El comerç mira amunt i pensa en el futur

El sector creix lleugerament per sobre del global de l’economia catalana, augura una bona campanya de Nadal i s’adapta als reptes que planteja el futur

El comerç mira amunt  i pensa  en el futur El sector creix lleugerament per sobre  del global de l’economia catalana, augura  una bona campanya de Nadal i s’adapta  als reptes que planteja el futur Aquest Nadal regala  Artesania Artesania Catalunya disposa d’una oferta de 256 productes artesanals a la seva botiga en línia
7 min

El comerç al nostre país està aixecant el cap de manera ben evident, es troba immers en una recuperació clara, però caldrà consolidar aquesta línia ascendent durant el 2017. En un moment en què l’economia creix a un ritme de prop del 3%, les vendes en el comerç detallista acumulen 26 mesos seguits d’increments respecte al mateix període de l’any anterior. De fet, entre gener i octubre del 2016 les vendes han crescut un 3,2%. La confiança dels consumidors, arran del context econòmic, ha estat mesos en negatiu, però les informacions que arriben del sector conviden a pensar que els ciutadans comencen a veure el futur amb més optimisme o, si més no, estan deixant de posposar compres importants a causa de la incertesa econòmica.

Aquesta situació permet tenir unes bones expectatives per a la campanya de Nadal. Si aquestes setmanes es manté la línia de creixement del que portem d’any (unes dècimes per sobre del creixement econòmic global del país), i les vendes se situen entre el 3% i el 4% per sobre de la campanya de l’any passat, ja podrem parlar d’uns resultats òptims i que conviden a l’optimisme de cara al nou any.

Prioritats en les polítiques de comerç

I justament de cara al nou any i al futur immediat, el govern de la Generalitat té clares les prioritats per al comerç. Promou un model propi de comerç competitiu, sostenible i equilibrat. Un comerç de proximitat, viu i de qualitat. Treballa en quatre àmbits: la transformació digital del comerç, l’anàlisi del seu valor diferencial i l’aposta per l’enfortiment de projecte i creixement; la seva internacionalització, i el foment del talent amb una ferma aposta per la professionalització.

  • Digitalització. Convençut que la transformació digital és imprescindible per a la modernització i millora de la competitivitat del comerç català, el Govern està implantant el programa per a la transformació digital de Catalunya. El pla inclou sessions formatives i informatives orientades a conscienciar el sector de la importància de la transformació digital de les petites empreses comercials, apropar les últimes tendències en comerç digital, i oferir noves oportunitats de negoci a través de la xarxa. En aquest sentit s’emmarca la col·laboració en el programa Comerçlocal.CAT, liderat per la Fundació puntCAT, que permet a comerciants i botiguers tenir presència a internet, mitjançant el disseny i la posada en marxa d’un lloc web, de manera senzilla, ràpida i sense cost. El mateix passa amb el cicle Esmorzapps - Aplicacions al servei del comerç, que forma part del programa per a la transformació digital de Catalunya del CCAM.
  • Enfortiment de projecte i creixement. En aquest àmbit podem distingir també tres línies d’actuació: a) La millora de la competitivitat individual de les empreses, que les farà més resistents perquè puguin créixer. Però aquesta competitivitat no ha de quedar restringida als comerciants, també ha d’afectar les associacions i agents dinamitzadors, que són precisament el nostre interlocutor natural. b) Les diferents formes de cooperació empresarial, que els han de permetre innovar i beneficiar-se d’economies d’escala. c) El creixement del sector des d’un punt de vista territorial.En aquest sentit, al gener es posa en marxa la celebració de la jornada Com controlar la gestió del meu comerç.
  • Internacionalització. En l’entorn global en què vivim, créixer finalment acaba sent sinònim d’internacionalitzar-se. A més de la tasca que es fa en missions inverses -sobretot en relació amb l’àmbit de la moda-, des del CCAM volem estar al costat de les empreses que estan disposades a fer aquest pas. I ho fem mitjançant l’anàlisi de mercats exteriors, l’establiment d’una xarxa de contactes a l’exterior i la creació d’un programa de mentoring.
  • Talent. Ens interessa atraure talent al sector -treballant amb universitats i escoles especialitzades-, ens interessa fomentar que els treballadors trobin plans de carrera en les seves empreses i que aquestes facilitin les condicions que afavoreixen el sorgiment d’idees.

Com consumim?

Tota aquesta evolució del món del comerç va lligada, esclar, als nous comportaments del consumidor. L’alt nivell d’informació de què disposa el fa exigent, i les noves tecnologies (nou de cada 10 persones tenen un smartphone ) l’han portat a ser omnicanal, combina l’online i l’ offline. No es deixa influir tant per la publicitat com pels consells de persones més o menys properes, que li són prescriptores. Demana experiències de compra, estalvi de temps, productes adequats al seu interès, dins una actitud general de racionalitat, i valora una oferta que sigui sostenible des del punt de vista ambiental, econòmic i social.

Omnicanal, experiencial i competitiu

Vistes aquestes tendències, des de la Direcció General de Comerç s’aposta per un comerç omnicanal, experiencial i competitiu. Perquè el sector ho conegui bé i s’hi adapti, s’han fet les jornades Comerç futur : a l’octubre Comerç on-line. Per on començo?, al novembre Aparadorisme, experimenta amb els 5 sentits. També s’ha celebrat el curs Liderar i persuadir amb resultats: eines pràctiques per connectar amb els associats. Al llarg del 2017 la Generalitat continuarà apostant per realitzar altres jornades formatives per donar suport al sector del comerç.

XIFRES DEL SECTOR

Fonts: Idescat, EPA i Direcció General de Comerç

El comerç en conjunt (al detall, a l’engròs i venda i reparació de vehicles) suposa el 16,3% del PIB.

Dóna feina al 15,83% de les persones ocupades del país.

Hi ha 98.741 establiments comercials.

80.819 empreses amb comerç al detall com a principal activitat amb presència al país.

EL COMERÇ DE PROXIMITAT AL TEU MÒBIL

La Generalitat, a través de la Direcció General de Comerç, ha impulsat el primer catàleg d’aplicacions de comerç, una eina viva destinada a donar a conèixer les aplis per al mòbil més destacades per al sector del comerç i dels serveis. La Direcció General de Comerç ha organitzat aquest desembre al Palau Robert, amb la col·laboració de Barcelona Oberta i la Fundació Barcelona Comerç, la primera sessió dels Esmorzapps, on han presentat els seus projectes les aplicacions Chopit, Manzaning, Yuge i Catalunya Shopping. Són les primeres quatre aplicacions, però el projecte ha de seguir creixent a mesura que avanci el cicle, que reuneix els desenvolupadors de les aplis.

En aquest marc, s’ha presentat el catàleg d’aplicacions de comerç, un recull “informatiu i viu” de les aplicacions per a mòbil que vagin sorgint en l’àmbit de la transformació digital del comerç català. El catàleg ja està disponible al web del Consorci de Comerç, Artesania i Moda, amb enllaços a les aplicacions, tant per a sistemes Android com per a iOS: ccam.gencat.cat.

Chopit: Una aplicació que aposta pel comerç de proximitat, el servei, les relacions humanes i l’experiència de comprar a les botigues. Per això posen la tecnologia al servei del comerç. A través de l’aplicació, es poden liquidar els estocs, guanyar visibilitat dels productes en oferta i aconseguir nous clients d’una manera fàcil i ràpida, sense perdre el tracte directe amb ells.

Manzaning: La primera aplicació pensada per al petit comerç. 500 botigues de Barcelona ja es beneficien dels seus serveis. Un nou canal de venda online, amb pagament a través de l’apli i entrega a domicili en menys de 60 minuts.

Yuge: Una aplicació interessant per als residents locals i per a turistes nacionals i estrangers. Yuge està obert a totes les botigues de Barcelona, tot i que també arriba a altres províncies i fins i tot a Espanya en general. En comparació amb altres serveis de localització, Yuge concentra la seva activitat en el mercat de gamma alta.

Catalunya Shopping App: Una aplicació en què els comerços i empreses poden tenir el seu catàleg classificat amb fotografies, descripció i preu. Poden posar anuncis que surten a la llista de destacats ordenats segons la data de vigència. La llista de comerços apareix ordenada per la distància a la qual es troba l’usuari. Es pot filtrar per població i per sector d’activitat del comerç.

VIU EL TEU COMERÇ, VIU UNA EXPERIÈNCIA

Dins el programa Comerç Futur, s’ha realitzat arreu de Catalunya durant el mes de novembre la jornada Aparadorisme, experimenta amb els 5 sentits. Aquestes jornades s’emmarquen en la voluntat del govern català, a través de la Direcció General de Comerç, de professionalitzar i modernitzar el sector del comerç tradicional a Catalunya, amb la voluntat de fer-lo competitiu en un mercat cada cop més globalitzat, conscients de l’important paper que juga el comerç urbà en el conjunt del model comercial català.

Aquestes jornades formatives sobre aparadorisme estan adreçades a professionals del retail, especialment botiguers i comerciants. L’objectiu d’aquestes jornades és posar a l’abast del petit comerç català coneixements i tècniques necessàries per decidir les estratègies en aparadorisme i col·locació de producte, amb la finalitat d’optimitzar l’espai de venda i crear noves experiències. La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, apunta que “els aparadors són les finestres dels nostres negocis i són essencials per a la venda”.

Els productes d'artesania, més a l'abast

AQUEST NADAL REGALA ARTESANIA

Des de començaments del 2016, ja es pot adquirir artesania a través de la botiga en línia d’Artesania de Catalunya, amb una oferta de 256 productes. Es tracta d’una iniciativa impulsada pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM) de la Generalitat de Catalunya, en el marc de les actuacions de promoció comercial de la marca Empremtes de Catalunya. Aquestes peces d’artesania que integren les Empremtes de Catalunya es poden adquirir també presencialment a la botiga i espai d’exposició situat al carrer Banys Nous, 11, de Barcelona, a les botigues de Barcelona Turisme, al MNAC (Museu Nacional d’Art de Catalunya) i al Museu de la Xocolata.

Complements, joieria, llar, tot fet a Catalunya

La botiga en línia que té Artesania Catalunya - www.bcncrafts.com - ofereix una selecció de productes, elaborats per 68 tallers artesans, del catàleg d’Empremtes de Catalunya classificats per famílies i també per tipologia de producte: complements, joieria, llar, etc. Així mateix, el web recull una presentació de productes destacats, enllaços a les xarxes socials de la botiga, visita virtual a l’espai d’exposició i comercialització d’Artesania Catalunya, i la possibilitat de subscriure’s al butlletí electrònic. La botiga en línia permet realitzar compres puntuals, o com a client registrat, creant un compte que permet agilitar la compra, actualitzar l’estat de les comandes i tenir un registre de les comandes fetes anteriorment. Aquesta botiga virtual està disponible també per a tauletes i mòbils.

Empremtes de Catalunya

És una marca registrada d’artesania que identifica i distingeix productes artesans de Catalunya els quals, mitjançant una mirada d’identitat i de contemporaneïtat, transmeten els valors del país a través d’elements vinculats a l’art, la cultura, la història, la tradició, l’arquitectura, el paisatge i els costums populars que ens són propis. La distinció dels productes amb una marca artesana catalana permet tant als ciutadans catalans com a les desenes de milions de turistes que cada any visiten Catalunya gaudir i endur-se una imatge real i garantida del país.

Fires a Catalunya

També durant aquest mes de desembre a Catalunya se celebren diverses fires de caràcter monogràfic i multisectorials on es poden adquirir productes artesanals. Consulta el catàleg de fires de Catalunya aquí:

ccam.gencat.cat

stats