lleuger descens de 132.000 a 125.000 oients, però supera el sotrac de l'anterior onada, quan es va quedar en 93.000 seguidors. Tot i que el format el presenta actualment Agnès Marquès, per la baixa de maternitat d'Elisenda Carod, les dades cal atribuir-les a la conductora titular, ja que la pràctica totalitat del treball de camp es va fer encara amb ella darrere el micròfon. El Tot costa baixa notablement, de 110.000 a 82.000 seguidors, però el Catalunya nit el rescabala, ja que haver guanyat una hora de programa li permet passar dels 45.000 als 91.000 fidels. Les dones i els dies cau dels 55.000 als 45.000 i també perd oients l'incombustible La nit dels ignorants, dels 64.000 als 46.000.
En la batalla dels esportius, és RAC1 qui encistella. El Superesports venç la pública tant dissabte com diumenge, amb 183.000 i 251.000 seguidors (1.000 menys en dissabtes, 27.000 més en diumenges), mentre que a Catalunya Ràdio el Tot gira veu com els dissabtes cau dels 148.000 als 125.000 oients, però els diumenges es recupera al passar dels 196.000 als 220.000. Amb tot, el lideratge dels dissabtes correspon al Carrusel deportivo de la SER i els seus 194.000 seguidors.
Menys eufòria a Espanya
A la ràdio espanyola, l'alegria no està tan generalitzada com a la catalana. Només la SER, d'entre les quatre principals emissores, millora els resultats al passar de 4.293.000 oients a 4.530.000. En canvi, la Cope és segona però a la baixa: dels 3.485.000 cau fins als 3.415.000. Retrocés també per a Onda Cero, dels 2.078.000 als 2.050.000 fidels, i RNE se suma a la tendència de retrocessos al quedar-se en 905.000 (mentre que en tenia 955.000 fa un any).
En aquest context, Àngels Barceló celebra un nou triomf del seu Hoy por hoy, que puja 104.000 oients fins als 3.170.000. Augmenta distàncies amb Carlos Herrera de la Cope, que cada cop veu més lluny un sorpasso que fa uns anys semblava possible. Ara s'ha de conformar amb 2.490.000 seguidors, després de perdre'n 191.000 des de l'abril de l'any passat. Carlos Alsina aguanta a Onda Cero, amb un descens lleu: dels 1.559.000 passa als 1.544.000, i Josep Cuní, a la pública estatal, recula dels 665.000 als 542.000.
Los 40 desbanquen Flaix
A la ràdio musical, canvi al tron. Fa un any era Flaix qui aconseguia ser l'emissora més escoltada, amb 284.000 oients, però Prisa imposa la seva llei i Los 40 recupera la primera plaça, amb 291.000 seguidors. La plata és per a Flaixbac, amb 290.000 (+23.000), i Cadena Dial experimenta una pujada enorme de 44.000 fidels fins als 177.000. La líder de fa un any, per tant, s'ha de conformar amb la quarta posició i 173.000 oients, després de perdre'n 111.000 des de l'abril del 2024. El rànquing es completa amb RAC105 (173.000, -17.000), Rock FM (149.000, +28.000), Cadena 100 (149.000, -20.000) i Los 40 Classic (148.000, -51.000). Tot i el canvi de ceptre, tres de les cinc ràdios temàtiques amb més fidels són en català.
Catalunya Ràdio lidera en pòdcasts i RAC1 en directes online
Un cop més, des que l'EGM mesura també els consums de ràdio a internet, es dona una dicotomia entre les dues principals emissores del país. RAC1 és líder en consum en xarxa, amb 275.000 connectats, la qual cosa implica una pujada important respecte dels 198.000 que tenia fa un any. Catalunya Ràdio també puja, en aquest cas dels 171.000 als 221.000. La tercera és la SER, amb 140.000, i quarta la Cope, amb 101.000. Aquest domini de l'emissora del Grupo Godó s'explica pels bons resultats de l'escolta en directe, en què RAC1 aconsegueix 229.000 oients, pels 107.000 de Catalunya Ràdio, els 87.000 de la Cope o els 81.000 de la SER. En canvi, si se segmenta pel consum a la carta de pòdcasts, és la pública la que guanya la partida, amb 130.000 oients, pels 83.000 de RAC1, els 63.000 de la SER i els 16.000 de la Cope.