La dreta política i judicial porten al límit la pressió contra el fiscal general
Les associacions conservadores de jutges i fiscals i deu vocals del CGPJ demanen a García Ortiz que no participi en l'acte d'inici de curs al Suprem
MadridLa dreta política i judicial porta al límit la pressió contra el fiscal general de l'Estat, Álvaro García Ortiz, per la seva assistència a l'acte d'obertura de l'any judicial al Tribunal Suprem. García Ortiz, que està a punt d'anar a judici per la suposada revelació d'un correu confidencial de la parella d'Isabel Díaz Ayuso, ha d'exposar públicament aquest divendres la memòria de la Fiscalia en una sessió que presidirà Felip VI i a la qual no assistirà el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, que faltarà a la tradició. El dirigent conservador ho fa en senyal de protesta per la presència de García Ortiz i les associacions de jutges i fiscals de la dreta s'han apuntat al xoc i, a través d'un comunicat, demanen al fiscal general de l'Estat que no hi vagi. A més, el bloc conservador del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) ha demanat per carta a la seva presidenta, Isabel Perelló, que actuï contra la presència a l'acte no només de García Ortiz sinó també la del ministre de Justícia, Félix Bolaños.
Concretament, deu vocals de l'òrgan de govern dels jutges reclamen a Perelló que traslladi al fiscal general la "inconveniència d'intervenir-hi en les actuals circumstàncies". El fet que estigui processat compromet "la serenitat que l'acte requereix" i genera una "innecessària tensió" tant per a la Fiscalia General de l'Estat, com per al poder judicial i per al rei, afirmen en la missiva a la qual ha tingut accés l'ARA. També reclamen que Bolaños no s'assegui a l'estrada de la sala del Suprem, al costat del monarca, per visibilitzar el "rebuig [del poder judicial] als atacs injustos i injustificats als jutges per part de l'executiu". Nou vocals progressistes han replicat denunciant en un comunicat la "polaritat artificiosa" que pot desvirtuar un acte en el qual, subratllen, s'exigeix la presència del fiscal general de l'Estat per presentar la memòria i en el qual el ministre de Justícia seu en un lloc preponderant per un "costum constitucional consolidat".
Mentre que el sector progressista reclama a tots els poders i institucions respecte a la "lleialtat constitucional que els és exigible" i envien un "missatge de tranquil·litat i de normalitat institucional" a la ciutadania, la dreta judicial redobla el pols. "Asseure al costat del rei i davant el poder judicial a una persona contra la qual, probablement, s'obrirà judici oral és un fet insòlit que constitueix un acte de menyspreu als principis bàsics de l'estat de dret i al mateix cap de l'Estat, mina la credibilitat de la justícia i afecta tots els jutges, magistrats i fiscals que cada dia fem la nostra feina des de l'absoluta independència i l'escrupolós respecte al principi de legalitat", es pronuncien en un comunicat l'Associació Professional de la Magistratura (APM), l'Associació de Fiscals (AF) i l'Associació Professional Independent de Fiscals (APIF), aquesta última personada en la causa judicial contra García Ortiz.
El fiscal general no té intenció de faltar al seu deure –ja va deixar clar que no dimitiria malgrat el processament i el govern espanyol continua tanca files amb ell– i, després de presentar aquest dimecres la memòria del ministeri públic a Felip VI a la Zarzuela, aquest dijous a la tarda ho ha fet amb Sánchez a la Moncloa. I divendres ho farà públicament al Suprem, tal com estipula la llei, amb la incògnita de si els jutges i fiscals de la dreta faran alguna mena de gest de protesta, com per exemple no aplaudir-lo quan acabi el seu discurs. Qui no hi serà és Feijóo, cosa que Bolaños veu una "greu desconsideració al Suprem, al fiscal general, al CGPJ i a la carrera judicial i fiscal al complet". S'hi ha sumat el president de la Generalitat, Salvador Illa: "No podem desprestigiar les institucions".
Els mitjans conservadors no secunden Feijóo
El principal argument que va esgrimir Feijóo és que el govern espanyol situarà aquest divendres Felip VI en una situació de "tensió institucional" pel fet que hagi de compartir espai amb García Ortiz. Tanmateix, el mateix cap de l'Estat ja el va rebre dimecres a la Zarzuela i la Casa del Rei va compartir fotografies de la reunió a través dels seus perfils a les xarxes socials. La Moncloa ha aprofitat aquest matí per sucar pa a la plantada de Feijóo –tot i que ja es va conèixer aquest dimecres al migdia–, aprofitant que els principals diaris de l'òrbita conservadora han mostrat reserves amb la decisió del líder del PP. És més, en alguns editorials es titlla d'error estratègic l'absència de Feijóo en un acte institucional d'aquestes característiques.
Tot i això, Feijóo s'ha mantingut ferm i ha defensat que està convençut que amb la decisió "mesurada" de no acudir a l'obertura de l'any judicial presta "un millor servei a la independència judicial i a la despolitització de la justícia". Des de Guadalajara, el líder del PP ha respost a Bolaños que és ell qui és "desconsiderat" amb els jutges de forma "continuada i constant" per les seves "ingerències i desqualificacions constants". La presència de García Ortiz, ha insistit, és una "provocació" que cal "denunciar". "Ho faig des del respecte absolut al conjunt del poder judicial, al rei i al CGPJ", ha reivindicat esgrimint el comunicat de les associacions professionals que demanen que el fiscal general de l'Estat no hi assisteixi. "Per aquesta lleialtat i respecte entenc que la meva presència no pot validar els atacs i les difamacions del president del govern espanyol als jutges ni que García Ortiz es dirigeixi als magistrats que l'estan investigant i els que potser el jutgen", ha reblat.
A l'hora de l'acte al Suprem, el president conservador assistirà a un acte polític amb Isabel Díaz Ayuso. Si bé primer va dir que era un compromís que ja tenia adquirit, aquest dijous ha canviat de versió i Feijóo ha dit que el juliol ja va comunicar al CGPJ la seva absència. Sigui com sigui, el líder del PP estarà amb la presidenta de la Comunitat de Madrid, la principal instigadora de la causa judicial contra García Ortiz, atès que tot es va originar arran del desmentiment de la Fiscalia a una notícia sobre com s'havia gestat un possible pacte de conformitat entre Alberto González Amador –la parella de la presidenta de la Comunitat de Madrid– i el ministeri públic en el seu procediment per frau fiscal. Feijóo, doncs, abandona la institucionalitat per abraçar-se a la polarització que promou Ayuso i el seu cap de gabinet, Miguel Ángel Rodríguez, que en els últims mesos ha anat anticipant resolucions judicials del cas de García Ortiz amb el seu ja popular "Va pa'lante".