La tímida arrencada de la 'revolució digital' al transport públic

2 min
Una màquina validadora de T-Mobilitat

BarcelonaLa determinació del Govern de posar en marxa la T-Mobilitat –el bitllet de transport públic digital i contactless– aquesta legislatura és tan rotunda que fins i tot ja hi ha marcada una data per a l’apagada magnètica, és a dir, per dir l’adeu definitiu als bitllets de transport de cartró. Serà a finals de l’any que ve. Així ho va confirmar a l’ARA el director de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Pere Torres, a principis de maig. De fet, totes les institucions implicades admeten amb el micròfon apagat que la T-Mobilitat ha de tirar endavant "tant sí com no", malgrat tots els entrebancs que acumula en aquests gairebé set anys de retard. Vista la trajectòria, l’anterior Govern va decidir abstenir-se de donar més dates concretes per evitar incompliments, però ara el departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori ha tornat a atrevir-se a marcar en vermell el calendari. Sense anar més lluny, aquest dilluns la conselleria liderada per Jordi Puigneró té previst explicar com serà l’inici del desplegament d’aquesta nova forma de pagament del transport arreu de Catalunya.

I és que la T-Mobilitat arriba aquesta primavera a un punt d’inflexió. El gruix dels títols més utilitzats (com la T-Jove i la T-Usual) ja està en funcionament a l’àrea metropolitana de Barcelona i ara es fan unes 160.000 validacions al dia. Una xifra encara molt modesta. Falten per incorporar al sistema la T-Casual, que és la targeta que substitueix la històrica T-10, la més utilitzada, i també la T-16 per als joves. La promesa és que estaran disponibles "abans que acabi l’estiu". Després començaran les proves fora de l’àrea metropolitana (entre 2022 i 2023) i finalment s’implantarà a la resta de Catalunya. 

L’amenaça permanent

Alguns dels perills que amenacen de fer miques aquest dissortat projecte, però, continuen ben vius. Entre ells destaca la relació amb les diferents empreses que el desenvolupen (SOC Mobilitat, liderada per CaixaBank i Indra) i també amb els més de 70 operadors de transport que hi ha a Catalunya. Aquest és un punt clau de la gestió per evitar que torni a passar el mateix que la tardor passada, quan CaixaBank i Indra van amenaçar amb abandonar el projecte: el banc va congelar-ne el finançament i Indra va anunciar que aturava els treballs. Si res descarrila aquesta vegada, l’esperada revolució digital al transport podria arribar l’any que ve. Vuit anys més tard del que s'havia previst.

stats