Sánchez s'oposa en solitari al 5% de despesa militar de l’OTAN i es dirigeix cap a un xoc frontal amb Trump

El president espanyol envia una carta a Rutte en què afirma que l'augment "no és raonable i és contraproduent"

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i el secretari general de l'OTAN, Mark Rutte, en una imatge recent.

Brussel·les / MadridPedro Sánchez apuja l'aposta contra l'OTAN i Donald Trump en plena crisi del govern espanyol pel cas Cerdán. El president espanyol ha enviat aquest dijous una carta al secretari general de l'Aliança Atlàntica, Mark Rutte, en què es nega a acceptar la seva petició que tots els aliats incrementin el pressupost de despesa militar fins que assoleixi un 5% del seu producte interior brut (PIB), una imposició que arriba directament de la nova administració republicana dels Estats Units. "Comprometre's al 5% no és raonable", assegura el líder socialista en el text.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

D'aquesta manera, Espanya és l'únic soci de l'Aliança Atlàntica que s'oposa a les exigències de Rutte i Trump, almenys de manera pública. Fins i tot els països que tradicionalment són més contraris a augmentar la despesa militar, com Bèlgica o Itàlia, ja han declarat que estan disposats a cedir en la cimera de l'OTAN que se celebrarà la setmana que ve a la Haia i en la qual es preveu que s'acordi l'increment de despesa militar del 5%.

De fet, tot i que la Moncloa s'ha mantingut contrària al 5% en tot moment, la carta de Sánchez mostra un to molt més dur contra les pressions de Trump, amb qui el president espanyol coincidirà a la Haia la setmana que ve, i xoca directament contra les intencions de l'OTAN de rearmar-se a marxes forçades. Fins i tot, Sánchez qualifica l'augment de despesa de "contraproduent" i assegura que "provocaria una desacceleració econòmica i pressions inflacionistes" que acabarien afectant negativament les inversions en defensa. A més, el veu "incompatible" amb "l'estat de benestar" de l'estat espanyol, i considera que és "impossible" arribar al 5% "si no s'apugen els impostos a les classes mitjanes i es redueixen els serveis públics". "Nosaltres escollim no fer aquests sacrificis", remarca Sánchez.

La Casa Blanca diu que el 5% és "allò just"

Preguntada per la carta de Sánchez, la secretària de premsa de la Casa Blanca, Karoline Leavitt, ha assegurat que "no ha vist" els comentaris d'Espanya, però ha recordat que Trump vol que tots els països arribin al 5% perquè és "allò just", tenint en compte que els EUA han aportat una "important quantitat" a l'OTAN. "Li deixaré [a Trump] parlar d'això. Però ha deixat molt clares les seves prioritats pels nostres aliats europeus, inclosa Espanya", ha reblat Leavitt.

Fins ara, el govern espanyol havia dit en tot moment que, malgrat la seva oposició al 5%, no vetaria un potencial acord en la cimera de l'OTAN. "Espanya no veta", va assegurar en l'última trobada de l'Aliança Atlàntica la ministra espanyola de Defensa, Margarita Robles. Tanmateix, en el text d'aquest dijous Sánchez en cap moment deixa entreveure que la Moncloa no bloquejarà l'increment de despesa militar que pretén imposar Washington.

A hores d'ara, Espanya és l'aliat que menys percentatge del PIB destina a defensa i encara no ha arribat al mínim actual de l'OTAN, el 2%. Per això, seria un dels països que hauria de fer més esforços per assolir les exigències de Trump. En aquest sentit, el consell de ministres aprova setmana rere setmana partides destinades a defensa que no han de ser validades pel Congrés dels Diputats i que han de permetre a l'executiu espanyol arribar al 2% del PIB en defensa aquest 2025, tal com s'ha compromès Sánchez de fer. Aquest dimarts mateix es va aprovar un acord en què s'autoritzava l'aplicació del fons de contingència per un import de 9.830.000 euros per al ministeri de Defensa. Alhora, la ministra de Defensa, Margarita Robles, va confirmar aquest dimecres l'arribada de bombardes i avions cisterna dels Estats Units a les bases espanyoles en plena escalada bèl·lica entre Israel i l'Iran.

Val a dir, però, que la lletra de l'acord en despesa militar que l'OTAN té sobre la taula faria que a la pràctica els aliats no s'haguessin de gastar tants diners com li agradaria a Trump. Així doncs, la taxa del PIB que es preveu que hagin de destinar a la defensa més tradicional, com poden ser tancs, míssils i soldats, seria del 3,5%, i en l'1,5% restant s'hi podrien comptabilitzar conceptes més amplis de seguretat, com ara la lluita contra el terrorisme i els ciberatacs o el control de fronteres. Sigui com sigui, Trump aconseguiria sortir de la cimera de l'OTAN amb l'acord del 5% sota el braç, tal com exigeix des del seu retorn a la Casa Blanca.

Crisi pel cas Cerdán

La resposta de Sánchez a l'OTAN arriba en plena crisi al govern espanyol, però sobretot al PSOE, arran de l'informe de l'UCO en què s'assenyala el fins ara número tres dels socialistes, Santos Cerdán, per la seva presumpta participació en una trama de corrupció amb José Luis Ábalos i Koldo García. De fet, Sánchez ha suspès tota la seva agenda d'aquest dijous, i fonts de la Moncloa apunten que el president espanyol ha decidit centrar-se en la cimera de l'OTAN de la setmana que ve.

L'informe fet públic la setmana passada ha deixat el president espanyol en el moment de més debilitat de la legislatura, també per la desconfiança que les informacions han generat en els seus socis habituals. De fet, aquests, però també el PP i Vox, han forçat que Sánchez comparegui al Congrés dels Diputats per donar explicacions. Això, però, no serà fins al 9 de juliol, cosa que ha enfurismat els partits que volien que la compareixença fos immediata. La Moncloa s'excusa, precisament, en l'agenda internacional i la cimera de l'OTAN de la setmana que ve per no sortir a donar explicacions abans.

stats