04/10/2016

Quin preu ha de pagar Catalunya per tenir el circuit de Fórmula 1?

2 min

Bernie Ecclestone cobra 21 milions d’euros per portar la Fórmula 1 al Circuit de Catalunya. Aquesta xifra fins ara era desconeguda, perquè el contracte que el Circuit signa amb el conseller delegat de Formula One Group és confidencial, però l’import apareix en l’article dedicat als avals a la llei de pressupostos de la Generalitatde Catalunya i és que Ecclestone exigeix que el Govern avali el contracte que té amb el Circuit de Catalunya. Que la Generalitat l’avali implica que, en cas d’impagament de l’empresa que gestiona la instal·lació de Montmeló, l’administració pública es fa càrrec de la diferència fins a arribar als 21 milions fixats en el contracte. Per això, de l’erari públic han sortit aquest any 7,5 milions per rescatar la infraestructura.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Ecclestone està en una posició de força, ja que són molts els països que per promocionar-se demanen acollir aquesta competició, que és capaç de congregar mil milions d’espectadors davant la televisió.

Alguns països madurs, com Alemanya, consideren que no els cal aquest tipus de promoció i han renunciat a ser seu d’aquestes curses de velocitat. El 2015 no es va celebrar el GP d’Alemanya a Nürburgring i ara perilla el de 2017, després que aquest any sí que s’hagi celebrat a Hockenheim. El 2015, després que fes fallida la gestora privada del circuit de Nürburgring, els responsables van demanar finançament al govern del land, que el va denegar.

El mateix dia que hem sabut que el turisme ja és percebut com el segon problema dels barcelonins, Catalunya i Barcelona s’han de preguntar si de debò necessiten aquests esdeveniments per situar-se en el mapa o si cal anar a la recerca d’un turisme en què es primi la qualitat per davant de la quantitat. També cal obrir el debat sobre la participació del sector públic en la factura del circuit, una infraestructura que només feia beneficis quan Fernando Alonso guanyava Mundials.

Segons un estudi presentat fa dos anys pel RACC, les curses de Fórmula 1 i de MotoGP tenen un impacte de 279 milions en l’economia catalana. Tot i que l’estudi està basat en les vendes, i no pas en els beneficis, la quantitat justifica que el sector privat s’impliqui en la viabilitat del circuit i que la Generalitat puguir donar prioritat a altres qüestions, com ja ha començat a fer l’Ajuntament de Barcelona.

stats