13/08/2015

Un ‘like’, una oportunitat

2 min
El barceloní Yago Hortal amb una de les seves icòniques obres, en una foto penjada a Instagram.

BarcelonaLatest Yago Hortal work now in Mallorca for a colorful summer!! ”, diu un dels últims posts a Instagram de la Galeria Senda. Un dels artistes de la casa, el barceloní Yago Hortal, té exposició a Pollença aquest estiu i li dóna un cop de mà en la difusió. El cert és, però, que en moltes ocasions l’artista guanya la galeria en nombre de followers. Senda: 1.682. Hortal: 2.665. “Ells tenen una cosa molt poderosa, i és el fet de ser individus i no un equip. Això a Instagram és molt més atractiu. Saps exactament la persona que segueixes, es crea un vincle. Amb una galeria això és més complicat”, explica Ingrid Pratmarsó, responsable de comunicació de la Senda. “Jo l’utilitzo principalment per fer un recull de les meves pintures favorites -diu Hortal-, però sóc conscient de la importància que té obrir la teva intimitat, el teu taller, o compartir la teva mirada penjant una foto del que et pugui interessar”.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La majoria de les galeries catalanes encara no tenen compte a Instagram (sí, en canvi, a Twitter i a Facebook) i les que en tenen es mouen per sota del miler de seguidors, com la Galeria Trama (198), l’Esther Montoriol (307) i la Marlborough Barcelona (867). Fins i tot el MNAC (885) o tot un Museu Dalí (421) es queden en xifres humils, si bé el Museu del Disseny puja a 1.846 seguidors i el Macba a 3.559.

És probable que l’esforç que comporta estar actiu en totes les xarxes socials encara no sigui proporcional als guanys directes -el 2013 la venda d’art online va ser l’1% del total a Espanya-, però s’intueix que la difusió global que permeten té una incidència, sobretot en les subhastes. Les vendes online de Christie’s van créixer un 54% l’any passat. “Tot es mou més ràpid i s’arriba a molta més gent -diu Hortal-. Cada cop que penjo una foto, noto moviment al meu compte i al meu e-mail, ja sigui per donar-me suport o demanant-me informació de la meva feina”, diu el barceloní, que rep likes d’arreu del món. “La seva obra es molt potent estèticament i per això és un dels artistes més demandats de la galeria. Col·leccionistes de Hong Kong, les Filipines o els Estats Units hi tenen molt d’interès i hem tingut vendes relacionades amb el món online ”, confirma Pratmarsó, sense concretar xifres.

Els galeristes veuen Instagram com un ajut més, no una amenaça. “Les eines de promoció que té una galeria són molt més que un compte en una xarxa social”, assenyala Pratmarsó. Un cas curiós que demostra la distància entre l’ecosistema tradicional del mercat de l’art i els simples usuaris voyeurs d’Instagram -que són majoria- és el cas barceloní de Montana: mentre la Montana Gallery, que exposa peces d’art pop i noms sorgits de l’art urbà, té 1.515 followers, la casa mare de pintura en esprai Montana Colors en té 124.000 amb milers de fotos de grafitis d’arreu del món.

stats