CONSUM

Les vendes del comerç han caigut un 30% des de l'inici de la crisi

El comerç ha patit amb duresa la crisi, que s'ha traduït directament en una caiguda del consum intern. Ni l'augment del turisme a Catalunya i sobretot a Barcelona, ni el de la despesa per visitant, que ha crescut molt durant la crisi, han salvat el comerç català del daltabaix. Des de l'inici de la crisi, les vendes del sector han caigut un 30%, segons l'estudi presentat ahir pel grup de treball de venda al detall del Col·legi d'Economistes, elaborat per l'Escola Superior de Comerç i Distribució (Escodi), vinculada a la UAB.

L'estudi, elaborat a partir de diferents fonts estadístiques, mostra com aquest descens de vendes, causat per la caiguda ininterrompuda de la despesa per càpita dels catalans des de l'inici de la crisi, així com pel descens de la població en els últims dos anys, no ha estat uniforme. Hi ha hagut subsectors, com el de l'alimentació, que han registrat descensos bastant inferiors a la mitjana, mentre que d'altres, com l'equipament de la llar -relacionat amb el sector immobiliari-, han patit daltabaixos més importants.

Malgrat aquesta davallada, Núria Bertran, directora de l'Escodi, va destacar que "les empreses catalanes de comerç estan guanyant dimensió" i que, "en quantitat i en qualitat, el comerç està aguantant millor la crisi a Catalunya que a Espanya". Per això ha lloat el model comercial català, actualment en perill per la pugna entre l'Estat i la Generalitat pels horaris comercials.

Magrat que el Govern no permet obrir tants diumenges i festius com l'executiu espanyol, i que a Madrid la liberalització d'horaris està molt més avançada que a la resta d'Espanya, el comerç està aguantant millor a Barcelona que a la capital de l'Estat gràcies al creixement del turisme, va destacar Bertran. Segons dades de pagament amb targeta, els turistes van gastar més del doble a Barcelona que a Madrid l'any passat. Aquesta diferència s'ha anat eixamplant amb la crisi gràcies a l'increment de turistes de la capital catalana, així com per l'augment de la despesa mitjana per turista.

Més continguts de