El Parlament blinda la vehicularitat del català a l'escola amb els vots del PSC

Els socialistes es desmarquen de Cs i PP però mantenen l'aposta per flexibilitzar la immersió

Vehicularitat del català a l'escola, sí. Adaptació de la immersió lingüística, també. El PSC ha volgut marcar posicions al Parlament en plena polèmica pel tractament que fa del model lingüístic a les aules al seu full de ruta i ha rebutjat alinear-se amb les posicions més dures de Cs i PP. Els socialistes han sumat els seus vots als partits sobiranistes per tombar dues proposicions de llei del partit taronja i els populars, que demanaven que, a banda del català, el castellà i l’anglès o alguna altra llengua estrangera fossin també llengües vehiculars en l’ensenyament. Els de Miquel Iceta, això sí, han mantingut la seva aposta per flexibilitzar el model actual.

Cinc agrupacions del PSC rebutgen flexibilitzar el model lingüístic a l'escola

Els dos partits més a la dreta de l’hemicicle, que amb els seus textos proposaven modificar la Llei d'Educació de Catalunya (LEC), han qualificat el model lingüístic actual a les aules d'"anacrònic". "És un sistema monolingüe" i la "pedra angular del seu projecte excloent", ha denunciat la diputada del partit taronja Sonia Sierra, mentre que el diputat popular Daniel Serrano ha afirmat que la immersió limita "drets i oportunitats" dels alumnes. "Sumar és més que restar", ha defensat. Cap dels dos grups, però, han aconseguit que el PSC retirés l’esmena a la totalitat que ha presentat a les dues proposicions de llei, malgrat advertir els d'Iceta que estaven fent una "traïció" als seus votants i demostrant "complicitat" i "pactes ocults" amb els independentistes, segons Serrano.

La diputada socialista Esther Niubó, que ha definit la immersió com un "instrument flexible", ha justificat l’oposició del seu grup pel fet que les dues propostes a votació qüestionaven la vehicularitat del català i plantejaven l’ensenyament de les llengües per "quotes". "Estem radicalment en contra dels percentatges", ha dit, deixant clar que les hores d’ensenyament de cada llengua les han de fixar els docents. En aquest sentit, sí que ha apostat per "actualitzar cas per cas" el model actual "en funció de la realitat sociolingüística de cada municipi" o la "composició de l’alumnat". Una actualització que passaria, ha explicat, per reforçar el català, el castellà o, en el seu cas, l’anglès allà on sigui necessari.

"Han obert aquest meló per intentar captar votants de Cs", ha advertit al PSC la diputada d'ERC Mònica Palacín, mentre que Carles Riera (CUP) ha alertat que els socialistes estan "posant en qüestió la immersió" i fent "seguidisme" de Cs. La major part del debat, però, ha anat enfocada a desmuntar les tesis de les proposicions de llei. Des de JxCat, Xavier Quinquillà ha acusat les dues formacions proposants de voler atiar "un problema que no existeix". "Deixin les escoles tranquil·les. No facin falses polèmiques", ha coincidit Jéssica Albiach (Catalunya en Comú). Donant suport a la necessitat d'aprendre altres llengües, Albiach ha criticat que es busqui "menystenir" el català, el qual, ha destacat, "no és patrimoni dels independentistes". A l'espera de veure en què es tradueix la proposta de flexibilització del PSC, el consens al voltant del model lingüístic a l'escola es manté al Parlament.