Audiències
Mèdia 30/12/2021

TV3, dotze anys líder però Telecinco se li acosta

La 1 marca mínim històric a Espanya, amb un 8,7% de quota de pantalla

6 min
La derrota d'Espanya a la semifinal de l'Eurocopa va ser l'emissió més vista de l'any: 1.825.000 espectadors a Catalunya

BarcelonaEls audímetres han parlat i certifiquen que els catalans encara tenen TV3 com a televisió preferida tot i que l’exercici deixa també els mínims històrics del 33/Super 3 i 8TV. A Espanya, La 1 també obté la pitjor marca de la seva història, mentre que Antena 3 retalla posicions i fa sentir l’alè al clatell de Telecinco.

CCMA

El bon resultat de TV3 contrasta amb el mínim del Super3/33 

TV3 suma el seu dotzè any consecutiu com a líder, per bé que perd set dècimes pel camí. Tenint en compte que Telecinco ha pujat, els 3,6 punts de marge que tenia el 2020 ja són només 1,5 punts enguany. Alguns dels programes insígnia de la casa han aconseguit resultats excel·lents aquest exercici: el Polònia del 18 de març, el Joc de cartes sobre restaurants de mercat i el Sense ficció dedicat als fets del Balandrau van ser els més vistos des del 2019. I el Crims de Carles Porta va firmar el seu segon episodi més vist amb el dedicat al cas del carrer Sant Ruf. La cadena ha estat també líder en valoració qualitativa, amb un 8,5 que implica mantenir per quart any consecutiu el rècord històric. En el cas dels informatius, líders destacats d’audiència un any més, la nota dels espectadors és d’un 8,6.

Però, de nou, cal consignar la crisi dels canals secundaris. L’Esport 3 es recupera molt tímidament, ja que del seu mínim històric del 0,3% obtingut el 2020 ara tot just passa al 0,6. Però el Super3/33 perd una nova dècima i, amb un 0,5% de share, marca el seu pitjor resultat. I el 3/24 també dona algun símptoma d’alarma: si el 2019 tenia un 2,2% de quota i el 2020 un 1,7%, enguany manté la tendència descendent i es planta en l’1,4%. El conjunt de la Corporació suma un 16,4% (un any enrere era el 17,5%). 

Resta de canals en català

La nova aposta per 8TV no la treu de la irrellevància

Una de les notícies del 2021 ha estat el canvi radical de 8TV, que ha passat de les mans del Grup Godó a les de l’empresari Nicola Pedrazzoli. De moment, els nous gestors han perdut bona part de l’audiència –ja per si mateixa residual– que tenia el canal, tot i que en els últims mesos, dècima a dècima, se suggereix un recuperació encara insuficient: la seva dada global de l’any és del 0,6% i venia del 0,9% el 2020. Els canals en català de la TDT al Principat baixen enguany al 16,9%, un punt i dues dècimes menys que el 2020, quan ja havia caigut sis dècimes més respecte de l’any anterior. A les Balears, IB3 perd una dècima i es queda en un 4,6%, mentre que la valenciana À Punt millora quatre dècimes per marcar un 3,4%. 

La 1

Mínim històric a Espanya, estancada a Catalunya 

Desastre sense pal·liatius a La 1, que tanca l’any amb una mitjana del 8,7%, la seva pitjor dada anual des que hi ha registres d’audiències, i això que enguany va comptar amb l’impuls dels Jocs Olímpics a l’estiu. A Catalunya, només puja una dècima, fins al 7%.

A la balança d’encerts, la pública hi té el talent culinari MasterChef. La seva edició ordinària ha fet un 12,2% de quota de pantalla i la de celebritats –enterbolida pel posterior suïcidi de Verónica Forqué– encara ha arrasat més, amb un 15,4% de share. També Aquí la Tierra ha esdevingut un dels puntals, en aquest cas a la franja de la tarda, amb percentatges al voltant del 10%. Entre els llasts que arrossega, hi ha la franja matinal. Ni La hora de La 1 ha aconseguit millorar la seva dada tot i el sacseig aplicat al programa (no supera el 8%), ni Mejor contingo ha demostrat ser un fidel escuder, amb quotes per sota del 6%. Tampoc han funcionat, al prime time, apostes com Dos parejas y un destino (5,7%) o Prodigios (7,9%), tots per sota de la mitjana de la cadena. En matèria de sèries, la veterana Cuéntame, amb vint temporades al darrere, és l’única que aporta punts d’audiència, ja que va tancar amb un 10% de quota, però marcant un mínim històric al maig, amb un 8,1%. La quarta d’Estoy vivo, en canvi, va tancar amb un preocupant 5,9% de share.

Telecinco

Canal més vist a Espanya, però amb menys marge que el 2020

Telecinco acaba l’any com a televisió més vista a Espanya, amb un 15%, i segona a Catalunya, amb un 12,4%. Però la victòria no permet gaire eufòries, ja que Antena 3 li ha retallat distàncies: els gairebé tres punts que els separaven el 2020 ara ja són només 1,2 punts.

La cadena s’ha sustentat sobretot en els seus valors clàssics: Ana Rosa al matí i Sálvame a la tarda, que juntes ocupen un bon nombre d’hores de la graella. També Supervivientes, Got Talent o La isla de las tentaciones han funcionat bé en prime time, per bé que la quarta edició va perdre un 40% de share respecte de l’anterior. Secret Story ha salvat els mobles amb dades al voltant d'un 15%, tot i que la seva arrencada va ser discreta. I, entre les novetats, la més afinada ha estat Rocío, contar la verdad para seguir viva, amb un espectacular 23,1% de quota de pantalla a Espanya. Al sac dels fracassos, en canvi, hi trobem Top Star ¿Cuánto vale tu voz?, que va quedar-se amb un discret 8,4%. I també els intents de frenar l’èxit de Pasapalabra, ja que ni el retorn d’El precio justo, ni Alta tensión, ni l’experiment d’avançar els programes de prime time, ni l’actual Ya son las ocho desafien el regnat del concurs conduït per Roberto Leal a Antena 3.

Antena 3

El domini al ‘prime time’ li permet ser la que més millora

La cadena d’Atresmedia ha quedat segona a Espanya, per darrere de Telecinco, amb un 13,8% que comporta una notable millora de dos punts respecte del 2020. A Catalunya també puja: de 9,0% a 11,1%. El mapa de comunitats autònomes evidencia la bona evolució del canal: si el 2020 aquesta privada era la més vista només a les dues Castelles i a l’Aragó, ara ho és també al País Valencià, les Balears i Múrcia. I enguany també s’ha convertit en la líder entre el públic de 65 anys o més, un segment que abans pertanyia majoritàriament a Telecinco. És la televisió líder, a més, entre els homes.

Les dades del 2021 de la privada tenen una inequívoca flaire turca. Mi hija ha marcat un 16,5% i Infiel i Tierra amarga s’han mogut al voltant del 15%. L’única entrebancada en aquest gènere ha estat el fulletó Inocentes, que s’ha quedat massa a prop del 10%. Però si als èxits otomans se li sumen els bons números de Pasapalabra i la resistència d’El hormiguero, la cadena pot donar per bo l’any, ja que retalla distàncies i conquereix algunes franges tradicionalment en mans de Telecinco. La Voz, La Voz Kids, Mask Singer o Tu cara me suena es mantenen com a pilars de la cadena en el prime time, i l’estrena d’El desafio, amb un 16,6% al llarg del curs, li fa passar el tall i renovar per a una segona temporada. A les nits, l’error més gran ha estat Lego Masters, que va caure per sota del 10% a la segona setmana i ha vist com se li retallava l’emissió a només tres gales.

La Sexta

Sotrac al canal, amb una caiguda del 'share' rellevant

El segon canal d’Atresmedia ha patit, aquest 2021. Després de tancar dos exercicis seguits amb un 7% i l’anterior amb un 6,9%, ara només ha aconseguit un 6,4% amb la seva aposta de centrar-se en la informació, la qual cosa apunta a un cansament del públic per aquest gènere, després d’uns anys especialment calents per la qüestió catalana, la irrupció de Vox o l’inici de la pandèmia. A Catalunya, baixa del 6,9% al 6,2%. Entre les novetats, Palo y astilla ha funcionat bé, amb un 7,4%, i tant Salvados (6,9%) com, sobretot, Lo de Évole (10,9%) apuntalen el resultat del canal. També segueix funcionant Aruser@s i Al Rojo Vivo. En canvi, Equipo de investigación (5,7%), El Objetivo (4,8%) o La Sexta Noche (6,4%) comencen a mostrar l’erosió del temps. La Roca, amb un 4,2%, també ha fracassat.

Cuatro

Es manté com a fanalet vermell de les generalistes

La cadena segueix sent un apèndix de Telecinco i la manca d’un caràcter propi definit acaba tenint un pes en el seu estancament. Tanca l’any amb un 5,2% (4,7% a Catalunya) i més enllà de Planeta calleja (7,8%), Horizonte (6,8%) o Todo es verdad (6,4%), la resta han estat fonamentalment fracassos. Los Teloneros o A simple vista no van arribar al 3%, i First dates cafè, la versió matinal del xou de cites, tot just ronda un 2% que no li augura un futur gaire afalagador, mentre que el programa original es manté just en la mitjana del canal: 5,2%.

Consum i publicitat

Els joves marxen en massa de la TDT, però els anuncis creixen

L’any se salda amb dues notícies contradictòries en aparença. D’una banda, es registra el consum televisiu més baix des de 2003, amb 213 minuts per persona i dia (192 en el cas de Catalunya). I el mínim històric si només mirem els televidents de menys de 34 anys, que confirmen un any més l’èxode a les finestres digitals i les plataformes. La caiguda a Espanya del consum és de 26 minuts en un sol any, si bé és cert que cal ponderar el fet extraordinari del confinament del 2020, que va fer repuntar les hores davant del televisor.

Ara bé, encara que caigui notablement el consum de la pantalla tradicional, el mercat publicitari augmenta, en uns 100 milions d’euros aproximadament, la qual cosa suggereix una certa recuperació del consum. Com acostuma a passar, el duopoli format per Atresmedia i Mediaset s’enduen la major part del pastís: tot i que sumen el 55,6% de l’audiència, acaparen el 84% de la facturació publicitària. Atresmedia, per cert, retalla posicions: si el 2020 estava dos punts de share per sota de la seva rival, enguany puja un punt, fins al 27,3%, i, tenint en compte la caiguda d’una dècima de Mediaset, ara està a només nou dècimes d’atrapar-la, i això que compta amb un canal menys a la TDT.

stats