Procés sobiranista
Política Procés 18/12/2022

Primer represaliat laboral del Procés: acomiadat del Prat pel tall de la Jonquera

La Guàrdia Civil li ha denegat el permís per desplaçar-se per les zones restringides, tot i que la causa es va arxivar

4 min
Oscar Valdes, extreballador de l'aeroport que ha perdut la feina ja que va ser identificat per la guardia civil i ha perdut el permis per treballar-hi.

BarcelonaÒscar Valdés és un dels milers d'encausats per l'1-O, però el seu cas és excepcional. Aquest veí de 53 anys de Sant Boi de Llobregat és el primer represaliat laboral del Procés. El 9 de novembre, només cinc dies després de ser contractat, Ryanair el feia fora perquè Aena li ha denegat l'acreditació necessària per poder desplaçar-se per les zones restringides de l’aeroport, cosa que fa inviable que pugui continuar treballant. "Em vaig quedar de pedra, no entenia res, perquè estaven molt contents amb mi i, de fet, la companyia, que també desconeixia el motiu, em va dir que em reservaven la plaça quan resolgués la meva situació", assenyala Valdés.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

A partir d'aquell moment comença a moure cel i terra per saber-ne el motiu. No trigaria a descobrir-ho: "Aena em comunica que el veto ve del ministeri de l'Interior, de les forces de seguretat". Es persona a les dependències de la Guàrdia Civil de l'aeroport, que, després de mirar la base de dades, l'informa que és una persona investigada des del 2020. Valdés lliga caps. Ell va ser un dels 200 manifestants encausats pel tall del Tsunami Democràtic a la Jonquera del 2019 en les protestes per la sentència de l'1-O, però la causa es va arxivar al setembre. Tot i que la Fiscalia, que en un principi va avalar l'arxivament, va presentar recurs al novembre, aquest pas no ha estat determinant en el cas de Valdés, a qui es va vetar l'accés abans fins i tot de la decisió del ministeri públic.

Fonts d'Aena confirmen el veto: "Totes les acreditacions han de ser autoritzades per la Guàrdia Civil i en aquest cas s'ha denegat com ha denunciat el mateix treballador". No és només la Guàrdia Civil qui ha d'avalar aquesta autorització. També ho ha de fer la Policia Nacional i, en el cas de Catalunya, els Mossos. "En el cas de Valdés va ser la Guàrdia Civil qui no la va subscriure perquè els altres dos cossos sí que ho van fer", revela la seva advocada, Eva Pous, d'Alerta Solidària. De fet, van ser agents d'aquest cos qui el van identificar quan es va tallar la circulació de l'AP-7 entre la Jonquera i el Pertús l'11 i el 12 de novembre. "Només vaig sortir del cotxe, que el tenia al carril de la dreta, per anar a esmorzar perquè feia molt fred i de cop i volta em van envoltar diferents agents d'aquest cos per identificar-me i fer fotos al vehicle", explica Valdés, que deixa clar que no va participar en cap aldarull. Assegura que la unitat del cos de l'aeroport, l'Odaisa, li va comunicar que la comandància de Madrid li denegava l'acreditació com a "investigat per danys a la via pública i desordres públics pels aldarulls de la Jonquera el 2019". Fonts de la Guàrdia Civil s'han limitat a respondre que qui atorga les autoritzacions és l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (Aesa), però sense concretar si van emetre un dictamen desfavorable.

Fa dues setmanes, Valdés va lliurar a la caserna de la Guàrdia Civil de Sant Andreu de la Barca un certificat que demostra que no té antecedents penals i la notificació del jutjat de Figueres que acredita que la causa es va arxivar, però encara no li han respost. "Demanem la cancel·lació d'antecedents policials, que mai la fan d'ofici, però si en un mes no responen, s'entén que s'ha denegat", diu Pous, que adverteix que presentaran un recurs de reposició davant del ministeri d'Interior si l'hi mantenen.

"M'estan tractant com un terrorista"

Dilluns passat sí que va rebre un correu de Ryanair en què l'informaven que la seva plaça havia estat coberta i que si sortia alguna altra vacant hauria de tornar a passar pel procés de selecció. Es va enfonsar: "Des del 2015 he tingut feines precàries i he hagut de tornar a viure amb els pares i ara que havia trobat una bona feina i tenia contracte indefinit em fan fora aprofitant que hi havia una clàusula de dos mesos de prova". No amaga la seva indignació: "És una discriminació per la meva ideologia, una vulneració dels meus drets; m'estan tractant com un terrorista". Alerta Solidària li va suggerir que presentés una demanda contra Ryanair perquè en la carta de rescissió van escriure que no era una persona apta per a la feina. "Havien de posar alguna cosa", sosté Valdés, que ha preferit no presentar cap demanda perquè considera que l'han tractat bé. De fet, fonts de la companyia admeten que estaven satisfets amb ell, però que no es podien esperar més temps per reemplaçar-lo.

El problema és que plou sobre mullat. Al maig va començar a treballar en una empresa subcontractada de Vueling, Nayak Aircraft Services, que fa el manteniment a pista dels avions, però no li van renovar el contracte de tres mesos. "Em van dir que el meu perfil no s'ajustava a les seves necessitats, tot i que em van fer una carta de recomanació", diu sense amagar que la decisió el va sorprendre. “Sospito que no em van renovar per la mateixa raó que ara Ryanair m'ha hagut de fer fora”, lamenta. Vueling ha explicat a l'ARA que no mantenia cap relació laboral amb Valdés perquè estava contractat directament per aquesta empresa. Fonts de Nayak neguen que rebessin cap notificació d'Aena i remarquen que no se'l va renovar perquè havia estat contractat per cobrir una vacant. Aquestes mateixes fonts opinen que l'alarma devia saltar quan va canviar d'empresa: "Necessites una nova targeta i segur que va ser llavors quan va aparèixer que tenia antecedents". L'advocada de Valdés té clar que el rerefons és ideològic i denuncia la vulneració de drets fonamentals com el de manifestació o la llibertat d'expressió. "Un acte administratiu, com és una identificació, no pot impedir l'accés a una feina", afegeix. L'advocada anuncia que si la Guàrdia Civil fa marxa enrere, demanaran a Ryanair que reconsiderin la declaració de persona no apta perquè en un futur pugui tornar-hi a treballar. Aquest és l'únic regal que Valdés espera per Nadal.

"No havia vist res semblant i fa 15 anys que treballo en aeroports"

Personal de l'aeroport del Prat no dubta en qualificar aquest cas d'excepcional perquè fins i tot a persones que han estat jutjades i condemnades se'ls ha donat l'acreditació o no se'ls hi ha retirat. "No havia vist res semblant i fa 15 anys que treballo en aeroports; gent amb antecedents penals per alcoholèmia ha obtingut la targeta o no se'ls hi ha retirat quan han estat condemnats", expliquen aquestes mateixes fonts, que no tenen cap dubte que es tracta d'una "qüestió política". "És un cas raríssim", afegeixen després d'explicar que els cossos policials només miren els antecedents penals dels darrers dos anys i que Valdés no ha estat ni jutjat. "Han mirat únicament els fitxers policials en el seu cas", subratllen. De fet, aquestes mateixes fonts recorden el cas de les protestes que hi va haver l'any 2012 per la fallida sobtada de Spanair, que va desembocar en un ERO per a tota la plantilla. Els treballadors van organitzar una manifestació, en la qual van tallar la Gran Via de Barcelona, que es va saldar amb alguns incidents. "Un noi, per aldarulls, va ser condemnat a 3.000 euros de multa i després va continuar treballant al Prat per a una altra empresa, sense que es produís cap veto", revelen. També en van sortir indemnes els treballadors d'Ibèria que van bloquejar les pistes d'aterratge l'estiu del 2006 quan es volia subrogar la companyia. Ibèria va imposar a una vintena de treballadors una suspensió de sou i feina per un període d'entre 45 i 60 dies per una falta molt greu que el TSJC declararia improcedent.

stats