Política 05/05/2016

Una campanya sense (gairebé) publicitat electoral al carrer

Pinça entre el PP i el PSOE per reduir al mínim la despesa electoral. Els partits només acorden una mesura per gastar menys el 26-J

Mariona Ferrer I Fornells
2 min
Ciutadans va instal·lar dos cartells de gran format davant de l'estació d'Atocha a Madrid durant la campanya del 20-D. EFE

MadridQuin serà el gran canvi entre la campanya del 20-D i la del 26-J? L'únic punt de consens al qual han arribat tots els partits per donar una imatge d'austeritat és retallar en publicitat exterior, bàsicament cartelleria. És a dir, acabar amb les imatges dels candidats en marquesines d'autobusos, als fanals dels carrers, en espais publicitaris de gran format i fins i tot façanes d'edificis –Ciutadans va instal·lar dues grans imatges d'Albert Rivera a la sortida de l'estació d'Atocha de Madrid durant l'anterior campanya [vegeu la imatge].

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Totes les formacions s'han reunit aquest dijous al Congrés per intentar arribar a un acord per reduir la despesa electoral, que va arribar als 30 milions d'euros el 20-D. Però en la trobada només han arribat a aquest consens de mínims, que tant PP com PSOE ja havien beneït. S'ha convocat una nova reunió el pròxim dimecres per segellar un acord més ampli.

Populars i socialistes fan pinça per intentar reduir al mínim la despesa electoral. Els dos partits proposen gairebé les mateixes mesures. La principal: rebaixar un 30% la despesa del 20-D. Però cal tenir en compte que tots dos van gastar 12 milions d'euros i 9 milions d'euros, respectivament, mentre que C's es va gastar 4 milions d'euros i Podem 2,2 milions. El PSOE recorda que la despesa en publicitat exterior suposa un 20% de la despesa total en campanya.

El partit d'Albert Rivera proposa un 50% d'estalvi sobre el màxim que poden gastar tots els partits a nivell estatal: 13,5 milions d'euros. El de Pablo Iglesias, al seu torn, proposa que cap partit gasti més de tres milions, és a dir, un 75% d'estalvi sobre el total.

"No permetrem que es facin trampes en aquest assumpte, que només els grans partits estalviïn", ha assegurat el PP en sortir de la reunió. El PSOE ha negat que facin la pinça amb els populars en aquest aspecte i ha recordat que ells proposen renegociar el preu del 'mailing' electoral i passar dels 22 cèntims actuals per elector a 15 cèntims. Tant Ciutadans com Podem proposen un 'mailing' conjunt per estalviar.

"Creiem que plantejar una reducció percentual respecte a les últimes eleccions és castigar els partits que ho han fet bé i que prediquen amb l'exemple", ha dit al seu torn el representant de Podem a la reunió, Segundo González. Per al partit lila retallar en publicitat exterior és una "mesura tímida", ja que recorden que ells no han contractat espais, sinó que únicament es mouen per militants que enganxen cartells.

"Tuf de farsa"

Des d'ERC defensen la mesura de Ciutadans de reduir un 50% la despesa total. Esgrimeixen, igual que Podem, que reduir la despesa consolidada el 20-D serveix per "penalitzar els partits que des de sempre fan campanyes que estalvien i no recorren als bancs per finançar-se". "D'entrada tot plegat fa bastant de tuf a farsa", ha conclòs el portaveu d'ERC, Joan Tardà.

stats