Política 09/09/2021

Aragonès carrega contra Aena: "És una operació de xantatge"

El president català no dona la inversió per perduda però reclama "diàleg i consens"

4 min
El president Aragonès, aquest dijous al Palau de la Generalitat

Barcelona / Brussel·lesLa partida sobre la reforma de l'aeroport del Prat encara no ha acabat, malgrat que aquest dimecres el govern espanyol anunciés que suspenia la inversió. Aquest dijous ha comparegut des del Palau de la Generalitat el president del Govern, Pere Aragonès, conscient que s'ha convertit en un problema de primera magnitud per al seu executiu. Fins ara el president s'havia mostrat sempre partidari de la inversió de 1.700 milions d'euros prevista per Aena, però havia expressat els seus dubtes sobre l'impacte ambiental que tindria en els espais protegits de la zona, com el de la llacuna de la Ricarda. Aragonès ha començat la seva compareixença expressant la seva "més profunda indignació" i evidenciant el seu disgust amb Aena i el govern espanyol: "És una maniobra de pressió i una operació de xantatge. No ho podem acceptar".

El principal retret del president català és que el govern espanyol no ha volgut negociar mai com s'havia de concretar la inversió i ha volgut pressionar fins al final per imposar el seu pla sobre el Prat: "O és aquesta inversió o és res. No acceptem aquesta manera de decidir el futur de l'aeroport", ha lamentat. El problema de fons, segons ell, neix del fet que Aena no ha respectat el pacte original entre el Govern i l'Estat segellat el 2 d'agost a Madrid. Aragonès assegura que amb aquell pacte era possible ampliar l'aeroport amb una mínima afectació ambiental, però després Aena va publicar els seus plans sense "preservació ambiental". També ha considerat que el govern espanyol no podia enfadar-se amb la Generalitat per haver considerat assistir a la manifestació contra l'ampliació del Prat: "Una inversió de 1.700 milions no es decideix partint de declaracions públiques".

Imatge de la compareixença del president Aragonès des del Palau de la Generalitat.

Amb tots aquests elements sobre la taula, Aragonès ha acusat l'Estat de no haver tingut "mai la voluntat d'invertir a Catalunya". La seva conclusió final és que l'Estat hauria de traspassar la gestió de l'aeroport a Catalunya perquè fossin les institucions catalanes les que poguessin decidir, un traspàs que el govern espanyol no ha mostrat mai disposició a concretar. Ni ara, ni abans. Malgrat la irritació manifesta, Aragonès ha assegurat que la Generalitat no renuncia encara a rebre aquests diners i per desbloquejar la situació ha receptat "diàleg, consens i temps" entre les parts per afrontar la situació. "No volem renunciar a una inversió, però la volem fer amb consens i això necessita temps", ha proclamat. "Al tema de l'aeroport encara li queden moltes jugades", assenyalen des del Govern.

Unitat del Govern i taula de diàleg

La polèmica per l'aeroport esclata a una setmana de la reunió de la taula de diàleg entre la Generalitat i l'Estat per abordar el conflicte polític català. Aragonès ha defensat que un tema no hauria d'afectar l'altre. És a dir, que la taula de negociació s'hauria de celebrar com estava previst malgrat que les relacions s'hagin refredat molt per la qüestió del Prat. "No només no afecta sinó que hi anem amb més força que mai", ha dit. El president té clar "que hi ha molta gent que vol que la taula de negociació fracassi", però ha emfasitzat que per ell "no serà". A més, ha considerat que tampoc hauria d'afectar una eventual negociació del seu partit, ERC, amb el PSOE pel que fa als pressupostos generals de l'Estat: "Barrejar carpetes seria un error i jo no ho faré".

Però, per a l'altra meitat del Govern, la credibilitat de l'executiu de Pedro Sánchez s'ha vist encara més malmesa. Si a Junts ja imperava l'escepticisme envers les possibilitats d'èxits de la taula de diàleg, el fracàs del projecte d'ampliació del Prat els dona la raó: "Ho lamentem i demanem que s'ho replantegin, però no és una sorpresa", ha dit el secretari general de Junts, Jordi Sànchez, aquest dijous des de Brussel·les. "Suposa un gran interrogant sobre la capacitat real del govern espanyol de poder abordar temes molt més de fons. ¿Un govern que no és capaç de mantenir una inversió de 1.700 milions d'euros per un tuit pot abordar amb credibilitat el debat per resoldre un conflicte polític?", s'ha qüestionat el de Junts.

La paralització de la inversió del Prat no només ha obert l'enèsima esquerda en les relacions amb l'Estat, sinó que també ha provocat tensions entre els dos socis de Govern a Catalunya, ERC i JxCat. El mateix vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, va llançar ahir algun dard cap als republicans quan es va desfermar la polèmica i aquest dijous mateix ha assegurat que declaracions com les d'ERC dient que no descartava anar a la manifestació "no ajuden" a concretar la inversió.

Més enllà ha anat el secretari general de Junts, Jordi Sànchez. Ha titllat de "desafortunades" i "populistes" declaracions i piulades de membres d'ERC respecte a l'ampliació del Prat: "Certament hem viscut amb sorpresa algunes declaracions i missatges dels nostres socis de govern i així ho vam manifestar en privat al president Aragonès". Tot i això, ha assegurat que la confiança entre socis de govern és "plena" i ha emmarcat les tensions en les discrepàncies normals entre dues formacions polítiques diferents.

Albert Batet, Jordi Sànchez i Jordi Puigneró en la trobada de treball de Junts a Brussel·les.

El que sí que ha reclamat, però, és que ERC es replantegi el seu paper a Madrid. Per això, el grup parlamentari de Junts ha sol·licitat una reunió amb el president Aragonès, per abordar l'acció política de les formacions independentistes al Congrés de Diputats. "Tenim 23 escons, necessaris, imprescindibles per garantir una majoria i una estabilitat governamental", ha dit Jordi Sànchez. Des de Junts asseguren que no demanen a ERC que trenqui amb el PSOE però consideren que "no és raonable que hi hagi una força política que regali estabilitat sense res a canvi" i per això han reclamat, de nou, que l'independentisme actuï de manera "coordinada" a Madrid.

En tot cas, malgrat els intents d'Aragonès de no aprofundir en les tensions dins del Govern, les versions dels dos socis són diferents. Segons JxCat, l'acord que Estat i Generalitat van segellar el 2 d'agost a Madrid garantia salvar la Ricarda. Segons ERC, amb el pas del temps s'ha acabat veient que no. El que tothom té clar és que la reforma de l'aeroport és un serial que no s'ha acabat. Tindrà més capítols.

stats