La reportera del Me Too, Jodi Kantor, obre el VII Congrés de Periodistes de Catalunya
Durant dos dies la professió se cita per actualitzar el seu codi deontològic
BarcelonaEn el marc del VII Congrés de Periodistes de Catalunya, la reportera d'investigació Jodi Kantor va ser l'encarregada de fer la primera ponència. Treballadora del New York Times i coautora del llibre She said: la investigación periodística que destapó los abusos de Harvey Weinstein e impulsó el movimiento #MeToo, s'ha apropat fins a Barcelona per parlar de la seva investigació i defensar la importància de la feina dels professionals de la informació. El degà del Col·legi de Periodistes, Joan Maria Morros, ha obert el Congrés amb un minut de silenci "en memòria dels professionals que han perdut la vida" en exercici del seu ofici.
Jodi Kantor, juntament amb la seva companya, Megan Twohey, van elaborar la sèrie de reportatges que va ser mereixedora del premi Pulitzer al servei públic. La seva investigació, feta contra un dels poderosos de Hollywood, va donar lloc a un moviment reivindicatiu en què moltes dones van ser escoltades, i va provocar una conversa global sobre els abusos. La periodista, que va néixer a Nova York, encara se sorprèn amb l'impacte que encara té el treball quan ja han passat vuit anys des de la seva publicació. Però una de les preguntes que llançava a l'aire durant la seva intervenció a l'auditori del CaixaForum va ser: "Si la història es publiqués ara, tindria el mateix impacte?". Confessa que no té la resposta i ignora si tindria més o menys repercussió, però sí que assegura que les xarxes socials, com l'antic Twitter, van ajudar que molta gent comencés a explicar la seva pròpia història. "El que abans era una plaça pública de debat, ara és una eina política", expressava Kantor, referint-se que des que Elon Musk va adquirir la plataforma, aquesta àgora s'ha traslladat a altres xarxes socials, però només de forma parcial.
La reportera va explicar també com Weinstein va intentar parar en diferents ocasions i per diferents vies el treball de les periodistes, però no ho va aconseguir. "Va fer coses horribles per intentar silenciar-nos. Ens va oferir 400.000 dòlars si la nostra història no es publicava al New York Times, va contractar gent que venia de l'exèrcit perquè no el tiréssim endavant i fins i tot vam patir una campanya de desprestigi", lamentava la periodista. Durant la seva recerca de testimonis, van adonar-se que aquest comportament havia estat constant durant molts anys i, fins i tot, va realitzar entrevistes en hotels que el famós productor cinematogràfic utilitzava per abusar de les seves víctimes per tal de contrastar els detalls de tots els relats.
Durant la seva xerrada, Jodi Kantor ha animat tots els periodistes a continuar investigant aquestes històries que s'han d'explicar: "Això que està en joc és molt important, ens afecta a tothom i va molt més enllà. Això va del progrés i del benestar de les dones i de les persones". Per últim, ha relatat el preu personal d'emprendre una història tan dura: "Esclar que ho vaig passar malament, esclar que plorava amb les històries que em contaven les víctimes, però el dia en què es va confirmar la detenció de Harvey Weinstein... Va ser el millor dia per a mi". El tità de la indústria, finalment, queia i era condemnat a vint-i-tres anys de presó per agressió sexual contra Miriam Haley i per violació a Jessica Mann, als quals es van sumar setze anys més el 2022 per la violació de l'actriu italiana Evgeniya Chernyshova, a Los Angeles.
Un Congrés per renovar el Codi
"Els periodistes som més necessaris que mai". Aquest ha estat el lema escollit per aquest VII Congrés de Periodistes de Catalunya, que se celebra divendres i dissabte al CaixaForum de Barcelona. El degà del Col·legi s'ha mostrat confiat que "el periodisme té molt futur al davant". El president, Salvador Illa, per part seva, ha aprofitat el Congrés per anunciar que el Govern elaborarà la llei de l'Agència Catalana de Notícies (ACN). "Iniciarem el camí per dibuixar un marc jurídic que garanteixi l'estabilitat institucional i l'autonomia professional de l'ACN", ha dit. També ha volgut expressar que "el Govern està compromès en manifestar tot el respecte al periodisme" i que la crítica és "necessària i bona", però que "cal distingir la informació de l'opinió".
Un dels motius pels quals se celebra aquest Congrés és l’actualització del Codi Deontològic de la professió. Aquests canvis són el resultat d’un llarg procés d’estudi, de reflexió col·lectiva i d’una convicció compartida: la necessitat de dotar el periodisme d’eines ètiques per afrontar les noves amenaces que el posen en risc. Quan es va celebrar l’últim Congrés de Periodistes de Catalunya, l’any 2016, moltes de les fragilitats que avui són evidents encara no es percebien. Precisament aquell mateix any, la Universitat d’Oxford va definir el concepte de postveritat, que es refereix a la situació en què les creences i les emocions prevalen per sobre de la realitat dels fets. Una de les bretxes que s’ha fet més evident és el poder de les plataformes digitals i la seva impunitat a l’hora de difondre mentides, així com el negacionisme de les evidències científiques, que es va manifestar sense gens de pudor durant la pandèmia de la covid, tal com ja passava amb l’emergència climàtica.