07/11/2019

L'ordinador a classe

2 min

El centre de secundària vol ser modern, no pot perdre el tren de la tecnologia i “aposta” (a la carta als pares ho va expressar així) pels ordinadors a l'aula. Cada alumne té un portàtil que fa servir per contestar preguntes o llegir continguts de classe. “És important que s'hi familiaritzin”, diuen els pares. El pagaran durant tota la secundària, cada mes.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Però que cada alumne tingui un ordinador davant dels ulls fa que sigui més difícil, per al mestre, observar si està fent feina o papant mosques. Una llibreta ho permet molt més per dues raons: perquè és plana damunt de la taula i perquè no té Google. Molts nens es posen a jugar o a mirar el Mundo Deportivo durant la classe.

D’altra banda, mirar una pantalla petita i brillant no és el mateix que mirar una pissarra, i no només per les moltes més ulleres que haurem de comprar, n’estic segura, en el futur. Fer un exercici tipus test on has de marcar una creu a l’ordinador no és el mateix que copiar l’enunciat (copiar ajuda a entendre) i contestar-lo a la llibreta. Escriure a mà, més lent que escriure a màquina, fa fer bona lletra. Fer bona lletra ajuda a ser personal i net. Ser personal i net ajuda a ser ordenat i a no ser dispers.

M’agrada que els adolescents tinguin mòbil, tablet, que mirin sèries i que escoltin música. Però em sembla que la introducció de l’ordinador a la classe no millora el rendiment dels alumnes. L’empitjora. També em sap greu, no els enganyaré, que cada cop hi hagi menys llibres en paper i més de digitals.

Algú em dirà que no tots els alumnes tenen ordinador a casa i que és important que s’hi familiaritzin. A les biblioteques hi ha ordinadors. I tots ells, pel gran interès que hi tenen, s’hi familiaritzen de seguida. De seguida aprendran a programar l’ordinador, però, en canvi, trigaran segles a voler aprendre a programar la rentadora, que els resulta tan estimulant com un plat de bledes.

stats