La méteo

Alerta per fort vent: arriben els efectes de la borrasca 'Goretti'

La nevada es reactivarà a tot el Pirineu i el cap de setmana començarà amb fred de ple hivern

Xavi Segura
09/01/2026
3 min

BarcelonaDesprés de la retirada definitiva de la massa d'aire molt fred d'origen àrtic dels últims dies, ara hem entrat en una dinàmica de fronts atlàntics que mantindrà el temps mogut durant les pròximes hores, sobretot pel que fa al vent. Entre ahir i aquestes últimes hores ja s'han superat els 50 o 70 km/h al litoral i prelitoral de Barcelona i Tarragona i en zones elevades. Destaca un cop de 136 km/h registrat al Puig Sesolles, a la cota 1.600m del Montseny. Un vent de l'oest que ha fet pujar clarament les temperatures, amb fred matinal molt moderat. Aquest divendres el pas d'un front fred associat a la potent borrasca atlàntica Goretti reactivarà les fortes ventades en moltes comarques i provocarà una nova nevada general al Pirineu i alguns ruixats dispersos en altres zones. Hi ha força alertes activades, sobretot per vent intens. Un canvi de temps que comportarà posteriorment una clara baixada de les temperatures, amb més fred el cap de setmana.

Mapa de previsió per a aquest divendres al matí.

Divendres: temps mogut

Un front fred farà que el temps estigui ben mogut aquest divendres. La notícia serà el fort vent de l’oest i nord-oest, que es deixarà notar en moltes comarques. Durant el matí les ratxes més intenses es registraran en punts del litoral i prelitoral de Barcelona i Tarragona, així com en zones elevades, sobretot de l’interior nord-est.

A la tarda arribarà el plat fort de la ventada, amb ratxes fortes o molt fortes que poden superar els 70 km/h en moltes zones, però els 100 km/h allà on més bufi el vent. El punt àlgid de l’episodi s'allargarà fins a la nit i afectarà sobretot les comarques de Tarragona, Ponent, litoral i prelitoral de Barcelona, l'Empordà, centre i sud de la Catalunya Central, cims del Pirineu i Prepirineu i zones elevades de tot el país. El pla Ventcat està activat en fase d’alerta, i el Meteocat ha activat alertes per fort vent en moltes comarques.

El front també provocarà un cel canviant i alguns ruixats dispersos, sobretot a la tarda al sud, Ponent i especialment al nord-est, on hi haurà alguna tronada local acompanyada de calamarsa. Però destacarà especialment la nevada al Pirineu, que es generalitzarà amb el pas de les hores. Afectarà sobretot la cara nord del Pirineu, però saltarà també a la sud, afectant moltes valls. Un episodi que anirà acompanyat del fenomen del torb a alta muntanya a causa del vent. La cota de neu anirà caient en picat, i passarà dels 1.200 m inicials als 800 o 700 m al tard. El Meteocat també ha emès un avís per gruixos de més de 20 cm a 1.400 m i de 10 cm a 900 m a la cara nord pirinenca. En tot l'episodi, es poden acumular més de 40 o 50 cm a les cotes altes.

Tot plegat amb unes temperatures que patiran pocs canvis o pujaran algun grau més a la majoria de comarques, però ja baixaran al Pirineu. Fred moderat a primeres hores, moltes màximes de 10 ºC a 15 ºC i moltes mínimes es registraran a última hora al Pirineu. Els termòmetres ja cauran en picat a les cotes altes del Pirineu, on tot el dia estaran sota zero. El vent també bufarà amb ganes al País Valencià i a les Balears.

Mapa de previsió per a aquest divendres a la tarda.

Cap de setmana més fred

La nevada es mantindrà dissabte al Pirineu, tot i que amb el pas de les hores anirà quedant concentrada a la cara nord. Entre divendres a la tarda i durant tot el dissabte s'esperen condicions molt adverses a alta muntanya, amb neu, fort vent, torb i ambient gèlid. A la resta del país, la forta ventada es mantindrà dissabte, però anirà girant a mestral i cada cop més concentrada a la meitat sud, alhora que es reactivarà la tramuntana al nord de l’Empordà. També hi haurà ratxes intenses a les Balears.

El pas del front del divendres obrirà les portes a aire fred d’origen polar que provocarà una nova baixada de les temperatures, amb ambient fred i plenament hivernal a tot arreu. No obstant això, els termòmetres no assoliran ni de bon tros els valors extrems de l’episodi fred àrtic dels últims dies. S'esperen moltes màximes de 8 a 13 ºC. Diumenge la situació meteorològica millorarà, amb vent a la baixa i ja sense precipitacions al Pirineu.

stats