Audiències

Així ha sigut la televisió del curs 24/25: Telecinco tanca la pitjor temporada de la seva història

La primera cadena de Mediaset s'ha ensorrat per culpa de la seva programació diària

David Broncano amb el surfista Aitor Francesena.
06/07/2025
6 min

BarcelonaAmb totes les cadenes generalistes ja amb un peu en la programació d'estiu, és el moment de fer el balanç d'una temporada que ha demostrat que la televisió encara pot generar debat, com s'ha vist amb la trifulga entre El hormiguero i La revuelta. Tot i les diferències d'audiència entre el conjunt d'Espanya i Catalunya, hi ha un titular comú: l'ensorrament de Telecinco és un fet.

TV3, líder i millora respecte al curs passat

Els presentadors de les campanades de TV3

TV3 continua amb el seu lideratge consolidat i aquest curs millora en dues dècimes la seva audiència de la temporada passada. Així la pública catalana se situa en una quota de pantalla del 14,1% i li treu més de cinc punts a la segona cadena més vista a Catalunya, La 1.

Entre les emissions més vistes sobresurt el futbol, que sempre arrossega masses (dels deu espais més vistos del curs, set són futbol). Enguany ha pogut emetre la final de la Copa del Rei, després d'anys de sequera, i se suma als bons resultats de la Champions femenina. Fora de l'esport, en aquesta llista també destaquen els informatius i les Campanades de Cap d'Any, sempre un dels grans esdeveniments televisius del curs. Entre els grans èxits d'aquesta temporada destaquen Els matins, que ha assolit una quota del 19%, i el Com si fos ahir, que arriba a un share del 18,9%.

També milloren les seves dades l'Està passant, que el curs anterior va fer 213.000 espectadors i un 13,5% de share i aquesta temporada ha pujat set dècimes, fins al 14,2%, i ja marca 215.000 seguidors. Signen bones temporades així mateix dos clàssics com són Crims i El foraster.

Antena 3, la preferida d'Espanya per quarta temporada consecutiva

Una màquina rejovenidora, L’objecte de desig de Pablo Motos

D'ençà que fa quatre temporades va aconseguir el lideratge a Espanya, Antena 3 no dona senyals d'estar disposada a abandonar la primera posició. Al conjunt de l'Estat la primera cadena d'Atresmedia ha tornat a ser l'opció favorita dels espectadors i ha assolit una quota de pantalla del 12,7%, només dues dècimes menys que la de la temporada passada. A Espanya, ha sigut la cadena més vista tots els mesos del curs. Pel que fa a Catalunya, s'ha d'acontentar amb la tercera posició que li dona un share del 8,2%, una xifra que suposa un descens de mig punt respecte al curs anterior.

Malgrat la seva longevitat i l'arribada de David Broncano a La 1, El hormiguero continua sent un dels pals de paller d'Antena 3. Les dades de final de curs ho demostren: el programa de Pablo Motos segueix sent el programa més vist de la cadena. De les deu emissions més seguides d'aquest curs, tres corresponen al talk show. De fet, l'entrevista que Motos li va fer a Lamine Yamal és el segon espai més vist de la temporada al canal, només superat per les Campanades. A Espanya, 3,1 milions d'espectadors van seguir l'aparició del futbolista del Barça, mentre que a Catalunya van ser 264.000.

Més enllà de Motos, l'altra fortalesa d'Antena 3 són els informatius del vespre, els concursos –La ruleta de la suerte i Pasapalabra–, així com la sèrie de sobretaula, Sueños de libertad, que la temporada passada ja va marcar un 13,5% de share i enguany ha continuat donant alegries a la cadena. De fet, actualment, la telenovel·la protagonitzada per Natalia Sánchez és la sèrie més vista de les televisions espanyoles, amb una mitjana d'1, 2 milions d'espectadors.

La 1 fa el millor registre en vuit anys

Un moment de David Broncano a La revuelta

El curs passat La 1 va aconseguir a Espanya la segona posició del rànquing de cadenes, però va ser una victòria per la mínima, ja que en realitat va empatar amb Telecinco i només va superar la cadena de Mediaset en nombre d'espectadors. Aquest curs la plata és molt més dolça: aconsegueix dues dècimes més que el passat –salta d'una quota del 10,1% a una del 10,3%– i supera Telecinco en sis dècimes. A Catalunya, la pública espanyola també queda en segon lloc i millora les seves dades, ja que passa d'un 8,5% al 8,9%. Tot plegat li permet completar el seu millor curs dels últims vuit.

Si parlem de programes, hi ha dos títols que sobresurten i que són la cara i la creu de la graella de La 1. Per una banda, hi ha La revueltaquota del 13,8%, que ha aconseguit arrossegar nou públic a la cadena i, sobretot, ha monopolitzat la conversa televisiva. Tot i que ha anat de més a menys, s'ha fet forat en el rànquing dels programes d'entreteniment. La creu de La 1 ha estat, evidentment, La familia de la tele, un dels fracassos més contundents d'aquesta temporada. La 1 s'ha estimbat intentant reproduir els temps de glòria de Sálvame, un format que ha demostrat ser caduc i estar fora de lloc en una televisió pública.

El que també ha ajudat molt La 1 han sigut els grans esdeveniments televisius. En aquest sentit, de les 25 emissions més vistes aquest curs a tot Espanya, 24 són per a TVE, la majoria retransmissions de futbol. En aquesta llista també hi apareixen Eurovisió i les seves votacions –novè i setè espai més vist de la temporada, respectivament–, i les Campanades de Cap d'Any, que amb el duo David Broncano i Lalachus van ser l'opció preferida dels espanyols per davant de les d'Antena 3 i Cristina Pedroche.

Telecinco, ensorrada

Un moment de 'La isla de las tentaciones'.

La primera cadena de Mediaset no troba el fre per aturar el descens. El curs 24/25 ha estat el pitjor de la seva història i ha experimentat fracassos sonats, com ara Babylon Show, cancel·lat dues setmanes després de la seva estrena. També ha hagut de fer canvis de rumb, com tornar a col·locar Ana Rosa Quintana a la franja del matí després d'un pas infructuós a les tardes.

A Espanya, la cadena ha signat una quota del 9,5%, quatre dècimes menys que l'any anterior, fet que demostra que Telecinco no aixeca el cap. A Catalunya la baixada és més o menys similar: perd tres dècimes i registra un 7,5% de quota de pantalla.

Malgrat que semblava que Telecinco volia canviar el to de la seva programació, els realities continuen funcionant-li molt bé i amb això salva els mobles. De les deu emissions més vistes del canal, la meitat són de La isla de las tentaciones, un dels fenòmens televisius d'aquest curs arran de l'èxit viral del concursant Montoya. També apareix en la llista Supervivientes, que no defalleix tot i no parar de sumar temporades. I com és habitual, disposar de drets d'emissió esportius és garantia d'èxit: cinc partits del Mundial de clubs entren en el rànquing del més vist de la cadena.

Quant a ficció, taló d'Aquil·les de la cadena, Telecinco semblava qie l'havia encertat amb La favorita 1922, que va tenir una boníssima arrencada amb un primer episodi que va aconseguir un 17,1% de share. A mesura que ha anat sumant episodis l'audiència s'ha anat esllanguint i el penúltim episodi, emès el 30 de juny, ja marcava un 6,6%. No hi ajuda que la sèrie es pugui veure també a Netflix, on setmana rere setmana apareix entre el més vist de la plataforma a Espanya.

Cuatro, la cadena que més puja

L'equip de 'First dates'

No tot són males notícies per a Mediaset. La seva segona finestra, Cuatro, protagonitza la pujada més gran del curs, i suma mig punt respecte al curs anterior. Així, el canal es queda en una quota de 5,9%, la seva millor dada de les últimes sis temporades, i es manté en cinquena posició en la llista de les cadenes més vistes de l'Estat. A Catalunya també puja, però menys que al conjunt de l'Estat: suma tres dècimes i la seva quota és del 4,8%.

En la llista de les deu emissions més vistes del canal predomina l'oferta cinematogràfica de les sobretaules de cap de setmana. En el rànquing també treu el cap un dels programes clàssics de la cadena, el dating First dates, que en una de les seves emissions va arribar al milió d'espectadors i una quota del 8,6%.

La Sexta aguanta el tipus davant de Cuatro

Jordi Évole i els Estopa a 'Lo de Évole'.

Tot i que Cuatro ha experimentat una pujada considerable, la segona cadena de Mediaset no aconsegueix fer el sorpasso a La Sexta, que a Espanya continua sent la quarta cadena més vista. El segon canal d'Atresmedia suma dues dècimes respecte al curs anterior i assoleix un 6,6% de quota de pantalla. A Catalunya el seu creixement és més gran: sumant quatre dècimes obté un 6,1% de share.

Jordi Évole continua sent un dels estendards de la cadena. El seu programa, Lo de Évole, monopolitza la llista dels espais més vistos del canal. De fet, els dos episodis que va dedicar a Gabriel Rufián són les dues emissions amb més seguiment del curs. Més enllà del programa del català, l'aposta per la informació continua sent una de les fortaleses de La Sexta. Els informatius i les entrevistes a personatges rellevants de l'actualitat, com ara Óscar Puente o Fernando Grande-Marlaska, també aconsegueixen bons registres.

I tot i que no apareix en el rànquing de les deu emissions més vistes, cal ressaltar el bon paper que continua fent el magazín d'Alfons Arús, Aruseros, que amb una quota de pantalla del 16,8% se situa per tercer any consecutiu com a líder de la seva franja a l'Estat.

stats