Cinc minuts per vendre una sèrie: com es fan les ficcions catalanes?
Serielizados Kick, la incubadora de sèries en català, va celebrar aquesta setmana una trobada entre creadors i productors
Barcelona"Això és una mica com un speed dating", diu Alícia Teba, que junt amb el seu company David Casademunt ha presentat davant diversos productors el seu projecte de sèrie, Quatre assumptes pendents. La parella forma part del grup de 16 participants de la tercera edició del Serielizados Kick, la incubadora de sèries en català vinculada al mitjà digital Serielizados. Aquesta setmana s'ha viscut al CCCB un dels moments culminants de la iniciativa, el pitching, la trobada en què els projectes de sèries seleccionats pel Serielizados Kick són presentats davant de diverses productores amb l'esperança que alguna d'elles s'hi interessi i vulgui fer realitat la ficció. Els creadors han de sintetitzar el treball de mesos en cinc minuts –"és quasi fer una reducció de vi", diu Teba– i aquesta no és una norma laxa: quan s'acosta el final del temps estipulat sona la campana.
"Avui dia ser guionista és ser escriptor i ser venedor al mateix temps. No sé com es feia fa trenta o quaranta anys, però actualment, tal com funcionen les dinàmiques de la indústria, has d'aprendre les eines de saber vendre't bé i saber vendre bé el projecte", remarca Casademunt, que el 2022 va estrenar la pel·lícula El Páramo a Netflix. El guionista i director detalla que des de Serielizados Kick se'ls ha donat formació per aprendre a fer bé un pitching. Després de l'exposició de cinc minuts s'obre el torn de preguntes i els productors asseguts a la fila 0 –hi ha representants d'El Terrat, The Mediapro Studio, Suma, Zeta Studios i Funicular Films (productora d'Això no és Suècia), entre altres– plantegen els dubtes que els han sorgit durant les presentacions. Són preguntes de tota mena, des del to que tindria la sèrie, fins a qui s'imaginen protagonitzant-la o a quin públic va dirigida la sèrie.
Enguany el Serielizados Kick ha seleccionat 9 projectes d'entre 80 candidatures. La sèrie de David Casademunt i Alícia Teba està pensada per al públic familiar, però no tots els projectes segueixen aquesta línia i n'hi ha molts que busquen uns espectadors que es podrien considerar de nínxol, com ara els amants de l'animació per a adults. Una tònica general de la tria d'aquest any és la inspiració en històries personals. És el cas, per exemple, de la proposta de l'actriu Bruna Cusí, que junt amb Oriol Puig Playà presenta Frozen eggs, una reflexió sobre la maternitat; o la també actriu Ann Perelló, que treballa en la sèrie Nua (radiografia d'un trastorn). Entre els noms coneguts de la selecció d'aquest any també hi ha Berta Prieto, Miguel Ángel Blanca i Víctor Diago, que ja van treballar junts a Autodefensa i ara han presentat Segona temporada.
A la sortida del pitching Blanca reconeix que la seva presentació havia estat poc ortodoxa. "Hem intentat que vagi una mica amb l'estil de la sèrie, que és el de trencar estereotips", diu. Per la seva banda, Prieto assegura que simplement han intentat parlar del seu projecte com a persones adultes. "Per què per vendre una cosa has de fer superlleuger el discurs i facilitar les coses com si parlessis amb nens petits? Crec que és una cosa que ens passa molt a l'hora de comunicar projectes culturals", remarca. Tot i tenir experiència en enfrontar-se al públic, Bruna Cusí confessa que l'experiència de fer un pitching no és fàcil. "Ho he passat fatal, sobretot perquè neix d'una experiència personal. Una cosa és actuar i fer un personatge; una altra cosa és posar-te tu i dir «jo vaig viure aquesta experiència i vull fer un projecte artístic d'això»", diu.
A la cerca de talent i noves veus
Un cop acabat el pitching, seguint el símil de l'speed dating, és el moment de fer el match. Interessar a un productor no vol dir necessàriament que el projecte es faci realitat. Moltes vegades, les productores acudeixen a aquestes cites a la recerca de talent. "Quan vas a aquestes presentacions, tens molt clar què busquen les televisions i les plataformes. Per tant, mentalment ja estàs descartant alguns projectes que saps que, com a productora, no podràs treballar en el mercat actual. Tot i això, és cert que detectes talent i, encara que no sigui per al projecte concret que han presentat en el pitch, si et semblen talentosos, originals o, d’alguna manera, alineats amb el tarannà de la productora, és una oportunitat per conèixer-los de cara al futur i tenir-los identificats", explica Marta Baldó, productora a Funicular Films.
Xavier Cassadó, d'El Terrat, assegura que sempre estan a la cerca de talent jove. "A El Terrat se'ns identifica amb la comèdia i sempre pensem molt en aquesta clau, però la veritat és que estem oberts a tot i al pitching s'han presentat coses que no eren comèdia que eren molt interessants", diu Cassadó, que assegura que quan participen en aquestes experiències ho fan sense idees preconcebudes ni buscant res en concret.
"Nosaltres no sabem exactament què voldrà la indústria, així que agafem projectes que ens semblen sòlids, interessants i que parlen del moment actual. Són projectes que poden estar en fases diferents", explica Víctor Sala, codirector del Serielizados Kick junt amb Betu Molero. Detalla que la iniciativa és una bona oportunitat perquè productores que normalment sempre treballen amb la mateixa gent s'obrin a noves veus, noves perspectives i a produir en català. "Nosaltres intentem fer sèries en català i sabem que, a vegades, per a les plataformes això és un problema, encara que per llei haurien de fer producció en català", assenyala. Sala explica que de mitjana es necessiten tres o quatre anys per aixecar una sèrie i, que, per tant, els resultats de les tres edicions que s'han fet fins ara es començaran a veure aviat.