MITJANS PÚBLICS
Mèdia 07/06/2013

La Corporació avalua externalitzar la gestió de la publicitat

TV3 i Catalunya Ràdio preveuen facturar enguany 60 milions amb els anuncis

àlex Gutiérrez M.
3 min
PROTESTA  Prop de 500 treballadors, segons el comitè d'empresa, van participar dimecres en una marxa silenciosa fins al despatx de TV3 on se celebrava una reunió de negociació  de conveni, per protestar contra la possible externalització de la gestió comercial.

Barcelona.La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) estudia externalitzar la seva gestió comercial. Això implicaria delegar en una empresa la gestió i contractació de la publicitat, la segona via més important d'ingressos de TV3 i Catalunya Ràdio, després de l'aportació del Govern. La intenció del consell de govern de l'ens és decidir sobre aquest punt durant aquest mes. Si es decidís tirar-ho endavant, caldria convocar un concurs.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Amb tot, algunes empreses ja han fet saber a la Corporació la seva predisposició a optar a aquesta feina. Es tracta del grup Planeta -present a Antena 3 i La Sexta-, el grup Godó -que gestiona, entre d'altres, la publicitat del canal privat 8TV-, el Grup Zeta i l'agència Pulsa Media Consulting. "Tot i que se'ns diu que només està en fase d'estudi", expliquen a l'ARA fonts del comitè d'empresa de TV3, "el fet que no neguin aquests contactes amb empreses privades suggereix que és un tema que està en una fase més avançada del que sembla".

Des de la direcció de la CCMA reconeixen que el projecte està sobre la taula, però que s'està a l'expectativa de com evolucioni la confecció del pressupost definitiu de TV3 i Catalunya Ràdio (que, al seu torn, pot dependre al final de com quedi el pressupost de la Generalitat i, més concretament, de si al final el Govern pot aportar-hi més que els 225 milions que hi té compromesos per a aquest 2013).

Els treballadors, però, ja s'han començat a mobilitzar contra aquesta possibilitat i dimecres protagonitzaven una concentració a TV3. "Hi tenim una oposició frontal -explicava a aquest diari un membre del comitè d'empresa-. És de bojos perdre el control de la via d'ingressos que ens permet autofinançar-nos. I si l'empresa en qüestió no obté resultats, no tens marge de maniobra per rectificar". La intenció és que, si tira endavant l'externalització, l'empresa que assumeixi la gestió de la publicitat tingui tres anys de contracte.

La previsió és, a més, que el personal que ara forma part del departament comercial, uns 40 treballadors, s'integrin a la nova empresa com a subcontractats, però mantenint les condicions. Això, però, dificulta encara més la rendibilitat de l'operació, ja que als costos actuals caldria sumar-hi la part de comissió que s'endugui l'empresa adjudicatària, en funció de la quantitat de publicitat que contracti.

Dos terços perduts en sis anys

TV3 i Catalunya Ràdio no s'escapen de la debacle que viu el sector de la publicitat. L'any 2006 la Corporació va aconseguir facturar 153 milions d'euros en publicitat. Per al 2013, només espera recaptar-ne 60 (i de moment va enrere respecte a les previsions). Cada any, a cada bugada s'han perdut uns quants llençols, menys el 2010, en què TV3 es va beneficiar de la renúncia de TVE a finançar-se amb publicitat.

Però tot i el descens de recaptació publicitària a TV3, com que també ha baixat l'aportació del Govern, el pes que té aquesta via d'ingressos es manté percentualment els últims anys. Els ingressos publicitaris suposen, aproximadament, un quart del total de les despeses de la Corporació.

Fonts de TV3 reconeixen que la contractació de publicitat entre els anunciants i agències especialment amb seu a Madrid s'ha endurit els últims temps tant per la dificultat de lluitar per la mateixa inversió que persegueixen les televisions estatals privades -que ja acaparen el 93% del total de la inversió després de les fusions- com per la situació política que viu Catalunya.

El capítol de recaptació publicitària també s'ha ressentit de la pèrdua els últims anys de més de 5 milions d'euros -segons fonts del sector- en publicitat institucional. En paral·lel, la Generalitat ha augmentat la pressió per fer la seva comunicació a través d'altres fórmules informatives.

Un dels perills que temen els treballadors de TV3 és que es perdi el model de gestió comercial de la casa, que aconsegueix vendre la publicitat a un preu relativament més elevat que la mitjana del sector gràcies als valors de marca als quals s'associa i també a la cura que és té a l'hora d'ubicar-la, amb polítiques adreçades a evitar el zàping. La política d'interrupcions publicitàries de TV3 ha estat, fins ara, menys agressiva que la dels operadors privats.

stats