La reforma de l'administració pública

"El dret a l'error": la llei que pretén revolucionar l'administració pública

La proposta s'inclourà dins el pla per reformar la Generalitat que el Govern ha pactat amb ERC i Comuns

El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, amb la secretària general de la Presidència, Eva Giménez, i el president de la comissió d'experts de la reforma de l'Administració, Carles Ramió, i un dels vocals del grup, Juli Ponce
09/07/2025
3 min

BarcelonaSi una persona comet un error davant l'administració, tindrà dret a rectificar sempre que s'hagi comès de forma "no fraudulenta". És una de les mesures que el Govern ha pactat amb ERC i Comuns per incloure al pla per reformar l'administració i que es tramitarà a través d'una proposició de llei al Parlament. Fins ara, aquest dret només el tenia l'administració i el Govern, emmirallant-se en països com França i Polònia, l'ha volgut ampliar també a la ciutadania. D'aquesta manera, si una persona demostra que ha comès un error involuntari, podrà rectificar-lo i evitar sancions. La reforma també inclou els treballadors públics, per evitar l'anomenada "burocràcia defensiva", és a dir, que es quedin paralitzats determinats processos administratius per manca de firma d'un funcionari, que no signa per por. Així, la reforma del Govern eximirà de responsabilitat els treballadors públics i només ho seran per accions o omissions "realitzades amb dol, culpa o negligència greu". L'administració, doncs, no castigarà el funcionari que hagi actuat amb "la diligència deguda, de bona fe i sense frau".

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

La reforma també preveu que un error de l'administració no pugui perjudicar els processos relacionats amb prestacions "vinculades a la cobertura de necessitats essencials". És a dir, que la mateixa administració no pugui reclamar prestacions "vinculades a les necessitats essencials de subsistència" que s'hagin atorgat per error per "no perjudicar els ciutadans i ciutadanes que formen part de col·lectius vulnerables". Una situació, de fet, que s'ha donat recentment amb la reclamació de milers d'euros per pagaments indeguts de prestacions socials. Fa uns mesos, el Govern ja va aprovar una amnistia per als beneficiaris de la renda garantida i ara està pendent què fer amb els centenars de joves extutelats que han rebut carta per retornar part de l'ajuda i, per la qual cosa la conselleria de Drets Socials ja s'ha disculpat.

En una atenció als mitjans des de Palau, recollida per l'ACN, el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, ha destacat que la reforma servirà per evitar el "col·lapse". "No hi ha dret que quan l'administració s'equivoca persegueixi el ciutadà víctima de l'error", ha argumentat. Dalmau ha subratllat que el camí de les modificacions és "complex", però que permetrà millorar la cohesió social, la garantia de drets i la prosperitat econòmica.

Durant la roda de premsa, a la sala Torres Garcia de Palau, Dalmau ha reiterat que el pas és "molt important" per enviar un missatge de "confiança" entre l'administració i la ciutadania. La introducció dels canvis, ha dit el conseller, són "substancials" per tal de tractar la gent com a "adulta". A més, Dalmau ha asseverat que cal reconèixer el dret a no ser perjudicat per errades de la mateixa administració.

La cita prèvia i uns serveis proactius

El Govern ja va anunciar la supressió de la cita prèvia obligatòria en la seva reforma, però ara l'executiu ha pactat amb els dos socis d'investidura incloure-la a la llei que tramitarà el Parlament, cosa que farà que això s'apliqui a totes les administracions públiques de Catalunya.

A banda, l'acord també inclou caminar cap a uns serveis públics "proactius i personalitzats". Això s'hauria de traduir en el fet que sigui la mateixa administració la que "suggereixi" tràmits, prestacions i serveis relacionats amb les necessitats vitals de cada persona. L'objectiu és revertir el paradigma d'una administració "reactiva" i que pugui "acompanyar" la ciutadania en els seus tràmits i que tingui informació sobre quins drets té i de quins serveis es pot beneficiar. Cada persona, això sí, hauria de donar el consentiment perquè fessin ús de les seves dades personals perquè l'administració li pugui suggerir tràmits si té un fill, ha de tramitar l'atur o està jubilat. Amb un servei proactiu, la ciutadania no hauria de repetir tràmits o aportar més d'un cop la mateixa documentació, a més de tenir a l'abast noves prestacions que potser desconeixia.

Finalment, el Govern es compromet a utilitzar un llenguatge més "planer, entenedor i accessible" en tots els tràmits i informacions administratives. Es vol evitar, així, el llenguatge "excessivament tècnic o jurídic". L'objectiu de l'executiu és tramitar aquesta reforma per lectura única, prescindint de tots els tràmits d'un procés legislatiu ordinari i que pugui quedar aprovada a l'inici del pròxim període de sessions, és a dir, a la tardor.

stats