Pirineus 02/11/2020

Cerdanya veurà passar el Tour de França 2021

L'etapa 15 creuarà l'Alta Cerdanya, des de la Perxa fins al Pimorent

G.l.t.
Gràfic de l'etapa del Tour de França 2021 que creuarà Cerdanya. / TOUR DE FRANCE

Font-romeuEl Tour de França tornarà a Cerdanya. Aquest diumenge s'ha donat a conèixer el recorregut que seguirà l'any que ve la prova reina del ciclisme de carretera i s'ha confirmat el rumor que feia setmanes que corria sobre el seu pas per Cerdanya. Així doncs, la comarca veurà passar l'etapa 15 del Tour el dia 11 de juliol. Després de sortir de Ceret, els ciclistes es dirigiran cap a Prada i Vilafranca i escalaran la Perxa. De Montlluís aniran cap a Font-romeu, d'allà baixaran cap a Enveig, creuaran tota la vall del Querol, pujaran el Pimorent i sortiran de Cerdanya per la frontera entre Porta i el Pas de la Casa.

Ja a Andorra, pujaran el port d'Envalira, baixaran fins a Encamp, pujaran i baixaran el coll de Beixalís i acabaran l'etapa a Andorra la Vella. L'endemà, descansaran a Andorra i el dia 13 sortiran del Pas de la Casa en direcció a Sant Gaudenç -tornant a passar per aquests pocs metres que el terme municipal de Porta té enganxats a la frontera andorrana.

L'etapa 15 comptarà amb quatre ports destacables: la Perxa, amb 8,4 quilòmetres al 5,7% de desnivell; el Pimorent, amb 5,9 quilòmetres al 4,6% de desnivell; Envalira, amb 10,7 quilòmetres a un 6,2% de desnivell -sent, a més, el punt més alt de tot el Tour-; i Beixalís, amb 6,4 quilòmetres al 8,5% de desnivell.

Històricament, el Tour de França ha "esquivat" Cerdanya -si no es tenen en compte aquests pocs metres del terme municipal de Porta a tocar de la frontera amb Andorra. Segons recull el digital nord-català la Clau, cal remuntar-se a 1976 per trobar una sortida des de la Guingueta d'IX, o a 1968, quan va haver-hi una arribada a Bolquera i una sortida des de Font-romeu.

Pel que fa a l'Alt Pirineu i Aran, el 2016 una etapa amb sortida des de Vielha i arribada a Arcalís va creuar bona part de l'Aran, el Pallars Sobirà i l'Alt Urgell, mentre que el 2009, una etapa amb sortida a Barcelona va pujar pel port del Comte, va baixar cap a Organyà i va creuar l'Urgellet fins a Andorra.

El Tour de França s'emet en 190 països a través de 100 canals de televisió, dels quals 60 ho fan en directe. L'emissió de la ronda francesa suposa més de 23.500 hores de televisió i una mitjana d'audiència de gairebé 4 milions de teleespectadors. També destaquen els 7,5 milions de fans que acumula en els diferents perfils de les xarxes socials. Per tot plegat, moltes destinacions turístiques veuen en aquesta prova una bona oportunitat per promocionar-se.