Aragonès avisa que encara s'ha de concretar com es fa l'ampliació de l'aeroport

Els comuns, la CUP i veus de Junts i d'ERC critiquen l'acord amb la Moncloa

3 min
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, en roda de premsa aquest dimarts

BarcelonaFa poc més d'un mes, la consellera Teresa Jordà explicava en una entrevista a l'ARA que l'única cosa que sabia de l'ampliació de l'aeroport del Prat era un PowerPoint. En aquestes diapositives, Aena il·lustrava la seva proposta: 1.700 milions i allargar 500 metres la tercera pista. Llavors, encara no hi havia acord entre la Generalitat i la Moncloa i, de fet, ni tan sols hi havia consens en el si del Govern. Jordi Puigneró donava suport sense matisos a l'ampliació, Teresa Jordà rebatia que la Ricarda era intocable i Pere Aragonès no es decantava per cap dels dos. Un mes després, ha arribat un pacte que el Govern, així ho ha assegurat Aragonès, avala per unanimitat. Tothom hi està conforme, precisament, perquè l'acord deixa el més calent a l'aigüera i només diu que l'aeroport serà ampliat i s'hi destinaran 1.700 milions. De moment, del PowerPoint només se n'ha validat la part que no confronta posicions.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El Govern, doncs, ha guanyat temps: l'ampliació entrarà en el termini perquè la Moncloa l'emmarqui en el Document de Regulació Aeroportuària (Dora) i alleugi la pressió a l'executiu català, que, mentrestant, tindrà una pròrroga per teixir una inversió que acontenti a tothom. Aquest dimarts Aragonès ja ha dit que seria "difícil" conjugar-ho, però s'ha compromès a impulsar una ampliació que es faci "satisfent escrupolosament la normativa mediambiental". La decisió, però, no serà del Govern: serà la Comissió Europea, amb qui ha dit Aragonès que ja s'han posat en contacte. El pròxim pas recaurà en la taula institucional que el president reunirà al setembre. De fet, segons apunten fonts de Presidència, el temps que guanyarà el Govern pot ser d'un any abans no se sàpiga res definitiu.

Que tot estigui per decidir ha calmat la mala maror interna del Govern, però no ha apaivagat les crítiques externes. Precisament, la CUP ha burxat en la divisió que, assegura, té l'executiu: Mireia Vehí ha afirmat que hi ha veus dissidents al Govern i les ha convidat a manifestar-se. Per ara no es manifesten, però sí que veus dissidents dins de Junts i ERC han començat a treure el cap: Joan Tardà s'ha mostrat contrari a l'ampliació i ha criticat que ERC no ho hagi debatut encara a nivell intern, i la presidenta del Parlament, Laura Borràs, ha sigut escèptica dient que els diners no acabaran arribant.

La resposta d'Aragonès ha sigut fer una crida a la calma i tirar la pilota endavant: res està decidit. Un fet que també s'apunta des del govern espanyol, ja que aquest dimarts Pedro Sánchez ha beneït la inversió, però l'altra part de la coalició s'ho mira de reüll amb algunes reticències i fins i tot veus del ministeri de Transició Ecològica –liderat pel PSOE– apunten que serà difícil ampliar el Prat sense afectar el medi natural. Les veus més crítiques de Podem venen de Catalunya: l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha dit que "és evident" que l'acord incompleix els compromisos amb el canvi climàtic. Igual que Aragonès, la ministra de Política Territorial, Raquel Sánchez, ha dit que projecte tindrà la "mínima afectació possible". El mateix que Jordi Puigneró: "Farem l'aeroport més verd d'Europa".

Disgust al Govern per la filtració del pacte

El Govern es mostra per ara unit al voltant de l’acord, tot i que el pacte no es va comunicar com li hauria agradat a ERC. Segons ha explicat a RAC1 la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, la idea era que fos Aragonès qui anunciés l’acord aquest dimarts però es va "filtrar" dilluns. Fonts republicanes del Govern argumenten que volien aguantar el pacte fins dimarts per no solapar-se amb la Comissió Bilateral, però no van poder evitar-ho.

stats