Sánchez modifica la llei perquè els ‘influencers’ també hagin de rectificar com els mitjans
Afectarà qui tingui més de 100.000 seguidors en una sola xarxa, o 200.000 en total
BarcelonaLa lluita de Pedro Sánchez contra el que anomena “la màquina del fang” gira una nova revolució. Aquest dimarts el consell de ministres ha aprovat una reforma del dret a la rectificació –vigent des del 1984– segons la qual no només els mitjans estan obligats a rectificar com fins ara si hi ha una queixa per una notícia falsa, sinó que també ho hauran de fer les personalitats d’internet que tinguin més de 100.000 seguidors en una sola xarxa social, o més de 200.000 sumant tots els seus perfils.
Segons el ministre de Justícia, Félix Bolaños, aquests influencers “tenen més difusió que molts mitjans, i entre ells hi ha professionals de la bola i la mentida, i també contra ells es podrà exercir el dret de rectificació”. Un altre canvi introduït és que s’amplia el termini per poder exigir una rectificació: abans era de set dies naturals i ara passarà a ser de deu, amb l’objectiu de donar més marge per poder aplicar aquesta mesura correctora.
Els mitjans i les plataformes hauran de tenir un mecanisme “fàcilment visible i accessible” que permeti a qui ho sol·liciti enviar de manera ràpida i diligent la seva petició de rectificació. A més, l’eina haurà de permetre deixar “constància de la recepció” i fer també “un seguiment del procés”. Els mitjans decideixen de manera discrecional si publiquen o no les rectificacions que se’ls demanen –que poden ser factualment precises, o no– però no fer-ho pot agreujar les complicacions derivades d’una querella, si la persona o entitat difamada decideix tirar endavant accions judicials. I, en tot cas, negar-se a publicar la versió dels fets d’una part agreujada que denuncia falsedats perjudica qualsevol defensa davant d’un magistrat, ja que es considera que no s’ha complert la bona praxi periodística de parlar amb totes les fonts pertinents.