El psiquiatre més famós de la televisió torna: què cal saber del retorn de 'Frasier'
La nova entrega té un repartiment totalment nou amb l'excepció del protagonista
BarcelonaEl seu nom forma part de la història de la televisió. Frasier, emesa originalment entre el 1993 i el 2004, és una de les comèdies més populars de tots els temps. Va néixer com un spin-off de Cheers i va acabar tenint una entitat pròpia que va fer que molts espectadors oblidessin que Frasier Crane, un psiquiatre esnob i perepunyetes, havia sigut un dels habituals del bar de Boston. Ara, quasi vint anys després del final de la sèrie homònima, Frasier torna a la televisió. Ho fa, evidentment, sent més gran, però mantenint el seu esnobisme i la seva ironia. Els nostàlgics, i també els que no ho són, podran veure la sèrie a partir d'aquest divendres a SkyShowtime, que també ofereix les 11 temporades de la sèrie original.
La nova tanda d'episodis arrenca amb el trasllat del Frasier a Boston, ciutat on va estudiar la carrera i on va viure mentre estava casat amb la temible Lilith, també psiquiatre. L'excusa de la visita és l'oportunitat de donar una classe magistral a Harvard, la seva alma mater. La realitat, però, és que el Frasier espera refer la seva relació amb el seu fill Freddy (Jack Cutmore-Scott), de qui s'ha distanciat després que abandonés la universitat i es fes bomber. La fredor entre pare i fill és tan gran que en el primer episodi es descobreix que el noi ni tan sols va anar al funeral del seu avi Martin (l'actor John Mahoney, que interpretava el personatge, va morir el 2018).
La nova Frasier segueix els paràmetres de les sitcoms més clàssiques i, en aquest sentit, els seguidors de la sèrie original no hi trobaran gaires diferències. On sí que detectaran canvis és en el repartiment. L'únic membre del càsting original que es manté és, com no podia ser d'altra manera, Kelsey Grammer, que després de tants anys té el personatge perfectament apamat (l'intèrpret ha guanyat quatre vegades l'Emmy a millor actor de comèdia gràcies a aquest paper). Durant anys, l'actor es va negar a reviure Frasier. Li van presentar fins a una trentena de propostes i no va accedir a fer un reboot fins que va rebre una idea que va considerar que aportava alguna cosa nova a la història.
Els que no van superar les reticències a fer una nova temporada de la sèrie són Jane Leeves, que era la Daphne Moon, i David Hyde Pierce, que donava vida al Niles, el germà maniàtic del Frasier i espàrring habitual del psiquiatre. Cap dels dos apareix en els nous episodis. Ara el contrapunt del Frasier és el personatge de l'Alan (Nicholas Lyndhurst), amic dels anys universitaris i professor sense gaire vocació a Harvard. A més del Freddy, també forma part de la sèrie el fill del Niles i la Daphne, en David (Anders Keith), un noi amb tan poques aptituds socials com el seu pare. Una de les poques concessions a la nostàlgia és l'anunciada aparició estel·lar de Bebe Neuwirth, que interpretava la Lilith, i la Peri Gilpin, la sarcàstica Roz, la productora del programa de ràdio del Frasier.
Mesos abans de l'estrena de la sèrie, Grammer assegurava que l'èxit de la comèdia és que els espectadors se senten identificats amb el protagonista. "És un ésser humà defectuós, que intenta no ser víctima dels seus defectes. Fa tot el possible per aixecar-se cada matí i ser l'heroi de la seva pròpia vida. Falla miserablement gairebé una o dues vegades al dia, però tira endavant. I crec que això els espectadors ho veuen. Reconeixen en ell un germà, un fill, un pare, totes les coses que ells mateixos són: juganers, ximples, passats de moda en algunes coses i en el seu apogeu en d'altres", explicava a Variety.
Una comèdia clàssica
Els amants de les sèries arriscades segurament trobaran Frasier poca cosa, ja que el format de sitcom enregistrada amb públic a plató sempre té un deix caduc. Així i tot, la comèdia compleix la seva missió, que no és intentar inventar la sopa d'all sinó fer allò que millor feia en els seus orígens: fer passar una bona estona a l'espectador.
Per aconseguir el seu objectiu la sèrie ha confiat en un dels professionals amb més renom de la comèdia nord-americana, James Burrows, que va dirigir bona part dels episodis de la sèrie original i d'altres sèries sitcoms de referència com Friends o The big bang theory. En una entrevista al New York Times, el director assegura que va acceptar dirigir els dos primers episodis de la temporada perquè els guions li van agradar i també perquè volia protegir un personatge tan estimat per ell com és Frasier. "Amb el seu fill el Frasier s'haurà d'enfrontar a noves emocions que no havia tractat fins ara. Però continua sent un paio pompós. Sempre ho ha estat i sempre ho serà. Això és el que el fa graciós. Però crec que hi ha creixement", assegura Burrows sobre la nova entrega.