INDÚSTRIA
Economia 07/06/2014

Seat pugna per l’Audi A1 un cop perdut el totterreny

Els costos laborals de Skoda s’imposen per fabricar el SUV

Elena Freixa
3 min

BarcelonaEls costos laborals més baixos que Volkswagen troba a la República Txeca han estat determinants per decantar la balança a favor de Skoda, i descartar la fàbrica de Martorell per produir-hi el futur totterreny urbà de Seat. Amb l’únic argument d’uns sous inferiors, el fabricant automobilístic ha deixat fora de la cursa la planta catalana, tal com va avançar ahir el president de Seat, Jürgen Stackmann, en una entrevista a Bloomberg.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La fàbrica de Martorell entra a partir d’ara en la pugna per captar altres vehicles que saturin les línies de producció, garanteixin els llocs de treball els pròxims anys i ajudin a superar les pèrdues. Descartat el totterreny, el model que surt amb avantatge i que encaixaria més bé a la planta seria l’Audi A1, segons van apuntar ahir a l’ARA fonts pròximes a l’empresa. L’A1 podria compartir línia de producció amb l’Ibiza però aportant una mica més de marge de benefici, ja que es tracta d’una marca més cara que Seat al mercat. L’arribada també quadraria per qüestions de calendari, ja que el llançament al mercat està previst per al 2016 (que és quan arrencarà també el SUV de Seat) o principis del 2017.

Ara per ara, l’A1 es fabrica a la planta d’Audi de Brussel·les, que podria perdre el model i quedar-se, a canvi, la nova versió del Q3 que ara es fabrica a Martorell. Alguns mitjans locals belgues ja donen per fet aquest intercanvi de cromos entre les plantes, una estratègia que el grup Volkswagen pensa potenciar al màxim per treure la màxima rendibilitat a les línies de producció. Els sindicats avisen que si es perd el Q3 -Seat només té garantida la producció de la primera generació que acabaria el 2016- caldran més que els actuals volums de l’Audi A1 per garantir més volum de producció.

La UGT i CCOO van criticar ahir la decisió de Volkswagen d’adjudicar a la República Txeca el totterreny urbà (SUV per les sigles angleses de sport utility vehicle ), que ha estat desenvolupat des de zero al Centre Tècnic de Martorell. El president del comitè, Matías Carnero, va considerar un “error estratègic” la tria per l’alta competitivitat que ha demostrat que té Martorell i va lamentar, sobretot, que el consorci alemany no hagi donat cap opció a negociar. Carnero va assegurar que l’adjudicació a Skoda respon a una qüestió purament de marges i va reconèixer que el nou model aportarà nous beneficis a Seat, que els necessita amb urgència per retallar els 149 milions de pèrdues de l’any passat. Volkswagen ha donat de marge fins al 2018 per revertir els números deficitaris.

Fonts de l’empresa van assegurar que la pèrdua de la fabricació del SUV no fa perillar l’ocupació a la planta, un fet que els sindicats van corroborar, advertint, però, que això serà sempre que es deixi molt clar aviat quins models vindran en contrapartida a Martorell.

El trencaclosques del 2016

Si alguna cosa fa patir els treballadors de Seat és la poca informació sobre l’estratègia que Volkswagen té pensada per a la fàbrica catalana. L’adjudicació de l’Audi Q3 el 2011 semblava el passaport per assegurar que, si mai Seat fabricava un totterreny urbà, Martorell seria candidata a fer-lo. “Especialitzar-nos només en el segment de cotxes petits serà un nou error perquè són els que tenen menys marge de benefici; cal tenir diversitat”, va avisar ahir Carnero. La decisió de Volkswagen sembla anar en sentit contrari a aquesta varietat.

Si una cosa s’ha guanyat Martorell els últims anys, reivindiquen els treballadors, és el prestigi per fabricar qualsevol model de qualsevol marca del grup. “La qualitat del Q3 és altíssima i, per tant, també el grau de satisfacció del client, que és Audi”, van dir ahir fonts de Seat, deixant entendre que hi ha la possibilitat de tornar a fabricar nous models per a la marca.

Els mesos vinents seran una batalla continuada entre les fàbriques del grup per intentar captar models i producció, ja que moltes (com Martorell) no estan al 100% de la seva capacitat. El trencaclosques comença a Alemanya, a la fàbrica d’Audi a Ingolstadt, que perdrà el Q5 en favor de la planta de Volkswagen a Mèxic. Aquest buit desencadenarà tota la resta de moviments de vehicles entre fàbriques per repartir-se el pastís de la producció. I en aquesta subhasta hi entrarà el nou Audi A1, la segona generació del Q3 i fins i tot el petit totterreny que s’especula que Audi vol incorporar a la gamma, el Q1, que també encaixaria amb la mateixa línia de l’Ibiza.

El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, va treure ferro a la notícia “agredolça” sobre la pèrdua de la fabricació del SUV. Va dir que grups com Volkswagen actuen en un “món global” i va recordar que el 2011 va ser Seat qui va prendre a Alemanya l’Audi Q3 per produir-lo a Catalunya. Segons Puig, la flexibilitat de Martorell la fa prou competitiva per confiar que altres models acabaran arribant aviat.

stats