L'Audiència de Barcelona corregeix les indemnitzacions per la tragèdia de Germanwings

El tribunal dona la raó a l'aerolínia i creu que els 50.000 euros ja entregats s'han de descomptar

¿Com s'han d'indemnitzar els accidents aeris? ¿La tragèdia de Germanwings s'ha de valorar com un accident, tenint en compte que va ser el copilot de l'avió qui el va estavellar expressament? El fet que a l'Estat no hi hagi una legislació específica per a aquest tipus de sinistre està creant una diversitat de criteris a l'hora de compensar les víctimes i els seus familiars. És el cas de la tragèdia del vol 9525 estavellat als Alps el 24 de març del 2015, en què van morir 150 persones. Un jutjat mercantil de Barcelona va establir el primer barem per compensar els pares i germans de sis de les víctimes, que no havien arribat a cap acord amb la companyia ( a diferència de la majoria de famílies). Ara l'Audiència ha corregit aquesta sentència.

Lufthansa, a judici pel pànic que van patir les víctimes de la tragèdia de Germanwings

El principal canvi és que el tribunal considera que els 50.000 euros que l'aerolínia va entregar just després de la tragèdia a les famílies per compensar-los les primeres despeses s'han de descomptar de la indemnització final, a diferència de la primera sentència.

El barem dels accidents de trànsit

El jutjat mercantil havia acceptat les circumstàncies especials de la mort de les víctimes. Els familiars havien demanat que a l'hora de calcular les indemnitzacions s'apliquessin els mateixos barems que s'havien utilitzat en el cas de les víctimes, per exemple, del cas Madrid Arena o de crims d'especial gravetat. L'Audiència accepta la singularitat de la tragèdia de Germanwings i el "dolor excepcional causat als familiars de les víctimes que es van veure sorpreses per un incident absolutament imprevisible i inassumible". Però considera que no es pot fer responsable dels fets a la companyia "per falta de diligència o de previsió" i d'acord amb anteriors sentències de sinistres aeris –com el de l'aeroport de Barajas, a Madrid– torna a recórrer a la llei sobre responsabilitat civil en la circulació de vehicles a motor a l'hora d'establir les bases per "fixar una primera indemnització".

El tribunal recorda que aquesta llei ja preveu incrementar un 25% les indemnitzacions en casos especialment greus de sinistres amb vehicles a motor i diferencia entre les compensacions que han de rebre els familiars de víctimes de més de 30 anys i de més (en el cas dels germans es té en compte també el fet que visquessin o no amb els difunts). Per això acaba determinant que en el cas de la tragèdia de Germanwings s'ha d'incrementar la indemnització en un 20% en el cas de les víctimes que convisquessin amb els familiars i d'un 10% en el cas de les que no hi visquessin.

Ara bé, el tribunal sí que pica la cresta a l'aerolínia pel fet que trigués tant de temps a indemnitzar les víctimes amb qui havia arribat a un acord i considera que cal afegir als càlculs anteriors els interessos de demora. "No hi ha cap justificació pel fet que la companyia no consignés en un termini raonable almenys la quantitat prevista en el conveni de Mont-real i que s'endarrerís més de dos anys a l'hora de dipositar les quantitats", diuen els magistrats. Per això, tot i que redueixi en part la indemnització fixada pel primer jutjat mercantil, la quantitat s'acaba incrementant tenint en compte aquests interessos de demora.

D'aquesta manera, el tribunal fixa una indemnització que oscil·la entre els 105.000 euros per als pares i mares de les víctimes menors de 30 anys que encara convivien amb els seus progenitors i de com a mínim 20.625 euros en el cas dels germans de víctimes de més de 30 anys que ja no hi convivien. La sentència no és ferma i es pot recórrer davant del Tribunal Constitucional.

Familiars en marxa dos anys després de la tragèdia de Germanwings

Més continguts de